AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.128

E39 touring uppgradering av ljud, olika alternativ?

Sida 2 av 2
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Har nu installerat ett slutsteg. Har dock inte bytt högtalarna. Ljudet blev betydligt bättre. Basen är däremot inte mycket bättre. Jag ska justera steget imån lite till. Jag kan säga att originalhögtalarna är inget att ha!

Har du "Kahn-d" bytt framsystemet?

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hallå där!!

Nej, inget är bytt än dessvärre...

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Aousio, kan du beskriva ljudet?
Släpper det bättre från högtalarna? Luftigare? Har "filten" framför högtalarna försvunnit? Är det såpass mycket bättre att det kan duga så om man kompleterar med en bashögtalare?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Vart placera du slutsteget?

Mvh Martin
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej grabbar!

Ljudet är starkare, klarare, ngt luftigare "fylligare". Nej, det tycker jag inte. Jag tror att byta högtalarna ska göra susen. Jag kommer att sträva efter att slippa ha baslåda. Jag ska se vad jag ska beställa/köpa för högtalare. Det blir kanske ett framsystem och ett par middar i taket. Har ni tips på högtalare?

Jag har inte monterat färdigt slutsteget, men jag funderar på antingen på baksidan av baksäten eller på sidan längs inne. Jag tror att det är för farligt att ha det i ena facket där originalslutssteget ska sitta. Det kan bli varmt plus att det slutsteget jag köpt är någorlunda stort.

Mvh

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Vilket steg blev det? Tog du lågnivå stereon direkt mha mekartips eller använder du dig av högnivå-lågnivå omvandlare?

Mvh Martin
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Det blev ett billigt fyrkanalassteg från Denver. Jag frågade min bror som är elektrotekniker om vad han tyckte vilket steg jag skulle köpa. Han tyckte att om inte ville tävla så skulle det steget driva 4 högtalare riktigt bra utan problem! Det steget finns bl. a. på tekniska magasinet och kjell & kompanj, 599:-. Han kommer idag till mig och ska justera steget :-)
Jag kommer nog att fråga honom om vilka högtalare jag behöver köpa.

Jag köpte ett par hög-lågnivå omvandlare. Brorsan sade att dessa omvandlare har inbygda kondensatorer och förstärkare, vilket gör att man slipper installera linjeförstärkare. Plus att det är smidigare att bara koppla dem direkt.

ma
7.450
marin849
Jag funderar på om det finns något utrymme under bagagerumsgolvet, det sitter en massa svarta plastpaneler där, finns säkert luft att finna där om man tar bort dom. Borde funka fint att kyla steget genom att ansluta kylflänsarna mot karossen (!) med värmeledande pasta.

Har du dragit högtalarkablarna tillbaka till stereon där fram och därifrån via orginalkablaget till högtalarna?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har också funderat på att placera ett ev slutsteg under luckan till golvet i bagaget... Har en DVD/navigator där nu men den ska nog bort...

Annars är det nog i något av sidofacken som gäller....

Mvh Martin
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Har inte tänkt på bagagerumsgolvet! Ska kolla hur det ser ut. Jag drog lågnivå-kablar från omvandlaren till steget. Sedan tog kablar från steget då ut till högtalarna och lödde dem till befintliga kablarna. Jag kapade kablarna 5-6 cm från kontakten som satt i stereon eftersom jag ville slippa dra kablarna genom dörrarna!

Har ni tips på hög? Behöver man ha delningsfilter där bak? Räcker det med att byta midden?

Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Nu så!
Nu sitter steget i vänstra facket. Det var lite bökigt med det gick bra ändå!
Jag ska nog beställa högtalare. Enligt brorsan är originalhögatalarna inget att ha eftersom de är för klena. Det är det som gör att basen inte är som man vill.

ma
7.450
marin849
Bilder!!!
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ja, bilder hade varit väldigt trevligt!

Mvh Martin
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!

Det ska jag fixa!
återkommer idag!

Mvh
aousio

Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!
Nu har jag bilder. Hur laddar man upp bilder?
Ska man länka dem på ngt sätt?

Mvh
aousio

ma
7.450
marin849
Lägg upp dom varsomhelst och klistra sedan in länken här.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Efter att ha läst den extremt långa tråden om dubbeldin till E46 har jag nu blivit sugen på att köpa en dynavin. Men jag tvekar. Det är prisvärt för alla funktioner man får men vissa verkar ju inte helt nöjda och å då blir det ju dyrt trots alla funktioner... Men det är onekligen lockande! Skulle vilja se en i verkligheten och känna på kvalitet och känsla i knappar osv.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.