AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.385

Heja SAAB, mycket bättre än S60N

Sida 1 av 2
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Länk

Bara till och kolla länken och hålla tummarna för mitt gamla favoritmärke!!

Byta upp sig? Till vad då?
Var framgår att bilen är mycket bättre än S60N? eller var det bara din personliga förhoppning?

Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Se där .. vem hoppade inte fram här.

Nä då käre Wendtan. Tänkte mest på Volvos uppvisning av sitt "kollisionsskydd" eller vad man har för namn på det.

För första gången skulle jag själv kunna tänka mig en Saab före en Volvo, men "tyvärr" är man för insnöad på tyskt för att det skulle kunna bli något på allvar.
Jag hoppas innerligt att Saab lyckas med nya 9-5. Företaget har levt på ruinens brant länge nog. Att ta fram en ny modell när företaget går back med 10 tusentals kronor per bil man säljer kan inte vara en lätt uppgift. Jag hoppas som sagt innerligt att den lyckas.

Volvos kollisionsskydds bekymmer är utrett. Mängder av journalister har fått prova systemet efter det och jag har inte hört någon som haft samma problem som på pressvisningen då problemet uppstod. Bilens system var urkopplat pga låg batterispänning vilket stod i info displayen, men där satt en krockdocka istället för en läskunnig mäniska.

Jag dyker bara upp i dina trådar då du frångår verkligheten :)

Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Men håll med om att Saabarna klarar 60+60 krocken föredömligt bra.
Och om jag inte missminner mig så var Saab 9000 en "krocksäker" bil.
Visst är jag Saabfärgad men det hade jag inte varit om det inte varit för att jag hade 900T och 9000T16. Utan Turbo var de direkt tråkiga.
Men den tråkigaste bilfärd jag gjort var att köra en Volvo 745 -90 med 116 hk Borås - Sthlm T&R. Ett sävligt gungande skepp!

Ja, det ser väldigt bra ut! Vi har haft någon Saab i familjen, trevlig bruksbil om än dyra verkstadsbesök vill jag minnas.
Det låter som du hittade det absolut tråkigaste i Volvoväg som gick och uppbringa inför den turen. Jag håller absolut med om att de är ett gungande slagskepp, om än ett pålitligt sådant.

Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Jag dyker bara upp i dina trådar då du frångår verkligheten :)"

Nja det är ju din verklighet och verkligheten var ju ett misslyckande vid pressvisningen. Saabarnas krock är ju också en verklighet och även detta vid pressvisning. Men det funkade ju....
Men så klart att Volvo hade extrem otur. Inte som A-classe när den välte för det var ju en felkonstruktion eller som de första E60 där antisladdsystemet behövde kalibreras.

Saab har inget kollisionsskydd som utvärderas i detta klippet vad jag kan se.
Att det var ett misslyckande att systemet inte fungerade som det var tänkt är vi, och resten av bilvärlden överens om.
Att din och min verklighet skiljer sig åt har vi ältat förrut.

Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
karlhilding;

så enligt dig är det värre när ett system falerar en gång av hundratals tester, än att bilen helt saknar ett dylikt system...? (= SAAB)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Har Karlhilding sagt det???

Karlhilding: "Saabarnas krock är ju också en verklighet och även detta vid pressvisning. Men det funkade ju...."
Denna krocken är väl precis lika "lyckad" som när volvon kör in i baken på lastbilen?? Det enda som hände var ju att ett system som skulle undvika krock falerade i volvons fall. Bilens krocksäkerhet sätts inte ur spel för att ett annat system som skall undvika just en krock inte fungerar.

Att det sen var ett misslyckande att systemet falerade när just det skulle demonstreras inför press är självklart ett misslyckande.

Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Kunde inte låta bli...Från AB

"Saab = kvalitet, inte status.
I bilprovningens statistik så är Saabs modeller 9000, 9-3 och 9-5 MYCKET bättre än motsvarande modeller från Audi, Volvo, VW.
Bara japanska bilar och dyra tyska (BMW, M-B) har färre fel.
Sedan 90-talet."

Men det skall bli intressant att kolla nya S60. Hoppas att den har smäckrare inredning är S80 som är klumpigt värre. Och Saabarna är inte bättre!
Så vi får väl hålla tummarna för S60 och nya 9-5!!
Sedan måste ju Saab få fram en ersättare till den ålderstigna 9-3 men som jag såg en snygg i går. En mörkgrå 9-3 Aero. Diskret vinge bak och snygga 18". Kände ett litet begär...hehe.

Men jag har gjort ett antal Spanienresor, Torrevieja, med Saab Turbo och det är ena rackare till att avverka autobahn i tempo 160-200. Man kommer fram utan sittbesvär i Saabs sköna stolar och bilarna gör endast av med 1 lit/mi.
Nä jag säljer inte Saab!

ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Har iofs. för mig att "pressvolvons" krockkudde inte heller löste ut vid kollisionen (= mindre krocksäker ;-)), men detta är något jag hört/läst utan att längre minnas källan.
janih: Krockkuddarna var avstängda. Det var alltså inget misstag att de inte löste ut. Volvos presstalesman: Per-Åke Fröberg berättar också att själva funktionen i systemet "Collision Warning with Full Auto Brake" har, i olika versioner, varit i bruk sedan 2008 och har sedan dess testats av cirka 1.000 journalister utan problem. Krockkudden utlöstes inte på grund av att den inte var aktiverad. På vissa bilar som används för provändamål aktiveras inte krockkuddarna för att inredningen inte ska förstöras i onödan.

Källa: Länk

Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
janih; det kan ju kanske bero på att den var urkopplad.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Den enda Saab som imponerat på mig heter AJ 37 viggen.
Det var en Saab som utstrålade kraft när det begav sig.
(Kraften levererades för övrigt av Volvo flygmotor men ändå.)

Personbilarna har väl aldrig varit något vidare.
Nog för att min gamla 900 ems och 9000t var charmiga, men det var ju alltid strul eller något som var trasigt när man skulle köra dem... ;)

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja är det inte lustigt Leffo att om man underhåller en Saab Turbo på ett normalt sätt - jag bytade tändstift, olja o filter var 1000 mil - så håller de i ur o skur. Lät alltid motorn gå i 30 sek om jag hade kört lite aktivt för att turbosnurran skulle varva ner. De blev ju vattenkylda 1987.
900 hade gått 19´och 9000 16´när jag sålde dom. Och inga problem.
Men så var de i lika fint skick som när jag köpte dom.
Det är kanske där du haft problem..?

ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Tack för info Wendtan, då fanns det en vettig förklaring.

Karlhidding, precis så blev jag också upplärd att saab turbon skulle bevaras, dvs att vila ett tag på tomgång efter hårdkörning och serva (olja+filter) åtminstone var 1000mil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
S60N och 9-5 konkurrerar inte direkt i samma storleksklass. ng9-5 är längre än den förlängde varianten av S80 som säljs på den kinesiska marknaden. S60N lär väl vara sisådär en halvmeter kortare ;)

För hela Sveriges väl så hoppas jag att båda modellerna blir framgångsrika.

-------
//Lövet
nya saaben verkar ju vara en riktigt bra bil men synd att motorerna är så törstiga och att vissa av dem kommer från holden.. känns ju sådär modernt och bränsslesnålt med en motor från holden
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.