|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Audi A4 2.0T quattro väger 1685 kg och har 211 hk. BMW 325i xdrive väger 1615 kg och har 218 hk. Är det någon som kan förklara varför Audin gör 0-100 på 6,6 sek och BMW:n på 7,3? BMW:n har ju bättre vikt-effekt förhållande... Eller är det någon som inte talar sanning...? | |
|
Enbart toppeffekten säger väldigt lite om accelerationen! Hur ser effektkuvan ut? Dvs. Hur många hästar är "tillgängliga totalt" under accelerationen? Man kan ju inte ligga på maxvarv under hela förloppet! Vilken utväxling har transmissionen? Hur mycket effektförluster är det i drivlinan? etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
211 resp. 218 hk är ju toppvärden. Det kan vara så att Audin har högre medeleffekt i det varvtalsområde som används vid acceleration 0-100. Sen kan ju bilarna ha olika utväxling också. |
|
| Johans inlägg fanns inte när jag började skriva. :-) | |
|
Håller med Johan och Adelsson. Kan också vara uppmätt under olika omständigheter eller som du själv skriver. "... någon som inte talar sanning...?" |
|
|
Audins turbo genererar högre effekt tidigare än BMWns raka sexa som måste varvas ganska högt för att få ut maxeffekten - och upp till 100 så är den första växeln i det här fallet avgörande. Plus att Audins quattro kan göra starten lite bättre. /Andreas. |
|
|
BMW 325 i detta exempel har X-drive. Ta bort framhjulsdrivningen på BMWn så skiljer det inte så mycket enl tillverkarnas uppgifter. Finns det några oberoende mätningar att jämföra med? mvh/ Anders |
|
|
"Ta bort framhjulsdrivningen på BMWn så skiljer det inte så mycket enl tillverkarnas uppgifter. Finns det några oberoende mätningar att jämföra med?" Tyvärr har jag inte hittat några. Audin har ju högre effekt i ett större intervall. 211hk från 4300-6200 rpm. BMW:n går inte om i effekt förrän efter 5500 rpm (kurva här: Länk ). Dock tycker man ju att Audins högre vikt skulle äta upp en del av övertaget. Intressant är att den framhjulsdrivna varianten av Audin bara är 0,2 sekunder långsammare till 100 än den bakhjulsdrivna varianten av BMW:n. Detta trots att Audin väger 100 kg mer..... Skulle som sagt vara intressant att se ett oberoende test. |
|
| Måste säga att Audin är ganska prisvärd. För ungefär samma pris som en bakhjulsdriven 325:a får man fyrhjulsdrift, bättre acceleration 0-100. En (i min mening) trevligare motorkaraktär. Vad jag har läst i recensioner av Audin så är man snart ikapp BMW:s styrkänsla också. Ska bli intressant att se vad nya 3-serien har att erbjuda. | |
|
Man kan läsa hur många recensioner som helst, men en enkel provkörning visar att Ådi har långt kvar upp till BMWs styrkänsla, körkänsla överhuvudtaget. Men det är bra att de trissar upp varandra, vi som förare vinner i slutändan. Ungefär som Intel/AMD och nVIDIA/ATi. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Var detta mätt med manuella växellådor? Undrar om inte Audin passerar 100km/t på 2:ans växel med den fina siffran?? Bmw:n behöver kanske upp på 3:an innan 100km/t nås. Det tar tid att växla.. Jag tror att detta är mer avgörande än motorernas olika karaktärer, om det nu är så att bmw:n måste upp på 3:an. |
|
|
Jasko76, jag har provade för något år sedan en ny Audi A4 2.0T någonting bra för att känna på en ny uppskiven 4 cyl turbo och jag kan inte annat att hålla med dig. T.ex svängde hela motorpaketet tydligt vid full effekt - avdrag. En effekt av mjuk upphängnnig för att kunna få god komfort trots en i grunden ganska rå maskin. Det var också ett tydligt turbolag på ca 1 sek. mvh/ Anders |
|
|
Jag har svårt att tro att Audin kan klara detta på 6,6s. Nya Golf GTI har ju samma motor och det finns två tester gjorda på Länk med tiderna 6,9s och 7,2s och dessa två testade bilar vägde 1405kg resp 1391kg. Att en nästan 300kg tyngre bil med samma motor skulle vara snabbare är ju knappast logiskt oavsett utväxling. Finns även en test på en A5 Cab S-tronic med samma motor och den gör 0-100 på 8,2s. Dock så väger den 1714kg. ___ //Ulf |
|
|
Audi och VW:s modeller brukar ge lite mer än uppgiven effekt och vrid. Faktum är att AMS mätte upp 0-100 på 6,4 sek med Golf GTI DSG. Med en fyrhjulsdriven A4 borde 6,6 sek knappast vara omöjligt. MVH Christofer |
|
|
"Nya Golf GTI har ju samma motor och det finns två tester gjorda på [LÄNK] med tiderna 6,9s och 7,2s och dessa två testade bilar vägde 1405kg resp 1391kg. Att en nästan 300kg tyngre bil med samma motor skulle vara snabbare är ju knappast logiskt oavsett utväxling." Nu har ju inte Audin exakt samma motor. Visserligen är toppeffektsiffran densamma men Audin har sin maxeffekt över ett mycket större varvtalsområde än GTIn. |
|
|
"T.ex svängde hela motorpaketet tydligt vid full effekt - avdrag. En effekt av mjuk upphängnnig för att kunna få god komfort trots en i grunden ganska rå maskin. " Intressant. Har du märkt samma fenomen i fyrcylindriga BMW bilar? |
|
|
crille82: det är möjligt att AMS mätt denna tid men av samtliga tider som ligger på Länk för både Golf V och VI GTI så är det ingen tid som är i närheten av 6.4s. Har själv en GTI DSG -06 med BSR steg 1 (248hk) och den klarar inte det i alla fall inte på 6.4s. bmw newbie: där ser man, trodde det vara samma motor...Faktum kvarstår ju ändå att en A5 cabben som bara väger några kg mer behöver 8.2s enligt en test. Men kanske S-tronic är är anledningen till detta...? ___ //Ulf |
|
|
bmw newbie, "Intressant. Har du märkt samma fenomen i fyrcylindriga BMW bilar? " Jag har inte provat någon 4 cyl BMW på över 15år så kan inte svara på det. mvh/ Anders |
|
|
bmw newbie- Jag äger just nu en 320i E90 och kan bara säga att jag aldrig upplevt en skönare 4-cylindrig motor än N46an. Inga vibrationer, ryck, eller rå gång. Gångkulturen kommer inte långt ifrån min gamla 325i E46, vågar jag påstå. Det är bara ljudet (och avsaknaden av kraft) vid kraftigt pådrag som avslöjar att det fattas 2 cylindrar. Annars så hör man knappt maskinen. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
"Jag har inte provat någon 4 cyl BMW på över 15år så kan inte svara på det." Du kanske kan tala om för mig hur man ska prova, så ska jag se om jag kan provocera fram några vibrationer :-). Kör själv fyrcylindrig diesel BMW. |
|
|
Jag har svårt att tro att Audi eller VW överdriver sina accelerationsiffror mer än BMW. Klarar 325 x-Drive 0-100 på 7,3 sek..? MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.