AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.022

523i -09 N53 knackar

Sida 1 av 2
ma
8
matsl2
523i Touring E61 -09
Hej. Jag har en 523i med den nya högtrycks N53 motorn på 2,5 liter. Redan när jag hämtade ut den ny (3 mil) och körde resan hem tyckte jag att den hade ett knackande ljud sig för, särskilt på tomgång. Efter flera besök hos verkstan och även efter ny programvara knackar den på som tidigare. Det låter som om den självantänder på en cylinder. Som ett dovt diesel knackande. Ibland knackar det mer, ibland mindre.
Har bilen stått parkerad en liten stund tar det kanske någon minut innan knacket kommer. Vid start av varm motor kan den också knattra till som en diesel första två sekunderna, men bara ibland.

De två verkstäder som kikat på den hittar inga felkoder som indikerar att något är defekt, och därför "vill" de inte göra något åt den?!. Däremot hörs det att något inte är OK. Någon som lider av samma problem? eller som har några tips.

P.S Senast på verkstan kikade de i alla fall på tändstiften, som var utan anmärkning dock..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Välkommen!

Ligg på återförsäljaren, det fanns en del 325 producerade runt -06 som hade felaktiga oljekanaler i toppen - men ditt problem skulle kunna vara en dålig lyftare...?

Tråden: Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, ventillyftare alltså... ;)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

trodde att BMW löst problemet med ventilknacket...
Det verkar i alla fall som att det kvarstår.

Länk

Detta är ingen nyhet för dem så att kika på tändstiften är bara ett tecken på hur okunniga de är i verkstaden.

Lycka till i frågan!
ma
8
matsl2
523i Touring E61 -09
Hej, och tack!

Jag var nog lite otydlig i min beskrivning. Oljudet verkar inte komma från ventilmekanismen, utan "inifrån motorn". Inget tickande ljud utan mer "kock,kock,kock".
Det känns som en ofullständig förbränning som motorn själv antänder på en cylinder. Som en slags misständning. Man känner även i kopplingspedalen att motorn vibrerar mer när det låter / knackar mer.
Den ena verkstan säger att -"denna modell är så avancerad och har sån bra självdiagnostik att den skulle tända motorlampan direkt om den misständer". Inget i felminnet = felfri bil typ..
Den andra verkstan sa att det var en bugg i mjukvaran som gjorde att feldiagnostiken blev blockerad, och att verkliga fel inte blev loggade. I med ny mjukvara, men ingenting i felminnet trots det. Dock sjönk soppaförbrukningen med över en deciliter per mil efter det, och den allmänna motorgången är bättre nu.

Kan det vara fel på en injektor som inte loggas i felminnet månne?
Jag har även tänkt om det kan vara en läckande packning till insuget. Det skulle ge en magrare blandning och kanske misständning.

Men varför är det mer i bland och mindre ibland?

Jakten fortsätter..
Roffa1
Nu vet jag ej hur pass länge sedan det är som du köpte bilen. Men är den under året samt har div, oförklarliga motorfel som ingen vill lägga ned tid o energi på att lösa. Då skulle jag nog rekommendera dig att ställa den till förfogande tills BMW har löst problemet för gott.
Och om det ej går att lösa problemet, så är det antingen en ny motor eller en annan bil som gäller. Av erfarenhet så tror jag att du liksom många andra med liknande problem kommer att bli gråhårig innan detta kommit till en slutlig lösning.

Varför hade bilen gått tre mil när du köpte den som fabriksny? Vet du vem som kört dessa tre mil? och på vilket sätt. Den kan ju i värsta fall varit utlånad som Demo till någon som kört skiten ur motorn bara för att testa prestandan. Hoppas verkligen att det löser sig snarast.
Alla nya direktinsprutade bensinmotorer jag lyssnat på knackar, även en bil som Porsche Panamera S knackar som en diesel vid tomgång. Har du jämfört ljudet med en annan 523i -09?
Som ovan sagts: om du vill få detta åtgärdat skall du få dokumenterat felet som ett fel (viktigt) och därefter ställa bilen till BMW:s förfogande.
Som ovan sagts: om du vill få detta åtgärdat skall du få dokumenterat felet som ett fel (viktigt) och därefter ställa bilen till BMW:s förfogande.
Roffa1
alexanderl: Min direktinsprutade sexa (som gått 200 mil) knackar ej det allra minsta, vare sig som kall eller varm. Om motorn knackar eller tickar oroväckande mkt, så är det någonting som är felaktigt. Lämna in bilen till BMW för åtgärd av fel, och hämta inte ut den förrän motorn låter som en riktig sexa ska göra.
Roffa1: Jag säger inte att trådskaparens bil är felfri. Men knackande kan vara normalt hos vissa motormodeller och då är det inte något faktiskt fel på motorn oavsett om man önskar att bilen skulle låta bättre. Det är allmänt känt att motorljudet på nyare motorer med direktinsprutning av bränsle knackar/tickar.
Roffa1
Ställer mig tveksam till varför det skulle skilja i ventil-ljud mellan våra motorer. De verkar tillhöra samma motorfamilj fast min är på 3L. (båda är från 2009.)
ma
8
matsl2
523i Touring E61 -09
Hej alla. Jag hämtade ut bilen i halva Augusti förra året, så det blir 10 månader nu. Varför den gått 3mil kan man bara spekulera i.
Min verkstad sa som alexanderi, att alla motorer har ljud sig för o.s.v. så de tycker att den går bra. Sedan är det också så att varje gång jag haft bilen där så tycker inte ens jag att den har låtit speciellt illa. När man sedan kommer hem efter en körning på säg 10 mil, så kan den knacka som bara den.
Hur som helst har jag haft flera BMW sexor sedan tidigare, och ingen har låtit eller känts som denna. Högtrycksinsprutningen har lite dieselfieling över sig, men den hörs och verkar ändå helt OK. Knacket låter (och känns) däremot inte normalt enligt mig själv.
Men som sagt tidigare, det kommer inte från toppen (ventilmekanismen), utan mer djupare inifrån motorn. Jag tror mer och mer att det har med förbränningen att göra.
Jag kör för övrigt på 98 oktan.
Jag skall kolla med en kille som jag vet har en 523i, med N53 motorn. Jag har frågat honom tidigare om detta, men han har inte upplevt något av det jag beskriver. Jag måste nog själv lyssna på hans motor förrän jag går vidare med detta.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
De kaqn vara så att du behöver byta en spridare eller att radera knackningsadaptioner. Dom direktinsprutade motorerna har haft lite problem med det. Men uppsök närmsta bmw så hjälper dom dig
jo
114
josc
525 Touring -05
om du står stilla på tomgång och trampar in kopplingen - slutar knackandet då ?
jo
114
josc
525 Touring -05
Glömde skriva. då kan det vara växellådan som har lite oljud för sig ( lite för mycket spel - oftast helt ofarligt ) alternativt svänghjulet. Låter ungefär som dieselknack efter att motor oljorna blivit varma och tunna . hoppas det ger dig lite hjälp på vägen.
jo
114
josc
525 Touring -05
motor och växellådsoljor ska det stå
ma
8
matsl2
523i Touring E61 -09
Hej, josc.
Nej, det spelar ingen roll om kopplingen är nedtrampad eller ej. Det knackar ändå. Ljudet och vibrationerna följer motorvarvet, men hörs tydligast på tomgång, och känns mest vid ca 1800 - 2100 varv. När högtryckspumpen går in för fullt (vid delbelastning), knackar det mycket hårdare än annars.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Visst fanns det nån tråd om 330/530 med direktinsprutning där insprutarna blev dåliga? Kanske någon kan länka till den?

Mvh
Pi
14
Pinkelton
330iM Xdrive -20
118iM -20
Z3 -97
Hej! Har haft min 523:a -09 hos BMW idag. Problemet jag upplevt är att den knackar samt att den har vid ett fåtal gånger haft svagt svagt ryckig gång. Som om den inte fick tillräckligt med bensin. Enligt BMW så fick de felmeddelande och ska byta ut en spridare och byta tändstift samt uppdatera mjukvaran.
ma
8
matsl2
523i Touring E61 -09
Hej Pinkelton.
Detta låter högintressant. Känner du igen beskrivningen av knacket i din bil jämfört med det jag skrivit här ovan?
Jag har vidare upplevt ryckig gång från och till. Särskilt vid körning över 100km/h, men även precis när som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.