AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
35.554

"Rengöra" motorn i en E65

Sida 2 av 4
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Asken, menar du generellt att dina (och andras egna) tester är bättre än all vetenskaplig teori? :) Bara för att klargöra din ståndpunkt undrar jag om du håller med om att en lägre förbrukning med 98 oktan kommer av att den är mindre knackbenägen och därigenom tillåter motorn att gå med högre (tidigare) tändning och INTE pga dess eventuellt högre energiinnehåll?

dekagon, 2010-06-06 10:20, jag antar att du råkade skriva fel (eftersom du i ett senare inlägg skrev högre tändning) och menade tidigare tändning.

Johan B, förbränningen blir mer effektiv eftersom man vid högre oktan kan gå längre ifrån ÖD eftersom man tänder före.

WAN, vad jobbar du med då? Det var inte om det känns skillnad eller inte som det gäller utan om 98 oktan har högre energiinnehåll än 95 oktan och så är det inte. Själv jobbar jag på Volvo Personvagnar med optimering av motorstyrsystem på bensinmotorer (bla knack). De är iofs inte någon garanti för att jag vet vad jag snackar om. :)

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Bättre förbränning högre verkninggrad,bilen går ju bättre!Länk
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Jag (han som startade tråden) kan ju säga att jag inte har den blekaste aning om vad ni pratar om men är tacksam att jag fick svar på mina frågor innan denna diskussionen började ;)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
motorsport5:

Är det på något sätt otydligt vad jag rekommenderar?

Jag tycker jag uttryckt mig så klart som jag kan och angivit källan/orna till detta. Någon tekniker har jag aldrig varit (varför ta jobbet från de som redan kan det?) utan jag följer min devis "proffs går till proffs":)

Det fina med forumet är att svaren finns här och resten lär man sig undertiden man läser...

Mvh
Asken
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Motorsport5 --> Helt korrekt. Såg det när det var för sent, men man orkar ju inte lägga ett inlägg till och dementera det man precis skrivit. Förstår inte varför man inte kan redigera sitt inlägg...
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Asken, det kanske var jag som missförstod dig. Det var din formulering "Det är bara till att göra egna tester, det är först då man upptäcker vad som är rätt för ens egen bl." som jag mest hakade upp mig på eftersom jag tolkade det som att egna tester då skulle vara bättre, i meningen mer tillförlitliga, än en generell fakta om i det här fallet huruvida det är ett högre energiinnehåll eller inte som gör att bilen drar mindre bensin.

Säg att man provar hur mycket ens egen bil drar med 98 och med 95 oktanig bensin och det visar sig att den drar mindre med 98. I min värld, eftersom jag vet att det inte är så att oktantalet påverkar förbrukningen, betyder det bara att det är något ANNAT som gör att förbrukningen är lägre med 98 oktan. Beroende på vad man testar och vad man vet så tolkar man ju resultatet olika. Det gäller ju först och främst att veta om det är ett relevant test man gör.

Hur som helst var det inte min mening att försöka skriva dig nåt på näsan och hoppas att du inte heller tar det här inlägget som det. Dessutom är det ju helt off topic som det heter och till sist har jag tyvärr en förmåga om skriva för mycket och för rörigt, men det har nog redan framkommit... :I

Asken,
Du skrev att du hade en M70 och en M73 maskin. Vad jag kan förstå är det knacksensor på den senare maskinen och således borde den kunna justera in sig efter oktantalet.

Hur stor skillnad i förbrukning får du mellan 95 och 98/99 med respektive motor?

mvh/ Anders
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
Men katalysatorn? blir inte den förstörd om man kör på 98?? finns det inte bly i den? har ju själv en 750, men där står i instruktions boken att man får bara tanka 95. Och jag har kört på 95 och 98 i min andre bil, saab 9000 tic, och den blev piggare på 98, än 95. någon sa att det berodde på högre oktan antal,dvs bensinen i 98 gjorde större explosioner i cylindrarna än 95, på så sätt fick man ut mer effekt. men jag vet inte hur det stämmer. Och min far hade en 245 tik, den gick som en posse nötter på 95, men riktigt bra på 98 oktanig. ha det bäst alla

Skåne upplevs bäst i 250 kmh
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Jag förstår inte vad du menar WAN, -nej jag vet inte vad du gör om dagarna.
Jag mäter och beräknar emissioner och förbrukning i ett laboratorium hela dagarna.

Det jag påpekar som felaktigt är att högre oktantal innehåller mer energi, -det är FEL!
Att cylindervolymen påverkar känsligheten för oktantal är också FEL!

Att jag får högre förbrukning och andra lägre förbrukning påvisar ju hur värdelöst det är att mäta på det här sättet. Det ger inga tillförlitliga resultat, helt enkelt. Men det går att få en lägre förbrukning med högre oktantal på vissa motorer, både i min och Askens verklighet och även i laboratorium, inget jag motsagt.

Största skillnaden blir dock på bilar med knacksensor som hela tiden optimerar tändning så tidigt som möjligt. Därav är det intressant att M70 som inte har den tekniken också sägs påverkas av högre oktantal. Säger inte att den inte påverkas, men intressant är det.

Theraphosa, blyet började fasas ut på 80-talet, försvann i allt bränsle på 90-talet. (Utom visst flygbränsle möjligen) Som du skriver så kan turbobilar gå olika på olika oktantal, de är helt enkelt optimerade för det högre oktantalet och ett lägre oktantal gör att de går "som en påse nötter"

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
WA
2.343
WAN
kontorsnisse!
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

WAN, -menar du mej?

HAHA, första gången jag fått höra det iaf.
Har skruvat mer motorer både i tjänsten och privat än dom flesta.
Jag är ingen kontorsnisse bara för att jag kan räkna också :-)

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag ställer mig i kön med dom som säger att bränsle med högre oktan sänker bränsleförbrukningen lite grann om man kör likadant hela tiden. Jag upplever i alla fall att merkostnaden för bränslet får man igen eftersom man kommer lite längre på dropparna. Blir visserligen ingen vinst och skillnaderna är inte så stora men varför tanka sämre skit blandat med etanol till sin ögonsten när man kan få den bästa drickan :-)

(tankar bara V-power sedan många år tillbaka och alla bilarna i samligen mår bra av det)

BMW 4 Life
WA
2.343
WAN
Det räcker väl att man vet att den går bättre med 98oktan det gör allafall min V12a,det är skillnaden som räknas vad är det att diskutera siffror hit o dit . har skuvat i motorer i 37 år.
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
WAN, tjurig gubbe verkar det som. Har du varit med i Grannfejden? ;) Allvarligt, varför är du så avig? Du är ju säkert kunnig på ditt område.

CTech, problemet är att det ("...om man kör likadant hela tiden.") inte stämmer. Det beror på hur man kör när man kör likadant. Det är bara om du kör en viss motor på ett visst sätt, under vissa förutsättningar som det gör skillnad. För dom allra flesta motorer som tillverkas idag så kan dom INTE dra nytta av 98 oktan utan går PRECIS likadant på 95.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Alla här står väl i samma kö. Ingen har påstått att det inte går att få lägre förbrukning med högre oktantal. Jag menar bara att mätningar man gör själv är väldigt kassa på grund av alla påverkande faktorer.

WAN, tror ingen ifrågasätter din kompetens, inte jag i alla fall. Men jag är en sån som inte tycker "att det bara räcker att man vet". Jag vill förstå varför och hur, diskuterar gärna siffror hit och dit . Utan dom egenskaperna hade jag knappast jobbat med utveckling/provning av motorer. Men alla är vi olika och tur är väl det!

Håller med om att V-power är det bästa bränslet, men inte ur ekonomisk synpunkt alla gånger.

Kan inte detta bli en "smurfpiller-tråd"? :-)

WA
2.343
WAN
Tjurig är jag inte o ungdomlig av min ålder, har tankat 98 nu o va bra den går.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Man skulle väl kunna göra ett halvambitiöst försök att med livedata från bilen logga tändtidpunkt i några olika driftspunkter.
För att få jämförbar data kan man t.ex. jämföra vid samma varvtal och insprutningstid (eller luftflöde) och med 10 minuters farthållarkörning innan man loggar.

Vore spännande om det gick att se att gradtalet faktiskt skiljer med olika soppa!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Och även jämföra värdet på "roughness" för cylindrarna t.ex.
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
WAN, klart du ska ha 98 i den. Varför slänga bort några hk bara för att man har många? Energiinnehållet däremot... ;)

marin849, det kan man naturligtvis göra. Eller så litar man på vad de som gjort det säger. :) Själv har jag inte gjort det på varken min egen eller någon annans på det här forumet men väl på många Volvomotorer med liknande system som de i BMW-bilar och med stor sannolikhet samma funktionalitet vad gäller tändreglering. Fast det är inte sannolikt att man behöver göra det heller eftersom det finns fakta bakom så man slipper...

Kör du farthållarkörning, dvs vad jag tolkar som ganska låg last på motorn kommer du inte att märka någon skillnad alls.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Motorsport5: För att förtydliga mig ännu mer. När man gör egna tester, man tankar det oktan man vill testa, kör ett par tankar(så den adaptiva motorstyrningen hinner anpassa sig) och räknar sen ut snittförbrukningen i antal tankade liter dividerat med antal körda km och får fram en förbrukning.

Det gjorde jag och fick fram en lägre förbrukning. I och med att en av de tråkigaste sakerna som finns är att tanka( inte för att det är dyrt eller så(har inget med inkomst eller liknande att göra utan såsom bilägare får man alltid betala oavsett, har samhället ordnat så fint med alla skatter och avgifter...) utan bara rent ut sagt tråkigt spenderad tid) så blir det i det långa loppet förutom lägre förbrukning som givetvis motiverar den ekonomiska skillnaden också andra fördelar som redan bespråkats i tråden.

Vad är ett relevant test? I din värld som labbnisse har du tillgång till grejor andra skulle drömma om.

En seriös biltillverkare har vindtunnlar, rullande landsväg, flödesmätare, beröringsfria sensorer för mätningar av fordonets rörelse i x-, y- och z-axlen(har sålt sådana en gång i världen) samt möjlighet att kontrollera bränslekvalitet bl annat.vi vanliga tankar och kör i våra tester för att komma fram till vår verklighet:)

Meningen är ju att var och en kan prova om de själva vill. Ämnet har diskuterats tidigare här i forumet och då var i a f kontentan att 98 oktan gav lägre förbrukning. Mitt minne var att en antal v8ägare samt någon med E46 el E39 X30i nådde samma slutsats.

AKN: med 99oktan fick jag en skillnad i förbrukning på M70 och M73 mellan 5-8l per 100km, lite beroende på förutsättningarna. Jag körde 5 eller 6 tankar för att jämföra och huvuddelen av provsträckan var långkörning till landet t o r med farthållare.

Jag tycker tråden får en hyfsad bredd även om labbnissarna inte inser att de borde åka tolv cylindrar istället:))

Mvh
Asken

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.