AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.696

DIY E39 short-shift?

Sida 3 av 4
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Okej tack Dawwe! Ger upp snart! Omöjligt att få tag på.. Får bli en schmidemann spak så länge tills skiten skallrar sönder!

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Alfred
 323 st
 Idag 16:47: Vi kan ta hem hela UUC's sortiment, ring 040-977919
/Alfred, Need For Speed Malmö. Dom kanske kan hjälpa dig med att beställa bussningen Dawwe!? Jag ska ringa o höra vad dom ska ha för UUC evo3 kit med double shear rod

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Eller PM:a Alfred här på AP

BMW CS #07491
Alfred: Jag har redan allt (Evo3+DSSR). Det är alltså "sunkig" passform på bussningen som skall sitta i carriern (vit delrinbussning i mitt fall). Har skickat en fin film till Mr ShortShift där man kan se hur den glappar, men han skiter högaktnigsfullt i att bemöda sig att svara på min fråga om det verkligen skall vara så här glappt. Enligt meken som skulle ha monterat kitet är passformen glappare på delrinbussningen är BMW's original. Att sätta dit en så pass glapp bussning förtar nog en hel del av "tight-heten", övriga bussningar mm har den förväntade tighta passformen. Min fråga till Mr var endast om det skall vara så här glappt, men som sagt han skiter i o svara. Vill du kan jag maila dig filmen så kan han kanske svara dig? Allt är köpt från UUC, ett struligt köp då de skickade fel DSSR först (upptäcktes vid montering), sedan dröjde det två MÅNADER innan de skickade rätt DSSR. Som sagt produkten är nog bra men kundsupport/kundvård är världs-sämst.
Beolab: "Wattwotyes" är korrekt alias på e34m5.se, stavade fel i tidigare inlägg
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Dawwe: Alfred skrev detta i UUC exhaust! tråden under 3 serien. Men pm:a honom eller skriv i den tråden.

BMW CS #07491
Jag byggde en shortshift till min m5 e34 genom att förlänga den delen av spaken som sticker ut under kulan. Jag flyttade hålet ca 10mm längre ner vilket gav en väldigt stor skillnad på växellägena. Letade bara fram ett rör med samma invändiga diameter som original bussningen, sen svetsade jag fast den på (under) den befintliga, så att det såg ut som en 8. Funkade riktigt bra för mig iaf.
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Nu har jag beställt Z3m spaken, får se hur det blir och om det verkligen är så enkelt att installera som det sagts tidigare.. :)
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
sango: det är jätteenkelt, så oroa dig inte :-)
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
jag betämde mig för att avbeställa eftersom modden sliter ordentligt på lådan. har fått detta bekräftat av egna bmwkontakter och andra som skruvar mycket m5. växlarna läggs inte i ordentligt helt enkelt.

får räcka med ny knopp och damask.. :)
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
sango: Menar du att Z3M-spaken skulle slita på lådan eftersom att växlarna inte skulle läggas i ordentligt?
Eller missförstod jag dig?
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
det stämmer, lådan blir tydligen mycket känsligare för misstag också. jag är inte sugen på att ta den risken..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
I så fall är det väl föraren som sliter på lådan genom att rycka i växlarna vansinnigt fort?
Eller skulle växelförargeometrin bli fel? Det kompenseras väl automatiskt genom att man helt enkelt drar spaken längs de nya lägena?
Jag vet inte, så är tacksam för mer exakt svar än att det i allmänhet "sliter på lådan".
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
dom jag skulle handla spaken av sa att "spaken kommer slå i väggen" vad det nu betyder. kan kolla exakt vad dom menar..
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Ähhh, vilket nonsens. Ingenting slår i nånstans, och inget går trögt eller kräver nån form av extra kraft, inte ens montaget.
Jag anser att dina "bmwkontakter" snackar i nattmössan.
ma
7.450
marin849
hur långt är staget mellan växelspaken och växellådan?
Det kommer ju, beroende på längd, att få en lite annan vinkel. Men som en kollega påminde om igår "den är ju ledad i båda ändar".
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Vinkeländringen är minimal...förhållandet mellan längdökningen på undersida "växelspaken" (dvs den längdökning som skapar den eftersökta reducerade växelspaksslaglängden) och längden på "gaffeln" är kanske 1:30 eller mer, så nån vinkeländring blir det inte att tala om.
Ärligt talat så blir det ingen geometrisk jätteskillnad i slutänden, så jag begriper inte alls vad sangos källor pratar om.
Och att växellägen inte skulle läggas i ordentligt är ren BS. Men det klart - är man klantig så kan man ju missa, men det beror ju inte på Z3M-spaken.
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
jag är som sagt osäker eftersom jag själv inte tittat. men ett längre slag i växelföraren bör ju göra att växlarna läggs i snabbare och hårdare. men det kanske är helt fel.

go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Man kan också anse att växlarna läggs i med _mindre_ kraft än tidigare, eftersom att hävstången blir längre. Men förmodligen kompenserar man detta genom att dra hårdrare i spaken, och visst läggs växlarna i snabbare...det är ju hela poängen.
För mig är det dock helt obegripligt att man kan hävda att Z3M-spaken skulle vara skadlig - det är helt fel IMHO.
ma
7.450
marin849
det resonemanget förstår jag inte. Föraren kan växla både mjukt och sakta eller brutalt och snabbt oavsett hur långa slagen är?
Kraften man måste dra i spaken ökar ju i proportion till hur mycket man kortar slagen så det är ju fortfarande känslan i handen som berättar om man är brutal eller ej, dvs om lådan gör motstånd eller ej.
Jag lägger ju inte i växlarna snabbare bara för att det är kortare slag, jag anlägger en kraft som känns bekväm/lagom och sedan är det ju spakens motstånd som avgör hur fort växeln går i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.