AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
38.720

A4/325i, vikt/effekt kontra 0-100

Sida 2 av 3
bmw newbie,
Det är svårt att förklara men...
Till att börja med tror jag att din bil inte har dessa tendenser tack vare drivlinans konstruktion men prova att ligga på låt säga 2ans växel och mellanvarv och pumpa lätt med gasen så att kraften växlar riktning. Variera frekvensen pådrag/avdrag. Känner du lågfrekventa vibbar är det troligen något tungt som svänger till.

mvh/ Anders
Okej. Ska pröva vid tillfälle. Inte för att vara petig men hur känner man vibrationerna? Vibrerar växelspaken eller?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
crille82 "Jag har svårt att tro att Audi eller VW överdriver sina accelerationsiffror mer än BMW"

Jag har förstått att du tycker VAG gör gör fantastiskt bra bilar men vad får dig att tro att alla biltillverkare överdriver (eller underdriver) sina siffror lika mycket?

Jag tycker det vore mycket märkligare om alla enats om att alltid putsa siffrorna med tex 10% ;)
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
BjörnB: Skulle snarare säga att jag inte är lika trångsynt som de flesta andra på det här forumet och tror att BMW:s produkter är bäst i alla lägen.

Trådskaparen skiver att det är en Audi som uppges vara snabbare än en BMW med likvärdiga effekt/viktförhållanden. Genast menar många att det antagligen ar Audi som överdriver/underdriver sina siffror.

Typ: -Jag tänkte köpa en ny Volvo, vad tror ni om det. Genast svara det flertalet -Köp en begagnad BMW istället...

Det hela blir lätt fånigt...

Det finns andra märken än BMW...

MVH Christofer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

crille82: det är väl egentligen bara jag som ifrågasatt Audins siffror och jag kör som sagt VW Golf GTI. Det dyker väl upp något test så småningom som visar om jag har rätt eller fel...

Om BMW'ns siffror stämmer eller inte har jag ingen egentlig åsikt om men dom känns mer normala för en bil med den effekten och vikten.

___
//Ulf
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Programmer: Får man fråga på viket sätt du mätt siffrorna för din Golf och om du använde DSG:ns Launch Control? Sen har dessutom Golf 6 GTI en "simulerad diff" (XDS) i ESP som sannolikt ger bättre startgrepp än Golf 5. Golf 5 och 6 GTI är på så sätt inte direkt jämförbara...

MVH Christofer
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Under exakt samma förutsättningar gör Audi A4 2.0TS Quattro (220hk) 0-100 km/h på 6.6 sekunder medans BMW 325iX (218hk) gör det på 7.9 sek.

Länk

Samma förutsättningar. Samma chaufförer. Samma mätinstrument.

-------
//Lövet
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag är övertygad om Audi mutat Teknikens Värld...

MVH Christofer
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Absolut. Eller lagt bly i bakluckan på BMWn.

-------
//Lövet
Det finns också många bra bilar förutom WV koncernen.

mvh/ Anders
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
AKN: Absolut...

MVH Christofer
Ah, lättnad...trodde det stog VW i pannan på dig ;-)

PS. Jag har haft VW som andrabil en gång.

mvh/ Anders
VAG gör visst bra bilar. Typ 1, Porsche, Lamborghini samt Bugatti.

Vorsprung durch freude am fahren
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Intressant tystnad efter att det visat sig att bilarna under samma förutsättningar har den accelerationsskillnad som trådskaparen inledde med. När kommer bortförklaringarna?

-------
//Lövet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Chrille, de första inläggen ger förklaringen högre medeleffekt och jag höll med. En alternativ förklaring ger trådskaparen själv, nämligen att siffrorna är friserade. Andra förklaringar som ges är att mätningarna är gjorda under olika omständigheter eller att utväxlingen kan ge en fördel om 100 nås på 2:an.
Flera olika förklaringar, varav några betyder att Audin faktiskt är snabbare.

Alla är möjliga förklaringar enligt mig, vilken som är rätt har jag ingen aning om (har varken kört och ännu mindre gjort mätningar på modellen). Men du menar att siffrorna inte kan vara friserade, iallafall inte till Audis favör... det tycker jag är trångsynt.

Att en Audi skulle vara snabbare eller bättre än en BMW har jag inga problem med, har inga aktier i BMW och märke byter man lika lätt som kalsonger om man vill.

Tycker det är mycket intressant när folk som gillar BMW också lyfter fram andra märken som man kanske missat. Men jag ger inte så mycket för de som alltid ska framhålla ett och samma märke oavsett om det är VAG, BMW eller Volvo.

Lövet, är Audin snabbare vid samma förutsättningar är det bara att gratulera inga bortförklaringar behövs, men det svarar ändå inte på frågan. Varför är den snabbare?
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jasko76: Har du köpt en 320? Märkligt att systematiskt såga dieslar och tråkiga Audi för att sedan köpa en i övrigt trevlig bilmodell med 4-cylindrig sugmotor...

Inte för att vara dryg, men men...

MVH Christofer
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
BjörnB: Och med det menar du att jag är partisk?

Mitt inlägg var inte direkt riktat mot dig utan en generalisering om hur valsen brukar gå på forumet...

MVH Christofer
crille -

Det var observant av dig. Jepp, det blev en 320i, helt rätt kombination av utrustning och pris, kunde ej motstå. Det enda som fattas är 2 cylindrar, men men, tycker att bilen är helt jäkla underbar som den är!
Diesel sågade jag i min ungdom :) Nu håller jag käften, men det betyder ej att jag skulle köpa en själv, alla ska självklart njuta av det de gillar bäst.
Men Ådi kommer jag att såga även i fortsättningen. Eller, rättare sagt, deras brist på körkänsla. Så här efteråt kan jag säga att Audin var klart mera praktisk, får knappt plats med barnstol och barnvagn i BMWn, men i allt annat känns BMW i en klass för sig. Tro mig, jag vet exakt vad jag pratar om när jag säger att Audi är TRÅKIGA bilar. Om du uppskattar körning det allra minsta, vill säga.

Vorsprung durch freude am fahren
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
BjörnB: Förklaringen enligt mig är en högre medeleffekt över hela registret.

-------
//Lövet
Jag tror vi hittar svaret i början av tråden. Se också Björns första inlägg i denna tråd.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.