AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
35.555

"Rengöra" motorn i en E65

Sida 1 av 4
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Hej!

Jag har en känsla av att min bil hade mått bra av en liten "rengöring" i bränsle systemet och i motorn. Det känns lite som att den "tickar" när den är kall och låter lite "rosslig" när den är varm. Den går perfekt, är hyfsat nyservad och inga felindikationer. Så tänkte mest ligga steget före.

Någon som har några tips? Rengöringsflaskorna som man säljer på Statoil. Är det något att ha? K-sprit? Eller kanske något annat tips? Man kanske ska pressa bilen lite för det kändes som att det var ett tag sedan....

Man vill ju inte förstöra något.

tips och råd välkomnas!!

/Johan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det här har jag gjort på några av mina bilar och ev tickande försvann då: Länk Kostar ungefär som ett vanligt oljebyte hos verkstaden.

Annars tanka 98/99 oktan(bilar med större motorvolym går bättre på högre oktan) och tanka från en mack med bra omsättning på soppan för om soppa blir ståendes länge i tankarna kan det dra till sig vatten.
Mvh
Asken
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Väldigt intressant Asken. Kollade tom upp tid men fanns tidigast i slutet på Juni.... Men ska testa!! Återkommer med besked.

Men någon som har något tips under tiden man väntar??

Vh Johan
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag brukar använda Redline S1 injection cleaner med bra resultat.
Ljungan,

Nacka biltrim Länk hade en veckas väntetid när jag bokade tid idag.
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Jag tror tyvärr inte så mycket på det där, överhuvudtaget. Men det är ju bra om det åtminstone kan ge en placebo-effekt :)
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Asken, hur tänkte du när du skrev att bilar med större motorvolym går bättre med högre oktan?

Okunskap eller "skrev du fel" ?

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

"Engine flush" och liknande är bra, om det är så att oljebyten har skötts dåligt. D.v.s. fel tidsintervall, fel kvalitet.

Annars på en rätt servad bil har det ingen som helst mening.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Galant turbo: Ett enkelt exempel från verkligheten. HAr själv en M70 och en M73a, båda drar mindre bränsle med 98/99 oktan än med 95oktan. Detta gäller även motorer med färre cylindrar och cylindervolym såklart. Det är mer energi i högre oktan, därför drar motorn mindre vid likvärdig körning. Med meningen större motorvolym menar jag att ju större motor desto mer nytta gör högre oktan. Min 316g t ex blir det ingen mätbar skillnad i förbrukning med 95 alt 99 oktan.
Mvh
Asken
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
haha mer energi i 98/99 oktan än 95? Nu är du ute på djupt vatten och trampar cykel :)
Det är inte mer energi i bränslet för att oktantalet är högre, oktantalet är bara en angivelse på hur hög knackresistens bränslet har. D.v.s. man kan ha en senare tändning och därmed få ökad effekt (högre oktantal bidrar till att ge minskad självantändning av bränslet).
Is
468
Ismo
735iA -87
Asken får lite med håll från mig, jag har minskat bränsle kostnaderna med 98okt.

Placebo? Nej, kör samma sträcka med min pendlarbil och inte gasar jag mindre nu som jag gjort tidigare.

Nu är det volvo jag kör till jobbet med, på min 360GLT som har 2l motor märks det knappt då den är redan snål men 745GL med 2.3l märks det rejält då jag tankar bilen allt mindre, tankar jag med 95 så blir det allt tätare mellan tankningarna.

Men om jag mins rätt från min fordons utbildning för 15år sen så har oktanet med hur snabbt det förbränns... så egentligen kan man fixa detta med att ändra tändningen på bilen, och ja det känns som att motorn får lite mer "energi" då motorn blir lite piggare.. varför skulle rally bilarna köra på högre oktan annars för? för att det ska gå saktare?
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Visst kan en del bilar dra mindre med högre oktan, absolut inget jag motsäger. Men det har inte med cylindervolym eller energiinnehåll att göra.

Jag hakar upp mej ibland, när som i detta fall en person som säkert många här tror på skriver direkta felaktigheter.

Vissa tror ju säkert att en gammal "gigant" som Asken med massa posts vet vad han pratar om. Men det gör han inte här.

dekagon har rätt, energiinnehållet mellan t. ex 95 oktan och v-power är så liten att den inte ens är värd att specificera annorlunda. Det ligger runt 44 MJ/kg eller 9,2 kWh/l. Kolla in på bränslebolagens hemsidor så finns säkert denna data att hitta.

Cylindervolymen har så klart ingen som helst betydelse i sej heller här. Det är ju mera avancerat än så.

Men Askens 316 och ngn av hans 12or motsvarar säkert verkligheten bakom sambandet mellan cylindervolym och oktantal.

Min m73 drar mer med v-power än med 95 oktan. Det är också ett enkelt exempel från verkligheten. Kan du Asken, förklara för mej som inte verkar förstå?

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Jag har provat med 98 o det känns skillnad, men jag kör på 95 för det finns hp så det räcker en då,sen kan ni diskutera volymer hp hit o dit så är det.
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
WAN --> Det har att göra med att du får en större knackresistens med det högre oktantalet och därmed kan styrsystemet tillåta högre tändning och därmed en så pass effektökning att den faktiskt "kan" vara kännbar. Men det har fortfarande inget med vare sig volym eller energiinnehållet i bränslet att göra, för det är detsamma i bägge bränslena.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Energiinnehållet i olika bensinkvaliteter är väldigt lika, skiljer bara marginellt - troligen inom felmarginalen vid tillverkningen av olika "batcher"!

Däremot medger ett högre oktantal en högre verkningsgrad i moderna motorer - dvs. man kan utnyttja mer av energin i bensinen.
Bensin med högre oktantal ger dock bara högre verkningsgrad i motorer som kan ställa om tändpunkten utifrån de signaler som knacksensorerna ger till motorstyrningen - elller med andra ord: man får mindre engergiförluster då förbränningen blir mer effektiv då tändningen ställs närmare ÖD.

Beroende på hur "högt" motorn är mappad, finns det dock en övre gräns för när ytterligare högre oktantal ger bättre verkningsgrad, plus de fysiska begränsningar som motorns grundkonstruktion ger.
Rimligt att förmoda är nog att ett "prestandainriktat" märke som BMW har optimerat motorstyrningen så den klarar av att ställa om tändningen upp till minst 100 oktanig bensin.

Om en bil drar mer bensin med högre oktantal, beror det troligen på att man medvetet eller omedvetet kör mer aggressivt med en "piggare bil"...

Summa summarum:
Högre oktantal ger bättre verkningsgrad i en modern motor!
Detta ger i sin tur möjlighet till högre effekt och/eller lägre förbrukning, beroende på hur föraren "väljer" att utnyttja den ökade tillgänliga kraften.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
No
160
Nobby
523i -96
Ett litet tillägg: 95 oktanigt bränsle innehåller ca 5% etanol (hos OKQ8, andra bolag har andra halter) vilket också bidrar till något högre förbrukning.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Skönt att det finns några som fattar hur det funkar!
Tror det är etanol i all bensin utom v-power numera. Upp till 5% får man tydligen blanda i bensinen nu. Har inga säkra källor på det dock så ta inte det som ett faktum.

Det var ju en viss ironi i att min big block 12a drar mer med v-power. Det är sant, men det finns ju så mycket som påverkar förbrukningen så att det är ett helt värdelöst resultat. Som så många andra sånna här tester.

Johan B beskriver bra hur det fungerar. -Men sug på den här, allihopa:

M70 har inga knacksensorer, den kan inte detektera spikningar och optimera tändningen. -Hur kan den tillgodogöra sej ett högre oktantal och därmed sänka förbrukningen som vissa påstår?

Eller kan den det? för det kan ju inte vara som med blåa piller i tanken, eller kan det vara så? :-)

WA
2.343
WAN
ja det är roligt ,ska ni tala om för mig hur det funkar om ni visste vad jag jobbar med om dagarna .
WA
2.343
WAN
det är ju frågan om motorn går bättre eller ej någon skillnad
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
dekagon: Om man som nyfiken bilist läser instruktionsboken till sin bil så anges där att min tillåtna RON är 91, medans 98 rekommenderas om föraren önskar tillgå något mera hk och och något lägre förbrukning. Titta själv så ser du att det jag skriver delvis är något som BMW själva skriver likadant.

galant turbo: Hur dina bilar reagerar, i din värld, under dina förutsättningar kan jag inte uttala mig om för jag känner inte till de. Däremot vet jag att bl a hasso och m fl åker på 98oktan i sina större motorer just för att det finns en anledning. Var och en väljer ju fritt vad de vill tanka i sin egen bil. Det är bara till att göra egna tester, det är först då man upptäcker vad som är rätt för ens egen bl.

Mina exempel kommer ifrån den verklighet jag befinner mig i, den är inte ett dugg annorlunda än många andras. Man åker en bil man vill ska gå så optimalt som möjligt.

Min M70 drar mindre med Vpower samt går bättre, likaså M73an. De bilarna som är bestyckade med dessa motorer är mina entusiastbilar, alltså tankar jag de bilarna med 99 oktan för det gör varken till eller från rent ekonomiskt med de fåtal mil de rullar varje år.

Om folk "hakar upp sig" på något får det stå för dem själva, jag bryr mig inte så mycket:)

Mvh
Asken
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
E85 har ett oktantal på 104.

Länk

Länk
Bosse bildoktor har sällan fel...

//Pontus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.