AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.127

E39 touring uppgradering av ljud, olika alternativ?

Sida 1 av 2
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej på Er!

Jag har suttit och läst igenom i stort sätt alla inlägg som dök upp när jag sökte på e39 touring i bilstereoforumet.

Min nyinköpta BMW stereo låter piss. Har aldrig varit med om sämre ljud måste jag säga. Uppgradering av något slag är nödvändigt.

Så, jag har suttit i telefon och ringt runt och fått olika förslag, men tänkte fråga er vad ni anser också.

Jag är inte ute efter dunka dunka utanför Mc Donalds eller spela så grannarna vaknar. Jag är ute efter lite fylligare och lite mer pondus i ljudet.

Vad jag förstår så är min bil utrustad med enklaste stereon. Enkel cd fram och två högtalare i vardera framdörr, diskanter i bakdörrarna och högtalare i taket i bagaget.

Krav som jag har är:

att original stereo ska vara kvar!
att inte ha en jättelåda i bagaget, har hund, vill helst gömma en eventuell låda så jag slipper se den.
att det inte ska vara för dyrt.

När jag ringt runt har jag fått lite olika förslag på uppdatering.

1: Byta ut framsystemet till JBL GT5-500C, skulle kosta monterat och klart ca 2500:- och ge en förbättring som är tillräcklig. Dock inte mkt till bas.

2: Koppla in någon form av slimmad baslåda och gömma denna i något av facken i hjulhusen i bagaget alternativt under vid reservhjulet. ca, 6500:- monterat och klart.

3: JL Audio 6W3v3 med låda som byggs av firman som kopplar in det och placeras på passagerarsidan upp mot torpedväggen. Ett steg av budgetmodell, ca 1700:-, monterat och klart 6500:-

Tror ni något av detta skulle bli bra, andra tips? Helst skulle jag vilja ha någon liten låda i vänstra facket i bagaget alternativt under vid reservhjulet då det är mest praktiskt enl mig. Jag är självklart öppen för förslag. Det hade varit skönt om man kunde klara sig på runda slängar 5000 monterat och klart. Men det kanske är en utopi.

Många av de inlägg jag läst har några år på nacken så länkarna fungerar inte längre, detsamma med bilder. Jag vet att frågan varit uppe tusen gånger tidigare, men jag gör en chansning ändå.

Vänligen Martin

Martin Hedlund
Uppsala
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ingen som har några råd att dela med sig av?

Vad tycker ni annars om den en Pionner TS-WX77A. Någon som testat?

Martin Hedlund
Uppsala
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
hej!
Jag har nyligen köpt en e39 touring. Gissa vad, jag tycker också att ljudet suger i bilen. Har samma enkla CD business stereo.

Jag har ungefär samma krav. Fylligare bas och klarar ljud. Jag vill inte ha ngn baslåda av praktiska skäl.

Jag funderar på att fixa en lågnivåutgång från originalstereon. Sök på lågnivå under elektronik i forumet. På så sätt slipper du byta stereo. Det blir riktigt fult om man byter till en eftermarknadsstereo.

Sedan tänkte jag byta alla fyra högtalarna. Framme ska jag nog ha ett framsystem och bak byta bara högtalarna till ett bättre paket. För att kunna driva dessa högtalare ska jag ha ett 4-kanalsslutsteg som får signalen från originalstereon. Slutsteget tänker jag ha bak ngnstans, kanske i vänstra facket där CD-växlar/originalslutsteg skulle ha suttit.

Jag är övertygad att jag kommer att ha riktigt bra ljud. Så gjorde jag i en av mina gamla bilar och det blev fantastiskt bra ljud. (hade Sony stereo, Sony högtalare och ett Jensen slutsteg)

Jag hoppas att detta är till hjälp.
Mvh

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Efter du gjort detta kan du inte skriva här och berätta vad du köpt för prylar och hur resultatet blev?

Martin
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Visst kan jag göra det.

mvh

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Gott det!

Hittar jag på något i min bil så skriver jag här vad det blev och hur resultatet blev...

Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag har ringt runt lite nu och fått lite priser på att dra in kablar för slutsteg i bagaget.

Men, har buisness stereon automatisk loudness? En del firmor pratar om det vilket kan ställa till den med att koppla in aktiv baslåda då basen sänks i takt med att volymen höjs...

Har i vår andra bilen en billig rackare till aktiv bas från BRL. En av märket gas som är ganska liten, en 10" i en hyfsat lite låda som står på fötter. Den är för stor för att gömma så den får stå fritt i bagaget. Har också en JBL 12:a som står i förrådet med ett clarion steg till. Tanken är nu att flytta gaslådan till BMW och in med JBL 12:an i Audin. Halva audins bagage kommer att fyllas av JBL lådan som är på 46 liter men det e inte ofta vi kommer använda den på längre turer så det får väl gå.

Vad tror ni om detta?

Har fått pris på allt från 800:- upp till 2000:- att installera den aktiva basen inklusive kabel och allt...

Det skiljer rätt mkt, BRL är billigast av de jag kolla med.

MVH

Martin
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!
Som sagt, jag har inte riktigt tänkt ha ngn baslåda i min bil.
Hursom helst, tror jag att du måste ha 2 slutsteg. Det ena för att driva högtalarna och det andra för att driva baslådan. Eftersom vår stereo är den klenaste i laget så tror jag att den förmodligen inte kommer att klara av belastningen. Någon försvagning av den låga signalen (lågnivå) blir svagare när du drar upp volymen.

Jag är inte säker, men detta hände mig när jag installerade baslådan i min gamla bil eftersom jag hade bara 2 lågnivåsutgågar från stereon. Jag hade som jag nämnt vid tidigare tillfälle 2 slutsteg. Det ena till högtalarna och det andra till baslådan. Slutstegen bråkade om signalen när jag höjde volymen.

BRL är duktiga så de kan detta säkert mer än jag.

Mvh

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Den baslåda jag tänkt koppla in i BMW har eget slutsteg så den kommer inte ta någon kraft från bilstereon som sitter i nu. Däremot kommer jag kunna sänka basen på stereon så högtalarna i bilen avlastas, men blir jag inte nöjd med det så kommer nästa steg bli att byta högtalare i bilen samt låta slutsteg driva dem. Får se inkoppling av aktiv bas som ett första steg mot något bättre ljud...

Martin
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Jag hade nog bytt högtalarna direkt. De verkar inte tåla speciellt mkt.
Men man kan ändå testa först.

aousio

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jo det är klart att jag helst viljat byta högtalare i bilen direkt, men låt mig säga som så att min andra hälft har helt andra prioriteringar än mig...

Martin
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
hehe!
Okdå har regeringen uttalat sig så är bara att lyda!
Ses här på forumet

Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!
Har du kommit igång med ljudbygget??
Jag ska nog börja med att handla material. Har du tips på slutsteg??

MVH
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tjena.

Nä, har inte kommit igång än. Blir ju till en början en aktiv bas så jag har inte kollat så noga på slutsteg. Men jag hade lite funderingar på om jag ska slänga in ett slutsteg att köpa ett femkanaligt för att på så sätt kunna driva alla högt i bilen plus en ev sub. Möjligen ett DLS ca51 men jag har inte då stora kunskaper. Kan tänka mig att det steget ligger på ca 4000 i affär. Säkert billigare på nätet.

Martin
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Absolut, den största fördelen med ett 5+1 slutsteg är ju att man sparar plats och slipper dra många kabler. Har du funderat på hur du ska dra kablarna till somliga högtalare?

mvh
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Nä. Inte alls faktiskt. Men det är ett projekt som ligger en bit fram i tiden. Först och främst ska jag försöka få in den lilla baslådan.... Om det blir mer efter det får vi se!

Men skriv gärna här du hur du gjort och köpt för prylar!

Martin
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
ok. jag håller på att försöka köpa tantalkondensatorer för att fixa lågnivåutgångarna. 1uF/(16v och uppåt). Det verkar inte vara lätt att hitta sådana. Hur tänker du lösa lågnivåutgångarna?

sen ska jag köpa 4-kanalsslutsteg och testa driva högtalarna. Fungerar allting slår jag stort: framsystem och schysta bakhögtalarna.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kondensatorer finns på ELFA.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Jag tror att man måste ha ett orgnr (företag) för att kunna beställa ngt.
Har du beställt ngt från dem?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Massor!
Du kan snabbhandla utan att vara registrerad kund, eller skapa konto och handla.
Fungerar utmärkt och varit så i minst tio år. :)

Synd bara att de stängde butiken i Linköping, det var guld värt att kunna beställa vilken liten skruttkomponent som helst för några kronor och sen hämta i butiken.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!
Har köpt ett slutseg. Försökt att montera det i det avsedda utrymmet i min kombi. Det är lite för trångt. Ska nog montera det ovanför batteriet. Har någon testat montera dit ett? Vad finns för alternativ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.