AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.687

DIY E39 short-shift?

Sida 1 av 4
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Idé: kan man inte "bygga sin egen" short-shift genom att bara såga av växelspaken (på växelförare-sidan alltså) och sen svetsa ihop den, dvs genom att ta bort runt 10mm?
Vad skulle vara problemet med detta?
Nån som vet, eller har synpunkter?

Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Det är nog görbart även om jag ser det mest som terapi. Det är ju mycket enklare att köpa en ny lämplig spak från Bmw för ca 3-400 kr och plugga dit på ca 30 min, men det vet Du säkert redan. :)
Frågan är hur plasten i 'plastkulan' mår av att man svetsar och har sig med stålet.
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Jo, det är väl plastkulan som är problemet.
Går den ta bort temporärt tro?
För den lär ju bli förstörd om den inte går ta bort, eller åtminstone skyddas från värmen.
Jo, det är väl enklast att köpa en ersättningsspak, men...det skulle ju kännas rätt bra om man enkelt kunde bygga om den befintliga, och få det att funka bra.
Jag måste nog prova ändå. Ryker spaken så får jag väl krypa till korset och köpa en ny...
Några andra synpunkter och tips innan jag sätter bågfilen i spaken?

Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Näe,men rapportera gärna resultatet så kanske jag gör samma sak.
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Liten rättelse: man ska ju inte korta av den, man ska ju FÖRLÄNGA den...det inses ju.
Men jag kommer inte ha nåt att rapportera: jag köpte en spak till en Z3M istället som beskrivits på M5 Board, här:
Länk
Verkar enklast, kostar 530 SEK på BMW Solna.
Får den imorrn, monterar imorrn. Får se om jag orkar böja den eller om jag först provar med den rak. Blir intressant.
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Fantastiskt!
Vilken skillnad!! REKOMMENDERAS VARMT!
Jag monterade alltså en icke böjd Z3M-spak (25117527254, 530 SEK BMW) och nu är bilen verkligen en fröjd att växla!
Några tips:
- Man behöver inte ta bort nåt undertill, annat än ett låsklips och en bricka. Kardanaxel, avgasrör och värmesköld kan sitta kvar. Man når ändå.
- Man behöver inte lossa plastkoppen underifrån; det kan man göra uppifrån med en tång. Lätt.
- Man måste slipa ned bussningen på Z3M-spaken i axiell ledd lite. Det gör man lätt med en fil, eller en bandputs.
Jag anser personligen att spaken ska vara rak - jag fattar faktiskt inte varför man ska böja den.
Allt tog cirka 90 minuter, men jag är långsam...
En kanon-uppgradering!!

Låter ju prima, kan man få se någon bild?
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Inte så mycket att se, men desto mer att känna :-)
Men ok, några bilder då:

Länk

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
det där verkar ju skoj! Men sitter inte spaken fel/snett när den där böjen saknas? åt vilket håll blir felet?
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Jag trodde också att böjen skulle saknas, men nu när jag monterat och provkört så är jag av annan åsikt - böjen behövs verkligen inte alls.

Dessutom trodde jag att det skulle bli tyngre att växla, och i nån mån blir det förstås det också rent fysikaliskt, men det märks inte.
Växlingen känns mycket trevligare, rappare och tightare.
Fan att jag inte gjorde detta tidigare! SÅÅ många mil av långslagig sladdrig växling...urk...

Som sagt: rekommenderas :-)
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
En del anser att Z3M-spaken ger lite väl korta slag som kan ge tunga växlingar särskilt vid kall låda. (ingen kritik i detta över ditt val). Om man vill ha ett mellanting mellan original och 'korta' slag så kan man ta en E60 545i-spak. Jag har en sån och den fungerar också alldeles utmärkt. Den spaken är böjd. Fick beröm av besiktningskillen förra året - 'fan va nice!'
Får nog kanske bli ett sådant ingrepp. Har funderat ett tag på att det är mycket flyttande av spak vid växling:D
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Korta slag är just vad det är, och det gillar jag verkligen.
Jag tycker personligen att det är helt perfekt, men det är förstås en smakfråga. Svårt att råda någon...man vet liksom inte förrän man känt på utförandet.
Jo, jag funderade på 545i-spaken ett tag, men tycker iaf nu att jag valde rätt. Iofs hade jag säkert varit nöjd med 545i-spaken också, för jag hade ju knappast köpt båda och jämfört. Och allt som är kortslagigare än original måste ju anses som ett lyft...

Men för alla som fortfarande funderar, kan jag meddela att själva installationen var superenkel. Så låt inte det hindra er.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Lufter denna tråd och skulle vilja veta om det är något som talar emot att z3 m spaken inte skulle passa i andra Bmw lådor tro? Eller kan den falla på att vara för lång/kort tro? Mvh Fredrik

BMW CS #07491
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
passar original knoppen och damasken med den kortare z3m spaken?

500sek och 90min arbete gör ju att det låter för bra för att vara sant...
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Originalknopp och damask passar rakt av på en Z3M-spak i en E39 M5 -02. Skulle tro att det gäller alla E39or, men säker är jag förstås inte. Men i min bil funkar det helt problemfritt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
funkar tricket på en vanlig 525a?
Skulle vilja att spaken är 3-4cm lägre (med belyst knopp, tror det finns som original att beställa) och ca 30% kortare slag, men inte "racekorta", då blir det för tungt att lägga i tvåan. Konstigt att det är så långa slappa slag på en i övrigt så tajt och fin bil.
Korta slag i all ära, men "problemet" med BMW originalspakar ligger inte i slaget utan det faktum att "plastkulan" slits relativt fort, detta ger upphov till sladdrigare spak. Sedan är "stången" mellan spak-låda även den lite klent konstruerad. Vill man ha bland det bästa på marknaden så köper man UUC ShortShift inkl DSSR, kostar mycket mer men å andra sidan är allt i metall, ingen plast som slits rätt fort. Det negativa med UUC är att de har USEL kundsupport samt att de är svåra att få tag i inom EU, priset kan även det ses som negativt. Schmiedmann har väl nån UUC-kopia har jag för mig, vet dock inte hur bra/dålig den är. Z3-spaken ser schysst ut, men som sagt sladdrigheten kommer komma tack vare plastkulan...
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Dawwe: beträffande kulan så har du rätt. Visst är det en del av sladdrigheten, och UUC-länkarmen ger klart bättre stadga än original-armen.
Men kortslagigheten, vilket var det jag vill uppnå, får man bara genom att montera en spak med andra proportioner.
Men det visste du ju redan, så jag sparkar in öppna dörrar...
Det här är en mycket intressant tråd. Jag har alltid hört att man måste gå den jobbiga vägen gällande shortshiftspakar (alltså underifrån) men nu verkar det finnas några vettiga alternativ. Kan man få se bilder på det färdiga resultatet?

Mvh Philip
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Philip: jag har inga bilder på den färdiga spaken, men i ärlighetens namn så är den inte särskilt olik originalspaken. Själva knoppen hamnar i ett något framskjutet läge och själva spaken blir lite kortare, men den verkliga förändringen är ju under plastkul-leden, där hävarmen blir längre vilket i sin tur ger kortare slag.
Så egentligen ser det ut som förr inne i kupén, anser jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.