|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Har man hög oljeförbrukning och byter från t.ex Castrol 5W-30 till Mobil 1 0W-40 borde det resultera lägre oljeförbrukning tack vare högre varmviskositet. När ni jämför, är det mellan oljor med liknande viskositet? mvh/ Anders |
|
|
Det är riktigt att en olja med lite högre varmviskositet generellt ger lägre oljeförbrukning. Att välja en 0W40-olja före en 0W30, kan i vissa fall bli en ganska liten förändring då 0W40-oljor generellt brukar ligga ganska nära nedre gränsen för SAE40-klassningen. En 5W40-olja brukar ligga lite längre från gränsen så de är generellt en större förändring viskositetsmässigt. Dock måste man gå in och kolla oljornas exakta specifikationer (produktdatablad) för att vara helt säker... M54 drar ofta lite olja, som flera redan påpekat, men ett byte till lite tjockare olja kan åtminstone minska förbrukningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kikade tidigare på Mobil 1 oljans datablad Länk och fann ett ovanligt högt (för att vara 0W-40) Cst värde på 14 vid 100 grader. Kan det vara orsaken till att många uppnår låg oljeförbrukning med just den oljan? mvh/ Anders |
|
| Vilken viskositet tycker ni jag ska köra med mobil1 oljan? | |
|
AKN, så kan nog vara fallet! Dock är det inte bara viskositet som påverkar förbrukningen. En mer homogent sammansatt och stabil syntetisk olja förbrukas i lägre utsträckning än en mer blandad sammansättning av korta och långa kolväten i t ex mineraloljor - där förbrukas korta kolvätekedjor lättare och då minskar oljevolymen samtidigt som oljans egenskaper förändras genom att den blir "tjockare". Det som talar för Mobil1 i det fallet är att den både är lite mer tjockflytande och av äkta helsyntetisk sammansättning (PAO). Mackan: Det första kriteriet som oljan bör uppfylla är att den minst skall vara BMW LL-01-godkänd. Byter du olja halvvägs mellan ordinarie servicepunkter kan man iofs göra avkall på den klassningen så länge oljan är av god kvalitet i övrigt... Testa en 5W40 eller 0W40-olja. Kolla i oljornas datablad över hur många mm2/s (som benämns Centistokes: "cSt") som oljan har som varmviskositet (mäts vid +100grader C). Högre värde = tjockare olja. Gränserna för SAE 30: 9,3 och <12,5 cSt och för SAE 40: 12,5 och <16,3 cSt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Uppfattar det som att min M54 drar mindre olja efter att jag bytta alla delar i vevhusventilationen i förebyggande syfte. Tidigare fyllde jag på olja rätt så ofta, speciellt om man gasat lite. Känns den slö så läsa av felkoderna och kolla så du inte har en död kamaxelgivare, det hade min och det kändes som att den saknade 30 hkr och drog lite mera soppa. //Magnus |
|
| 100-200 tiderna på en 330 brukar ligga mellan 17-20s. Hamnar du runt 19-20s borde allt vara normalt eftersom du har en en lite tyngre touring | |
|
hej Brukar behöva fylla på 1 l/700 mil.Då brukar också den gula lampan lysa vid avstängd motor.Fullt normalt enl. expertis. Min Xi gör 0-100 på ca.6,6 sek.Det kallar jag inte trött.Detta trots 90 kg mer att släpa på (4 wd).Utväxlingen är väl kanske lite annorlunda på den? HN |
|
| Har kört nu över 800 mil sen jag köpte den, 3 liter har jag tankat i hittils. Har tankat i 1 liter olja direkt när gula lampan börjat lysa! Tycker den tar hyffsat mycke soppa oxå, körde senast 60 mil landsväg och förbrukningen blev ca 1L/mil. Legade i snitt mellan 130-140 stora delar av sträckan med många urvarvnings omkörningar på 3:an! Är som ingen större skillnad om jag kör i stan eller landsväg, tar alltid mellan 1L - 1.2L. Vet ej om jag inbillar mig, men den smårycker på höga varv vid acceleration. | |
| Glömde, provade dra ut lmm och körde ca 10 min hon, ingen skillnad alls blev de iaf. Ska inte bilen gå dåligt om man kör utan lmm? | |
|
Låter som om LMM har gett upp! Om LMM är trasig går motorn in i "nödstyrning" och tappar då effekt samtidigt som förbrukningen ökar... Har du sportluftfilter monterat? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nej inge sportluftfilter, vars köper man billigast en lmm? eller måste de göras på verkstad? Hörde nånting om att den måste kodas in eller nåt? Nödstyrning, borde de inte lysa nån varningslampa då? Tack för snabbt svar Johan! | |
| Tycker oxå de är stor skillnad om de är varmt eller kallt ute, större än de ska vara iaf. | |
|
Jag skulle börja med att göra en avläsning av felkoder för att säkerställa att det är LMM som spökar. Kan ju även vara kablaget (även om du får felkod på LMM)... Jag är inte 100% säker, men tror inte att LMM behöver kodas in. Kanske har du en kompis som har likadan LMM? Kolla annars på Powerbörsen (längre upp till vänster), blocket, tradera, budera etc., där dyker det upp LMM ibland! En annan källa kan ju vara bildelsbasen.se (bilskrotar)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo hade varit bäst att lämna in för felsökning, men har lite långt till närmaste bmw auktoriserade verkstad=( Närmaste är 12 mil härifrån | |
|
Kan ju finnas folk här på forumet som har Carsoft eller liknande... LMM felkod bör även bättre utrustade icke auktoriserade verkstäder kunna läsa av! Kolla t ex Bosch-serviceställen och liknande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hej . jag hade samma problem för några månader att det drack mycket olja , det var slö som fan och tag mycket bensin 1,2 l .men jag lämnade bilen på verkstad och dem har updaterat datorerna i bilen och nu har kommit från Frankike och kört 300 mil full lasttad och färddator visar 0,86. updateringen och fel medellande kostade mig 1000 kr och mycket pigg bil. alex |
|
| Hittade en firma som har carsoft här i stan! ska dit lite senare idag... antagligen så får jag väl nån felkod iaf så man vet säkert om lmm är trasig och förhoppningsvis inget annat! | |
| En annan fråga, varför tar m54:orna mycke mer olja än andra motorer och även andra bilmärken? | |
|
om lmm är sönder det merks direkt du har en annan gång på motor . alex |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.