AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
38.706

A4/325i, vikt/effekt kontra 0-100

Sida 3 av 3
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jasko76: Grattis till bilen! När får vi se bilder?

MVH Christofer
Man tackar! Bilderna kommer så småningom. Har arbetat dygnet runt de sista veckor, plus att jag letade bil... det blir såååå skönt att slippa blocket framöver. Ska bara snygga till den under helgen (monacoblå + pollen = skitig bil på 5 minuter). Sen ska den få sig en riktig polering och vaxning under semestern... kostar 200 spänn i Bosnien :). Rätt smidigt att göra det en gång i året.

Vorsprung durch freude am fahren
"Det är svårt att förklara men...
Till att börja med tror jag att din bil inte har dessa tendenser tack vare drivlinans konstruktion men prova att ligga på låt säga 2ans växel och mellanvarv och pumpa lätt med gasen så att kraften växlar riktning."

Provade detta häromdagen, men kände inga vibrationer. Växelspaken rörde sig inte en millimeter :-). Så jag antar att BMW har en bättre konstruktion.
Skulle ju vara intressant om någon kunde prova detta på en fyrcylindring fyrhjulsdriven BMW (320d xdrive typ) som ju ligger närmare Audin konstruktionsmässigt.
Däremot så är bilen ganska känslig för snabba gasuppsläpp på ettan. Känns nästan som man tvärbromsar om man släpper gasen för snabbt i t.ex en kö. Vet inte vad detta beror på.
bmw newbie,
Det är inte säkert du märker det på växelspaken då den sitter i karossen och inte i växellådan (som på vissa äldre bilar). "Tvärbromsningen" kanske beror på bränsleavstängningen som aktiveras vid uppsläppt gaspedal medan varvtalet är över en viss nivå?

mvh/ Anders
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
När fader min hade lånebil hemma ( Audi A4 2,0t med quattro och sportchassie) det kändes inte som om den gjorde 0-100 på 6,6 men fantastisk chassie och väldigt rolig att köra, kändes som att de gick att köra hur fort som hellst:p så klaga inte allt för mycket på körkänslan!
haha ja det är då inte ovanligt att follk överskattar lilla audis prestanda! har alltid tyckt att de bara satsar på att se så vassa ut med sin tråkiga design, men i själva verket är de inte så farliga som de ser ut.

Fick syn på ett roligt klipp idag på youtube där en Audi R8 ställs mot en M3 E90 i race rakt fram 3 gånger i rad flygande start och alla gånger blir resultatet densamma. båda bilarna ska vara original. Länk

Audis sportigaste kostar dubbelt så mycket som Bmw's sportiga familjeräser... det är bara sorgligt att se vem som vann i videon..
BCR
crille82: "Programmer: Får man fråga på viket sätt du mätt siffrorna för din Golf och om du använde DSG:ns Launch Control? Sen har dessutom Golf 6 GTI en "simulerad diff" (XDS) i ESP som sannolikt ger bättre startgrepp än Golf 5. Golf 5 och 6 GTI är på så sätt inte direkt jämförbara...

MVH Christofer"

Tror att man lurar sig en del på karaktären på bilen...
Jag trodde i min ungdom att min trimmade 323i som bullrade, ylade och sladdade på vägen var snabbast i Sverige. 120 km/t kändes som minst 250 km/t....

Riktigt bra bilar överraskar från andra sidan dvs. man märker inte hur fort det går.

Har precis bytt från Golf GTI V till Golf GTI VI med XDS-diff och blev först besviken på hur "tam" bilen kändes.
Tills jag provade mot en GTI V som snabbt försvann i backspegeln...

Hemligheten är givetvis bättre väggrepp i form av små förfiningar av chassie och motor som ger ett lugnare, mer förutsägbart och avslappnat körsätt.
En bil som sladdar och spinner är kanske kul att köra men i långa loppet inte särskilt effektiv.

Allt handlar ju i slutändan om hur mycket gummi som greppar asfalten.
Ska bli intressant att se en tvekamp mellan nya Audi RS5 och BMW M3.

/Håkan
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
BCR: Jo, det var väl det jag syftade på. Golf 6 är en ganska rejäl förfining av 5, både komfortmässigt och effektivitetsmässigt, på gott och ont, även om många kallar den en "facelift".

nykomling: Mycket givande inlägg i "debatten"...

MVH Christofer
crille82: hehe jo eller hur ;) nej men jag lägger mig inte i er diskussion men jag var bara tvungen o förmedla denna video.. jag var helt knäckt efter ja sett den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.