|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Är i valet och kvalet att köpa en ny Audi S4 Avant. Har fått ett riktigt bra erbjudande men känner en viss tvekan. Är det någon av er som har erfarenhet av S4:an tar jag tacksamt era synpunkter. Den nya motorn ska tydligen vara en pärla, både vad gäller kraft och förbrukning. PS. MTM har en programvara som ger ca 420 hk. Låter intressant i mina öron. DS. //Stefan Mina bilar:Länk | |
|
Jag hade en S4 avant en dag i våras när min var på service och det är ju en jättetrevlig bil. Jag har ägt 4 olika A4:or de senaste 5 åren (alla nybilar) och den senaste generationens A4 är en helt annan bil än de tidigare. Den nya motorn är riktigt riktigt fin, den jag körde hade S-tronic lådan som även den är toppklass. Jag har kör nästan 5000 mil med min A4 (2.7Tdi) och är riktigt nöjd. Blir nog ändå en BMW till nästa vår men du kommer bli jättenöjd med en S4 Avant det vågar jag nästan lova. München |
|
|
StefanL: Vi har vandrat den där vägen tidigare, jag tror att S4an är en bra bil - men du kommer ändå att vilja tillbaka till BMW efter 6 mån. /Andreas. |
|
|
Så är det nog Andreas. Det är möjligt att jag går över To The Dark Side några månader för att sedan upptäcka ÄN en gång hur mycket bättre BMW är. I så fall kör jag Quattro över vinterhalvåret och ser till att skaffa en RIKTIG bakhjulsdriven bil till nästa sommar. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Men hur roligt är det med 2 st E9X? =) M3 E90 och S4 Avant är väl en skitbra kombination..? M3:an som busbil och S4:n som komfortabel milslukare med gott om plats... Har tyvärr inte provat S4 B8 (än), men vad man hört är ju att motorn är ruggit effektiv man inte jätterolig. Men trimpotential finns ju som sagt... =) MVH Christofer |
|
|
Skall tillägga att jag inte är ett dugg avundsjuk på dina bekymmer... ;-) MVH Christofer |
|
|
StefanL: Hur går det med tankarna kring S4:an, har du varit ute och åkt något? Är nämligen lite nyfiken själv kring modellen... |
|
|
Bunf: Ska byta till Cormate T-27 i höst så jag ligger lite lågt vad gäller bilar just nu. Möjligtvis kan det bli en beg RS4 Avant årsm 06-07 om det dyker upp något intressant. Planen är annars att köpa en Nissan GT-R alt Gallardo till nästa sommar. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Då blev det en fantomsvart S4 Avant med s-tronic, ställbara dämpare, diff mm i väntan på nästa generations 3-serie. S4an känns klart snabbare än 335an vilket är positivt. Jag kommer att skaffa abt-mappen som ger 440 hk och 520 nm tror det blir kanon. Leverans är v 20. En Nissan GT-R var det 13 mån leverans på så den gick bort tyvärr, kravet var att hitta en skaplig bil innan sommaren. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Grattis! Tråkigt lång leveranstid dock... Vad blev det för övriga tillägg? MVH Christofer |
|
|
Detta är specen: Fantomsvart Pärleffekt Interiör Säten: S-sportstolar fram med integrerade nackskydd Material: Läderklädsel Sidennappa sätesklädsel: svart instrumentbräda: svart-svart matta: svart innertak: svart Utrustning Gjutna alufälgar Audi exclusive i 5- ekrad rotordesign, 15 200 SEK S-sportstol 17 000 SEK Läderklädsel Sidennappa 10 600 SEK Förarsäte med minnesfunktion, inkl. elektriskt inställbara framsäten 3 200 SEK Ytterbackspegel, med automatisk avbländning, elektriskt infällbar, med minnesfunktion 3 900 SEK Innerbackspegel med automatisk avbländning 1 500 SEK Genomlastningslucka med avtagbar skidsäck 2 400 SEK Ljus- och regnsensor och helljusassistent 1 600 SEK Dekorinlägg i Carbon Atlas 3 600 SEK Automatisk luftkonditionering med 3 zoner 6 200 SEK Eluttag, 230 V 1 600 SEK Solskydd på förar- och passagerarsidan, utdragbara 400 SEK Stolvärme fram samt på de yttre sittplatserna bak 2 600 SEK Dämparreglering 10 100 SEK Audi drive select 3 600 SEK Sportdifferential 11 600 SEK Audi parkeringssystem plus 9 500 SEK adaptive cruise control 12 400 SEK Förarinformationssystem med färgskärm 1 400 SEK Billarm 5 500 SEK Automatisk öppning/stängning av bagageluckan 6 000 SEK Audi advanced key 7 500 SEK MMI-navigation plus 29 800 SEK Audi Handsfree 3 600 SEK Bang & Olufsen Sound System 11 600 SEK Audi music interface //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Trevligt spec! MVH Christofer |
|
|
Tack Crille. Hur går din GTI? skulle kunna tänka mig att byta ut 118d mot en sådan. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| grattis StefanL till ännu en fin bil :D | |
|
Låter som en trevlig bil Stefan. Hade en S5-a -09 ett par veckor som jag tog i byte på min 530dF10. Härlig bil som man gillade mer och mer även om jag föredrar BMW sju dagar i veckan. Den hade V8-an och det jag inte gillade var motorljudet vid acc. Ett sugande ljud som inte alls lät som en V8 i mina öron (jmf M3-ans råa ljud ex. vis). Det gjorde iofs att bilen var mycket mera komfortabel i motorvägsfart där inte M3-an i mina ögon har sina starkaste ögonblick med rätt rått ljud som blir lite jobbigt efter några timmar. Sen gillade jag inte alla dessa miljoner knappar man har på Audi (gäller ju samma på MB). I mörker så kändes det som man satt i en cockpit och det var svårt att veta vilka knappar man skulle trycka på i olika lägen och man var tvungen att släppa blicken från vägen. Föredrar helt klart som det fungerar i F10/11. Annars en mycket vacker bil som lyfte många blickar och den var väldigt lättsåld. Vet inte hur nya sexan är, antar du får den i din bil. Tycker annars 335-an är mycket roligare att köra en S5/S4. Dock har man på Audi äntligen fått till fjädringskomforten som jag hatat hos Audi, den var helt okay nu, liksom även de sköna stolarna som du beställt. Antar du också beställde 20" som det var på min bil, snygga fälgar! Väldigt lång väntan för dig :( Har du inte funderat på att importera en M5 E60 istället? Enligt mig mera bil för mindre pengar och även mera utrymme. De börjar bli "billiga" i Tyskland nu, även 09-or. /Anders |
|
|
Tack bmw_jerry:) Det känns helt klart som ett bra val, jag ville ha en mellanklass bil och det fanns få alternativ på marknaden. Dessutom är den nya S4an klart spänstigare än vad jag upplevde i min tidigare S5a (vilket även Med känsla bekräftar), det ställbara chassiet i kombination med den nya diffen gjorde verkligen underverk, dessutom var S-tronic lådan rappare än i standardbilarna i.o.m alla inställningarna man kunde göra. Med känsla: Tack! Jag har redan sett ut mina 20 tum. det blir samma som de jag beställde i 19 tum men helt i silver. Den nya 6an låter klart mer kraftfull än 335an. Det har visats sig i div tester att motorn levererar mer effekt än fabriken uppger vilket gör att S4an är nästan 1 sek snabbare än 335an, dessutom är motorresponsen blixtsnabb vilket jag välkomnar och det finns en god trimpotential, jag kommer mappa bilen med ABT vilket ger ca 440hk. Känns som ett bra för tillfället. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
StefanL: Den går mycket bra, jäkla gedigen och prisvärd bil måste jag säga. Går tyst och fint och inte alls speciellt stötigt trots 19". Nu skall jag bara utvärdera förbrukningen innan jag uppdaterar programvaran. Skulle inte en Golf R DSG passa dig (och din plånbok) bra..? ;-) MVH Christofer |
|
|
Det låter trevligt. Som du säger känns GTI:n mer prisvärd. Jag helt klart kunna tänka mig en sådan. Ska man nu köra Audi ett tag så bör man skaffa bilar inom koncernen, typ Skoda, Lamborghini, Seat, VW. Vad är det för programvara du är inne på? //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Är fortfarande lite osäker på färgvalet. Vad tycks om blå: Länk //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Skall prova Bluefin från Superchips. Förhoppningsvis har inte VW lagt in ECU-spärr på GTI:n ännu... Är det nogaroblå på bilden? MVH Christofer |
|
|
Fantomsvart: Länk Röd: Länk Det är dessa fälgar jag ska ha: Länk Länk Vilken färg skulle ni valt på en S4 Avant? //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.