AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.396

3,0 i e30?+

Sida 1 av 2
matte22k
hej... undrar om det är någon som har stoppat en 3,0a i en e30. såg en som hade gjort det på tulling, en svart bil tror ja det va... det ja undrar är vilken framvangns balk man ska använda.. för tråget lägger sig rakt på bryggan!! eller måste man bygga om tråget?? har ix:en en annan brygga?? tacksam för alla svar...
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
iX har en annan brygga i smidd aluminium.

Jag har fått uppgifter om att S50 ska passa i rwd E30 med original S50 tråg, men jag har inte kollat upp det själv. Tråget från E34 525 passar i E30, men om det passar på S50 kan jag inte garantera även om jag tror att det passar (ev kanske oljepickupen måste flyttas).

Kiip Spiiding!
det borde gå,e34 525 och e36 m3 har samma oljetrågspackning.

"325is..."
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Ta tråget från en E34 och sätt på en M50 eller S50 det passar vilket som, sedan går det att sätta dom motorerna i en E30.
Det som skiljer trågena åt är just var sumpen ligger. men man måste även byta oljesilen till oljepumpen, och oljestickan.
Vilka motorfestem man sedan får köra med vet jag ej.
Kanske någon annan??!!

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Fear This
hej! så man får alltså ta tråg, pickupen och oljestickan från en e34 med m50 maskinen, så ska motorn gå fri från framvagnsbalken? motorfästen kan jag svetsa själv men vad jag undrar är: när jag stoppade i motorn i motorrummet så var jag förutom att släppa ner hela framvagnen även tvungen att ta bort bromsservot (den tog i plenumet) så hur löser man det? det blir nog tungt utan=) tacksam för svar
mvh johan

passa er ja fixar massa roadkills;)
najerot
Ved å bruke originale motorfester ifra M50/E36 skal visstnok dette passe rett i.. Du finner nok løsningen på mange av de andre problemene her: www.e30.de
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Komplett ombyggnads sats finns hos:

Länk AP-sportsundervogn
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
det är inte en riktigt ombyggnads sats utan hela konverteringen som de utför
Fear This
tacksam för svaren men 17.900kr njaaa... fick dock mail igår av en som hade tråg mm från e34 m50 så det blir nog att köpa det vid löning och sen svetsa egna motorfästen. frågan är ju bara hur man löser problemet med att bromsservot inte får plats?

matte22k
tja fear this!! vad ska du ha bromsservo till du vet ju allafall inte vart bromspedalen sitter.. :) vi får sätta motorn på snädden... :)
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jag har bytt till mindre bromsservo och flyttat ner det 3cm då får det plats.
MVH Andreas

Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Andreas
från vilken bil tog du bromsservon ifrån?
tack på förhand
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
De var nån opel kadett ja tog den ifrån.
/Andreas

matte22k
bmw-andreas: hade inte du en hem sida??

Boki
jag la i en m30 3,5 i en e30 bakåt flyttad 140mm o har inga problem med bromsservo. Jag anvende org. motor fäste o bygde egen olje tråg sumpen sitter bakom framaxel o är skyddad. fick förlänga pickuppen bara på pumpen+hembygd extraktrör känns ok 270häst
Fear This
a men problemet med 3,0 s50 motorn är att den har ett ruskigt stort plenum som tar i bromsservot=(

bmw andreas// du har inga bilder på hur du har gjort? eller om du kunde berätta lite utförligare hur du har flyttat ner servot 3cm så vore man väldigt tacksam

Fear This
kom igen nurå, nån måste väl ha stoppat ner en e36 m3 motor i en e30 och löst problemet med servot? polarn hade sett en kille med en sån på en banträff, men glömde kika på det=(

Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Fear This:
Maila Tobbe på Need for Speed i malmö!
Han la ner en M3 3,0 motor i en e30 förra året!

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag löser problemet med att bygga ny plenumkammare med korta trattar. Jag använder M20 motorfästen.

Kiip Spiiding!
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Du borrar bara 4 nya hål 3cm längre ner på torpedväggen,sen byter till ett mindre bromsservo från nån opel tex.
Sen flyttar ner hålet på pedalen 3cm också,så enkelt är det!
MVH Andreas

Fear This
nu blev man ju riktigt glad asså=) nu har ju lönen kommit så ja ska köpa tråg mm nu, så får man se hur allt passar?? men ni ska ha ruggigt tack för hjälpen grabbar //tack!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.