AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.689

DIY E39 short-shift?

Sida 2 av 4
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Goesta". Hu pass stor förändring i precision är det i UUC spaken mot org? På en 1-10 skala? Funderar på spken från schimedemann, då UUC inte har till min bil :( samt att jag lyckas inte inte hitta någon mailadress till dom?

BMW CS #07491
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Beolab, UUC-armen gör rätt stor skillnad i känsla, klart märkbart. Rent allmänt blir det ett styvare paket med mindre flex och svaj. Om dessutom din originalplastkula är sliten, så slipper du förstås också det glapp som varit i den gamla kulleden. Observera dock att jag INTE har UUC-länken, utan endast originallösningen.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Intressant, vore intressant att känna hur den känns i verkligheten. Länken ser inte omöjlig ut att tillverka själv om man bara hade måtten på sin egen? Har du någon mailadress till UUC? Mvh Fredrik

BMW CS #07491
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Till E46 finns en 'lägre' knopp med extra vikt i som ger lite samma effekt:

Gearshift knob,leather/M plaque/5-speed SCHWARZ 1 25117896031 $80.50
Heavy version

Sitter en sådan redan i E39? Annars kan det ju vara en ide också.... :-)
Beolab: Här är deras "hemsa": Länk
Men kom ihåg deras sk "aftersales support" (dvs om de skickar fel grejer!) suger så in i..."Mr Shortshift" borde ta en kurs i kundvård helt klart...
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ser ingen mail?

BMW CS #07491
info@shortshifter.com
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Man byter väl plastkulan vid spakbytet?
Så får man väl byta igen bara kulan efter några tusen mil..
Plastkulan kan inte bytas "löst" utan man måste byta hela spaken.
ma
7.450
marin849
Kommer allt glapp från plastkulan?
Dvs att man kan "fladdra" lite med spaken fast man har en växel i?
Dvs innan det uppstår någon motkraft finns det ett spel. Sedan börjar det ta emot och man måste ta i om man vill flytta spaken, men då är man väl inne och böjer på länkaget istället.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det du beskriver sitter dels i växelstångens bustningar och clips samt spakens undre bustning inkl clips som är slut. Sedan kulan på mitten av spaken som sitter fast i en nylonbustning behövs också bytas. Här kan du se hur det ser ut. Dom delarna jag pratar om är: 1, 6, 9, 10, 11. Länk

BMW CS #07491
ma
7.450
marin849
Slut efter 10000mil? det är ju oerhört kasst.
Iofs "slut" är väl relativt, har inget att jämföra med.
Om det går att byta spak på en M5 E39 utan att demontera avgassystemet eller växellådan går det säkert på vår 525:a också. Men det ser trångt ut.
En stor del av glappet sitter i nr 9 i Beolabs länk. Köper man denna del av UUC så kallas den för "DSSR" (Double Shear Selector Rod). Skillnaden mot original är att ändarna är "U" formade o sitter således "runt" respektive del, på så vis elimineras det mesta av glappet. Det följer även med bussningar till själva "carriern", i mitt falll var passfomen riktigt glapp (har köpt ny original carrier nr 1) för att utesluta slitage, passformen är ändå mycket-mycket slappare än i övrigt. Mailade Mr Shortshift om detta inkl en film på hur glappt det är, men han är som uppslukad av jorden, det är locket på. Jag kommer köpa originalbussning o se om den har tightare passform, om inte blir jag tvungen att se till att någon svarvar nya tightare bussningar. Övriga bussningar mm har tight passform så det ter sig lustigt att denna skall vara så glapp. Meken som skulle montera kitet första gången (hade fått fel DSSR visade det sig) sade att de bussningarna skulle gett större glapp än original o att de ingalunda kan vara till min bil...Som sagt så har Mr Shortshift struntat i att svara på mina frågor, uselt!
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Dawwe" har du beställt ditt UUC kit direkt av dom eller genom din verkstad? Problemet jag har är att jag inte vet längden på min selector rod? Det ända sätt jag kan tänka mig är att beställa en ny från bmw o mäta o sedan maila UUC om dom har en i rätt längd. Eller har du något tips? Jag ser på sprängskissen att spaken har samma serienr som 325i men ej selector roden, alltså måste den vara längre eller kortare? Vill helst inte köpa Schnidemanns modell då den inte känns lika bra som UUC's. Mvh

BMW CS #07491
Beolab: Jag köpte via en forum-medlem på en annan BMW sajt eftersom han ändå skulle till USA, på så vis kom jag något billigare undan, "slapp" tull & moms.
Mr ShortShift borde ha koll på vilken DSSR som passar. Jag har ännu inte monterat mitt kit men nu skall ALLT passa (nåja, bussningar till carriern behöver nog fixas...). Jag hade otur (?) o råkade ut för att få fel DSSR (fick 237 istället för korrekta 198), nr på DSSR anger dess längd i mm! Som sagt min erfarenhet av deras kundsupport vid felaktig leverans är världs-sämst. Hittar du någon shop inom EU så skulle jag handla därifrån, de kan omöjligen ha sämre kundsupport...

PS: Det jag läst om UUC är deras grejer är riktigt bra, MEN det har hänt (o kommer hända igen!) att de skickar fel grejer (nötter som plockar???), o att deras support vid felaktig lev är seeeg, vilket jag har upplevt personligen dessvärre.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Trist att höra! Frågan är om han bara med hjälp av serienummret på bmw org växelstång kan se längden tro? Ska mejla o se om man ens får svar!? Mvh

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har mejlat UUC nu, får tbka att deras mejlbox är full, och för att se vart det finns återförsäljare runt om i värlen så måste man ringa dom! Suck!

BMW CS #07491
Ja som sagt deras kundsupport "sucks big time". Ägaren heter Robert Levinson aka "Mr ShortShift", testa med att dra iväg mail till robert@short... eller robert.levinson@short... kan tänkas att nån av dessa adresser existerar.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ingen av adresserna funkade

BMW CS #07491
Regga dig på www.e34m5.se o kontakta "Wattwotytes" tror han kan tänkas ha viss kontakt med "Mr ShortShift".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.