AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.395

SMG II frågor!

Sida 1 av 2
Fisken
Hejsan, lite nyfiken på nga saker angående smg II (m3)
Måste man släppa gasen när man växlar, eller är det bara attt gasa och trycka in paddeln samtidigt som man accelererar?? Hur är det när man kommer till en stopp, hur får man i friläge? och när man startar om man inte vill göra LC, är det bara att dra i ettan??
Start i uppförsbacke, hur går det när du inte har kopplingen att "slira" på? Tack för svar/Fisken
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
hej Fisken :)

Nej, du behöver inte släppa gasen, det är bara att växla med spaken eller paddlarna. Kommer man till exvis ett stoppljus så växlar bilen ned själv till 1an, friläge läggs in (om man vill) med spaken som vanligt.
LC aktiveras på speciellt sätt; för spaken framåt, håll spaken där, trampa gasen i botten, varvet läggs med automatik på 3450 varv, släpp spaken o VROOOM! annars är det bara att lägga i 1an o köra iväg som vanligt.
Start i uppförsbacke: aktiveras gm att man för vänster paddel in minst en halv sekund, varvet ökar tillfälligt, sedan gasar man iväg bara :)
Här är allt du behöver veta om SMG II. Finns t ex två LC program. /RS2

Länk
Fisken
Jag glömde en sak.
Är det sant att man måste växla upp till 3:ans växel innan 100km/h med SMG II, men att man inte behöver det med den vanliga manuella????
Läste det i ett test.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Laddade ner en bild, där 3'e växeln är vald, varvräknaren står på 8000 rpm, hastighetsmätaren på 160... kan dock inte för mitt liv hitta länken... :(
Hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag har haft bilen i 2 veckor nu, och jag får inte ihop det med SMG II lådan riktigt.

1) När bilen är kall så kan jag bara lägga i 2:an tills jag åkt ca 100 m sedan går det lägga i 3:an osv, är det något skydd?

2) Detta är min största fundering, hur får jag lådan att använda S läget?, jag har läst instruktionsboken flera gånger men får det inte att fungera. Jag drar spaken åt höger då står det växel 1 och bokstaven A jag drar spaken till höger en gång till och det blir S istället, men så fort jag växlar upp till tvåan blir det A igen, har provat både spaken och paddlarna, men det blir alltid A läge, vad gör jag för fel? har jag missat något?

Tacksam för svar
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Frontline

Du har tyværre noget fejl på din SMG låda. Så fungere min i alle fald inte. Den skal stanna i S tils du selv ber den om at gå i A læget.

Tror nok at du måste på en BMW verkstad at titta på den.

Lycka till.

mvh

stormdk: Tack så mycket för svaret, det känns som något är konstigt. Jag har forfarande MRF garanti på bilen så det är i alla fall skönt, ska prata med BMW.
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Gör det asap! Så ska det inte vara. Den ska skifta mellan automat och sport varje gång du drar spaken till höger, eller till S om du använder paddlarna/drar den framåt-/bakåt. Ska aldrig lägga i automaten automatiskt, so too say.. Ang. att den inte växlar upp läste jag något om i en annan tråd, i det fallet så hade det med oljan i lådan att göra... var för lite olja. Riktigt off topic, men varför kan man inte använda space/enter i den här editorn?! firefox bugg?? "Klistrar" in mellanslag just nu...
Demax: tack för ditt svar också, har kontaktat säljaren, väntar på svar.

Men du menar alltså att så fort jag exempelvis växlar själv med spaken eller med paddlarna så ska det bli S läge?
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
yep det stemmer
Jag hade blandat ihop bokstäverna.

När det står A är det ju S läge och tvärtom.... hehe men lämnade aldrig in den
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Sen är det ju så att lådan inte växlar om den inte tycker den har rätt varvtal. Har du inte fått upp farten kan det ju va svårt att trycka i 3'an och du skulle varva 500rpm med 3'an i.
Jo den är lite speciell, tycker automat läget verkar rätt dåligt så jag kör på växla själv, är roligare också.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Använder bara automatläget om man sitter i köer.. Så smidigt att växla ändå, och är man riktigt slö så växlar den ju ner åt en även i S-läget.
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
När jag startar bilen i N och sen trycker spaken åt höger går ettan i och jag kör iväg sen måste jag trycka spaken en gång till åt höger för att den ska börja växla själv i A. Ska det va så? Och när jag kommer till ett stop tex så lägger den aldrig i ettan utan börjar på tvåan ska det va så? Har aldrig haft SMG 2 innan.
Omegamannen:

ANgående fråga två så är det nog att du har den på lägsta växlings hastigheten då startar den på två:an.

Den första frågan kommer jag inte var så många år sen jag hade min SMG II
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Aha ok har kört med lägsta växlingshastigheten. Tackar för svaret
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
ang.

"När jag startar bilen i N och sen trycker spaken åt höger går ettan i och jag kör iväg sen måste jag trycka spaken en gång till åt höger för att den ska börja växla själv i A. Ska det va så?"

Så är svaret ja!

// Stefan
Sliter man märkbart mera på bilen (koppling, låda osv) om man kör med högre växlingshastigheter?
Frontline:

Vet att några SMG II i Usa hade problem men i övrigt har det varit förhållande lite problem med lådan. Visst det sliter säkert mera om man kör på de snabbaste 6 läge än om man använder 1 alt 2:ans läge. Men nu efter 8 år som SMG II har funnits har det varit få problem och många har säkert kört hårt med bilarna utan större problem. Min låda fungerade klanderfritt under ca:2500mil som jag körde min.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.