AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.053

Vad betala för en E90 330d

Sida 1 av 2
Hej. Är på jakt efter en 330d -06-07, ev en 325d . Mina krav är manuell och M-sport. Är svårt att få en uppfattning om vad man ska betala för det finns knappt några till salu. Eller måste man leta i tyskland?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En 330d M-sport 06-07 som gått 10-15000 mil bör ligga runt 200´

MVH Christofer
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
10' eller 15' mil är en jääääävla skillnad. Skiljer minst 30-50' SEK på en 330D -07
Har alltid haft långmilare tidigare. Skulle vara kul att hitta en med lite mindre mil. Nånstans 12-13000 mil som max.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Marin: Visa då gärna exempel som styrker ditt påstående. Enligt bilpriser skiljer det 19000:- på 10 och 15000 mil för aktuell modell och utrustning. Så att det skulle skilja "minst 30-50´ SEK" menar jag är en jääääävla överdrift.

MVH Christofer
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Crille,
Då tycker jag att du skall ringa och köpa den bilen av KVD!
Föreställ dig själv följande alternativ och säg vilken du skulle köpa.
300d 10' milare för 219 ksek, eller 15' milare för 200 ksek. I övrigt identisk färg, utrusning, årsmodell.
Hej,
Från 200.000 bör du kunna hitta en bil. Sen beror det på litegrann vad du vill ha för utrustning. Touring, navi, xenon, skinn, drag, panorama m.m är saker som höjer värdet. Dock har jag hört att panoramataket kan låta en del i höga farter. Underbar bil för övrigt. Med lite trim går dom ruskigt fint, min gör 0-100 på 5.4 sekunder mätt med Racelogic (samma som ex Automobil använder).

Flåklypa
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Marin: Du kommer inte med många faktiska exempel. Bilprisers priser baseras i alla fall på statistik.

Baserat på trådskaparens önskemål sa jag "runt" 200´, det kan ju vara 180-220´ beroende på omständigheterna.

Men att det skulle skilja från säg, 180-230´ för exakt likvärdiga objekt med 5000 mil skillnad är inte rimligt.

MVH Christofer
Viperhauck:

Sålde min 330d manuell med m-sport.
Bilen såldes med nya alufälgar och vinterdäck samt navi med backkamera.
Svensksåld, nyskick, 5000mil.
Jag fick 220k för bilen, detta var över ett och ett halvt år sen.

Det kan väl kanske vara en bra referens.
bunf:

Det lät billigt med tanke på att det var ett tag sen. De verkar de ligga i idag också. Finns dock inte en enda på annons nu vad jag kan se
Kan tillägga att jag vill inte ha en touring den här gången. Vill ha en sedan
Det var en svart sedan.
Jag kan verkligen rekommendera bilen med m-sport och manuell låda, den gav mycket underhållning!
Lycka till!
Att hitta en begagnad 330d med manuell växellåda är svårt, då jag antar att majoriteten av alla 330d som säljs utrustas med automat.

Kan du tumma på dina krav och köpa en bil med automat verkar Länk vara helt okej.
Både fyrhjulsdrift och framförallt automat går bort. Jag vill köra bil inte åka. Jag antar att jag får leta i tyskland.
Jag har haft både 525d med manuell låda och nu 330d med automat. Anledningen att jag nu valde automat är att den passar mycket bättre till dieselmotorns vridmoment/dåliga lågvarvsegenskaper. 525an gick oharmoniskt med manuell låda och den var direkt stendöd när turbon inte orkade ladda (under ca 1700-2000 rpm). Jag lessnade på det och hade därefter följande krav på 330in:
- Automat
- Xenon
- Navi
- Multiratt
- M-sport
- 18 tums optionsfälgarna

Är sportigheten viktig skulle jag kolla på 330i eller 335i. En diesel blir aldrig riktigt sportig imho.

Flåklypa
Som sagt, vägrar automat. Har kört det en hel del och gillar det inte. Den förtar all glädje som har med bilkörning att göra. Bensin är heller inget alternativ. Har haft en e46 330 bensin och nu ska jag ha diesel.
Då ska du naturligtvis ha en manuell, den är dessutom snålare än automaten. :-) Med programvara blir dom riktigt snabba också.
Lycka till med att hitta något lämpligt objekt!

Flåklypa
Jag rekommenderar absolut den manuella lådan till 330d.
Att den skulle vara oharmonisk med dieseln håller jag inte alls med om, ärligt talat så har jag nog inte haft en roligare bil, den slår min nuvarande 535d med hästlängder beträffande körglädjen.
Vridet i bilen är såpass stort att den funkar utmärkt med en manuell låda.
Dock har jag endast kört den tillsammans med m-paketet vilket jag personligen tycker är ett krav.

Under tiden jag hade bilen förvånades jag dessutom alltid över hur låg bränsledeklaration den hade.

Kort och gott en underhållande bil med bra ekonomi som jag faktiskt ångrar stundtals att jag sålde.
bunf:

Vad hade du för förbrukning vid snabb motorvägsfart (130-150)?
Ge
70
GenLee
BMW 330d Touring -06
JAg har i min nyinskaffade 330d e91 manuell gjort flera mätningar och med farthållare i 140 så drar den 0,62 vilket jag är mkt nöjd med.

M.v.h.
GenLee
Skulle tippa på ca 0.65L/mil mellan tankningarna vid den körcykeln. Ligger själv på ca 0.6L/mil med min 320d och troligen är skillnaden upp till 330d inte så stor vid den typen av körcykel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.