|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Har kört nästan 500 mil sen jag köpte den! Idag började den gula oljelampan att lysa och oljenivån var lite ovanför minimum strecket på stickan. Alltså nästa oljeservice är om 1900 mil enligt datorn. Tankade i 1 liter och nu verkar nivån vara som den ska! motorn går bra utan tick och ingen blårök eller liknande. Vad kan vara felet? eller kan dom ta så mycke olja? | |
| Helt normal att M54 motorn drar lite olja. | |
|
Tyvärr inte helt ovanligt att de t.o.m. drar ganska bra med olja, M54:orna. Utan att veta med säkerhet så tror jag det hela kan förvärras om vevhusventilationen är (delvis) igensatt och om du dessutom kör kortare sträckor, så oljan inte blir riktigt genomvarm. Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Oljereturen från vehusventilationen kan vara blockerad. Returen går via en anslutning på oljesticksröret och där kan det vara igensatt med hög oljeförbrukning som resultat. Värt att kontrollera. mvh/ Anders |
|
|
eller tvärtom om vad ni säger ang olje förbrukning och vevhusventilation. Tycker att det blev tvärt om hos mig. MvH Bmw 4-ever |
|
| Helt normalt, jag brukade få fylla på ca 1-2L olja mellan serviceintervallerna till min 320iT jag hade innan, som är av samma motorfamilj. Den drar dessutom lite extra olja när man kör aktivt med den. | |
| Normalt jag fyller på ca 1 liter olja på 500-800mil. | |
|
Viss förbrukning innebär god smöjning av cylinderväggarna, alltid något positivt ;-) mvh/ Anders |
|
|
min m52:a tar ca 1 dl på 700mil.... 27720 på mätaren och kör ofta nära varvstoppen. BMW ownz |
|
|
Får också fylla på totalt 1-1,5 liter mellan servicarna på min 530. ___ //Ulf |
|
|
Hade samma problem med min 330, men jag bytte olja från Valvoline till Mobil1. Kan säga att jag fick ner oljeförbrukningen väsentligt. Fråga mig inte varför, men från ca en liter på 4-600 mil till någon deciliter. //Stefan |
|
| Ok tack för alla svar! En annan fråga, tycker den känns rätt trött faktiskt för att ha 231hk, mina förra bmw:s kändes då piggare! har haft 325 och 328 e36 | |
|
Om den är trött!! Då får du ta kolla upp den. En normal 330 är inte trött! Eller ligger bromsarna på eller har du 300 kg cement i luckan eller..... |
|
| Oljeförbrukning står i linjärt förhållande till hur gasglad man är och hur mycket krut det finns i motorn :) Det är bara att fylla på och se glad ut! | |
| Asså den går bra, men tycker de borde vara mer krut i henne! vad ska en original 330 touring göra 100-200 på? tänkte fara och testa senare! | |
|
En m54-motor är som sag törstig på olja, prova att byta från castrol edge som de flesta kör på till castrol magnatec eller mobil1 så ska du se att du får ner förbrukningen väsentligt, edgeoljan är som vatten så den smiter förbi kolvar och kannringar när motorn är kall, sen sväller kolvarna lite när den blir varm och då drar den inte dom mängderna olja. Kör man många korta sträckor med många kallstarter så får man större förbrukning än längre sträckor med varm motor, är iallafall mina erfarenheter med min 330... Helst på tvären.... Är drabbad av galna bilsjukan enligt min fru..... |
|
|
Angående att 330in känns trött så kan det vara det variabla insuget som spjällmotorn gått sönder på, var så på min och då kändes den lite slöare. Nu är spjällmotorn bytt och den går som en raket igen. /R Helst på tvären.... Är drabbad av galna bilsjukan enligt min fru..... |
|
|
Hej Min verkar faktiskt inte ta någon olja alls mellan servicearna, åtminstone inte vad jag kan se på stickan. Har snart kört 2000 mil och aldrig behövt fylla på....och ja...jag kollar regelbundet. :) Frasse |
|
| Vilken olja rekomenderar ni? tänkte byta själv mellan servicarna! ska jag köra på mobil 1?? vilken viskositet? | |
|
Ja nu funderar man på att byta till Mobil 1 från nuvarande Castrol. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Jag bytte till Mobil 1 jag är hel nöjd skillnaden märks kan jag lova.. sök på forumet sök... castriol vs mobil1.... så hittar du info lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.