AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.386

M3 E46 rycker/hugger vid låga varv

Sida 2 av 2
Bilen har fungerat utmärkt! Jag har kört rätt mkt med bilen så jag vågar nog säga att problemet är löst.

Lus: Jo jag har också fått höra från andra vägar att oljan till filtret kan ställa till med diverse problem.

Decerto: Enligt papprena till filtret skall effekthöjningen vara 18hk (finns diagram från dyno tester osv.). Jag är absolut ingen effekjagare heller så jag kommer förmodligen sätta tillbaka burken som du skriver.
tjena hur beter sig bilen på tomgång och blir det bra efter några minuter, kan det vara så att den får in tjuvluft nånstans det du beskriver låter samma som på min och då var felet luftbälgarna hade gått sönder kostade 2 stycken nya typ300 kr på bmw till en 328, mvh
Den går kanon på tomgång, det gjorde den även när den ryckte och bar sig åt vid körning.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
CKruse: Precis som i mitt fall då, själv är bäste dräng :) Jag gjorde dock missen att lämna in bilen FÖRE jag provade själv... Blev dyrt...
Lägger upp lite bilder på pärlan:

Länk
Ok, lite update!

Bilen blev bättre, men motorn fortsatte att började hoppa i varvtal vid högre farter, samt i vissa fall dö när jag höll in kopplingen. Jag tog bilen till BMW där de försökte läsa felkoder, men hittade inget. Dock ville de byta LMM samt sätta tillbaka original luftburken istället för det öppna K/N filtret.

Jag bytade själv tillbaka till original burken och bilen blev helt annorlunda. Problemen med att motorn hoppade i varvtal slutade, och den dör inte längre när jag håller in kopplingen.

Det lilla som finns kvar av ryckningar är när bilen nu är kall! Då hugger motorn vid låga hastigheter. BMW ville fortfarande byta till ny LMM så det gjordes igår, tyvärr utan ett för bättrat resultat.

Jag testade även att sätta tillbaka det öppna filtret, de gamla symptomerna uppkom direkt!

Någon som har några idéer? Jag är nöjd med bilen som den är i dagsläget, jag överlever ryckningarna vid kallkörning. Men det känns ändå tråkigt att jag inte kan ha på mitt öppna K/N filter...

Mvh
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Du kan använda motorvärmare så slipper du ryckningarna vid kallstart, däremot så får du nog ge upp tanken på att använda kn filtret, det är inte bara du som har haft problem med det.
Ska du promt byta filter så köp ett insattsfilter till originala luftboxen
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
m3 motorn är ett tekniskt mästerverk, den är anpassad för delarna som sitter där i fabriksutförande.
Sätter man sedan i efterhand dit ett plaströr med öppet filter så får man räkna med att bilen kanske inte går så bra sen, inte nog med det så ser det för jävla oseriöst ut, tycker jag iaf :)

Öppna filter osv kan man laborera med på en volvo 740 eller en trimmad b20
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Att den rycker vid låg hastighet när den är kall är normalt, så byt till original luftfilter så lär du inte ha några mer problem.
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Efter att jag köpt min m3 och fick samma fenomen, att motorn var lite ryckig vid kallstart, startade jag en liknande tråd här och fick klart för mig att det är helt normalt.. Så no worries! Sätt tillbaka originalgrejjerna och njut av en av världens bästa maskiner! Att byta luftfilter hör till moppe-trim avdelningen och borde stanna där! :)

Yes, motorvärmare och original burken är det som gäller :)

För allt trams mot bilen skall den få en riktig go vaxning i kväll. Ägaren skall bli full i garaget....

Förresten, vart hittar jag moppe-trim avdelningen? Hehe...

He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Länk ;)
* Beräknad ca. 376hk. Trimchip och K/N filter

Har mycket svårt att tro att du har den effekten i din m3a tyvärr.
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Tror någon på allvar att om det fanns ett filter för ca 1000 kr som gav 18 hästar extra, att BMW M GmbH inte skulle satt dit det från början? Och OM vi nu tror på att det finns ett sådant filter blir frågan istället vad det har för nackdelar som gör att det inte sitter där i original?! I det här fallet har du själv gett ett av svaren på frågan, nämligen att det skapar ett sådant turbulent flödesfält genom HFM:en att den mäter fel luftmängd. Andra nackdelar är såklart att det renar mycket sämre och du får in mer partiklar i motorn.

Det typiska trimchipet avancerar tändningen ett par grader över delar av mappen och kan ge en tillfällig effektökning vid en typisk repa på en chassidyno, men om man kör steady state så spikar man bort sig helt och får istället färre hästkrafter.

Poängen är att det ofta är ren humbug med eftermarknadsdelar, och en enkel tumregel är att om man ändrar något på en M-bil så blir det i bästa fall ingen skillnad, men ofta blir det sämre. Man kan såklart överladda och få en hiskelig effekt ur motorn, det är inte det jag syftar på. Jag menar helt enkelt lycka till att hitta några enkla, billiga extra-hästar.

Sätt tillbaka originaldelarna. Pronto!

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.