|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
det resonemanget förstår jag inte. Föraren kan växla både mjukt och sakta eller brutalt och snabbt oavsett hur långa slagen är? Kraften man måste dra i spaken ökar ju i proportion till hur mycket man kortar slagen så det är ju fortfarande känslan i handen som berättar om man är brutal eller ej, dvs om lådan gör motstånd eller ej. Jag lägger ju inte i växlarna snabbare bara för att det är kortare slag, jag anlägger en kraft som känns bekväm/lagom och sedan är det ju spakens motstånd som avgör hur fort växeln går i. |
|
|
Enkel mekanik bara: "det man vinner i kraft förlorar man i väg"...eller omvänt. Men det är ju ett teoretiskt resonemang, eftersom att föraren självfallet bestämmer slutresultatet (dvs hur våldsamt eller mjukt växlingen sker). Men visst går det snabbare att växla om hand och arm inte behöver röra sig lika långt, det är helt säkert. |
|
|
då undrar jag varför en ägare till 3 e39 m5 som provat detta själv och även borgs bil i vällingby säger att "risken för växellådsras ökar drastiskt med z3mspaken". kan ni inte bara testa då eftersom det inte är någon fara? :) jag är den som inte vågar riskera nämligen.. |
|
|
Jag kör ju redan med Z-spaken, och jag upplever bara positiva effekter. Jag kommer aldrig montera tillbaks den gamla spaken. Och du: jag undrar _också_ varför de säger så. Ingen aning. Inte ens när man kallstartar bilen i -20 grC är det problematiskt. Det enda man får är en skönare växlingskänsla. |
|
|
Går det att plocka bort genomföringsgummit uppåt från kupen och se ett antal leder + plastkulan ? Kanske går att smörja in med ett tyngre fett och få bort lite glapp i spaken? Eller måste man in under bilen och släppa på något ? Gäller E39 |
|
| redpower, Ja det går bra, man måste bara trixa lite för att få den att lossa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.