|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, Jag har ett uppsättning av fälgar som jag hade på min E39 525 års02, Dom blev över när jag sålde bilen. Nu äger jag en E91 320D års06 Fälgarna har ET 20 Fram 235/35-19 Bak 265/30-19 Passar dessa fälgar på E91an????? Dessa fälgarna gäller det. Länk Mvh KESKIN | |
|
Hej, har exakt samma mått på däcken som du har och en E91 2006 (330d). Problemet är att när du lastar tungt eller sitter 2-3st där bak så skrapar bak däcken i chassit... |
|
|
Passar och passar.... Du kan säkert få dit dem, MEN E90/91 har ET35 som original... Det medför dels att du får en ganska kraftig spårviddsökning med konstig chassigeometri. Vilket leder till ökad belastning på alla bussningar och hävstångseffekt på styrningen (spårkänslig!) och allmänt konstig väghållning. Problem med däck som tar i skärmar eller liknande är troligt, vilket leder till en tvåa på besiktningen och risk för både däck och plåtskador. Dessutom ligger det utanför laglig förändring. (finns en god anledning till att lagen säger max 15mm förändring/axel (dvs. 7,5mm/hjul). Så jag skulle säga: Nej! Sälj de hjul du har och köp några som passar i stället - det är mitt tips. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tjenaaaa En vän på jobbet sa att man kan valsa, ca 1cm utan att behöva lacka bilen? Är det en lösning kanske? Om jag sitter själv och kör så slår den inte i, jag testade med 2 vänner då slog den i, med vart den slog i vet jag ej.... Klabbe08 vart tog den i chassit? fram eller bak? insidan???? eller utsidan???+ MVH KESKIN |
|
|
Jag säger varken bu eller bä. Jag har en 330xd e91 och har haft bbs challange med et 35 och 30mm spacer. Dock skrapade den i ibland bak när den var lastad. Så det är inget jag rekomenderar. Jag hade dessutom bara 245/35-19 (runt om) Nu har jag bytt till breyton med et30 (om jag inte missminner mig) och samma däckdimension och då skulle 10mm spacer bak sitta bra tycker jag. Kanske inte mycket till hjälp men något kanske du kan läsa ut av det. Men självklar skiljer ju 265 bak en heldel mot mina 245 |
|
|
Keskin, blir chassigeometrin och lagkraven annorlunda om du valsar skärmarna? Kör bilen med "för stor spårvidd" på en spårig väg och bromsa lite hårdare, så kommer du att uppleva att färden blir rätt vinglig och obehaglig. Att valsa BMW:s bakskärmar resulterar i att du viker ihop plåtvecket på insidan - duktig rostfälla då det nästan garanterat leder till att lacken spricker någonstans plus bildar en tunn spalt som håller fukten läääänge... Har inte förstått de som ställer frågor och sedan envist avvisar svaren bara för att de inte var de man hade hoppats på... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B. Jag har bara hört om valsning och inget mer så jag kan 0 om det. jag är tacksam för ditt svar... Jag tror att jag avstor med valsning och fälgarna får jag sälja om det nu går... TAck för alla svar MVH KESKIN |
|
|
Keskin, inser att mitt inlägg kanske verkar hårdare än det är menat... Det jag menade är att ditt största problem är inte att fälgarna tar i skärmkanterna, utan att du kommer att få väldigt oharmoniska (och olagliga) vägegenskaper plus ökat slitage på hjulupphängningen. Det finns alltid folk som vill köpa lite "fetare" alufälgar, samtidigt som det alltid finns de som vill sälja dito (som passar din bil).... Så den affären bör inte bli allt för kostsam - dina nuvarande fälgar kan nog i finansiera de nya! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B. Nej då jag förstårdig, dom är nu på blocket. När dom är sålda så får jag kolla andra fälgar som passar bilen. Tack för Svaren... MVH KESKIN |
|
|
Men hur upplever du bilen nu? Käns den spårig vid inbromsning lr? Jag har valsat samtliga av mina bilar vilket är ett litet ingrepp. Jag har först lagt rostbeständig asfaltsfärg i hjulhusen och sedan valsat som max 3 cm utan att ha fått rost.. Det är klart att du ska ha fina hjul på släden! Mvh BMW CS #07491 |
|
|
Beolab: Vad menar du med 3 cm? Så mycket går knappast att ta på en E90... MVH Christofer |
|
|
Tjena Beolab, Hur menar du med valsa, vad jag har hört att man kan valsa 1cm utan att behöva lacka. med 3 cm har jag aldrig hört.. Hur menar du med sårig vid inbromsning?` Crille jag vet att du har valsat hur mycket valsade du??? P.S vart har du köp bakljusen? Och vingen än vet vill ha en sådan. MVH KESKIN |
|
|
angående vingen med jag En vän vill ha en sådan... Ursäkta för felet!! MVH KESKIN |
|
|
Skulle uppskatta valsningen till 6-7mm. Bakljusen är av märket DEPO och beställdes på eBay.de. Vingen beställdes från Kina på eBay.com. Passa er dock för en som är färdiglackad, det beställde jag och efter första vintern är den full av bubblor och måste lackas om. MVH Christofer |
|
|
Ja, valsar man bara upp kanten så blir det typ 0,7- 1,0 cm, men valsar man lite hårdare så går det att dra ut den ca 1,5 cm på egen risk. När jag valsade över 3,5 cm så tog jag loss skärmarna och körde dom i ett engelskt hjul 5 tim/ sida och sedan ny lack (proffsvalsning). Resultatet blev strålande! Ser ut som en fabriksbreddning. Sårig inbromsning? Jag frågade om det spårade mycket när han bromsade kraftigt? Mvh BMW CS #07491 |
|
|
Fast då har man ju egentligen inte bara valsat utan "dragit" ut skärmkanterna. Det finns ju heller ingen möjlighet att plocka av skärmarna bak där det oftast är mest behov av att valsa. MVH Christofer |
|
|
Jag körde inte så mycket med dom. bara i 2 timmar när jag hörde att det slog i så tog jag av dom..... Mvh KESKIN |
|
|
Nu har jag 8,5*19 ET20 med 235/35-19 fram och 10*19 ET22 med 265/30-19 bak. Länk Länk MVH Christofer |
|
|
Ser riktigt nice ut..... =)=) MVH KESKIN |
|
| Jag kör ET20 bak med 265or, har en E90, det är aggressivt men det funkar. | |
|
Nobynator: Det beror ju på hur breda fälgarna är..? MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.