|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Samma här, så det gäller att klä in hela baksätet i material som skyddar mot barn! | |
|
Efter mycket velande, fram och tillbaka. Så är jag oxå på jakt efter en fin 525 touring. Vill ju slippa låna pengar till dyr bil och det känns definitivt som att värderaset för E39 har planat ut rejält. Har inte varit och tittat på några ännu, men håller med om att utbudet är skralt. Denna bil --> Länk har varit på blocket ett bra tag vet jag. Den har utan att överdriva legat där sen någon gång tidig höst förra året. Någon som kikat på den? |
|
|
E39 måste vara en av de mest prisvärda bilarna som går att köpa (om man hittar en fräsch...) om man väger in helheten. En otroligt välavvägd bil i alla avseenden. Ang. blocketannonsen: Det kan vara en god ide att räkna ut bränsleförbrukningen mellan servicarna, om man har servat enligt boken (vilket är för sällan tycker jag) är det 2500 liter bensin mellan varje. Svårt att förklara vad det är för "landsvägsmil" om snittet ligger på 1,2... |
|
| Nu hänger jag inte med på din uträkning. Förklara. | |
|
Om snittet ligger på 1.2 så blir väl intervallen 2500 / 1.2 = 2.083 mil. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Det som gör att iaf jag inte säljer min 525iM Touring -03 (se min profil för bilder) är just att E39 fortfarande är väldigt mycket bil. Köpte min 2006 när den var 2,5 år gammal och hade gått 5 900 mil, nu har den rullat 14 500 mil och är fortfarande väldigt tyst, bekväm och solid. Dessutom är den helt rostfri iom att samtliga dörrar, motorhuv samt bakluckan byttes på rostskyddsgarantin förra året så nu skall den väl förhoppningsvis klara sig några år till. /Rickard |
|
| Jaha, då ska man titta på en 525 imorgon och går allt väl, så blir det affär. Men en fråga till er, vad ska man ge? Bilen i fråga är en 2001 silver 525iM Touring, ca.15000mil. Fullt M-paket + drag och med nya dubbdäck. Begärt pris är 90,000kr. Vilket är för mycket i min mening. Enligt bilpriser.se så är det max 71,000kr vid privat köp. Men hur väl stämmer bilpriser egentligen? Vad säger ni? | |
|
Den värd 80 alla gånger!! Beroende på skick så klart. Men löjligt lågt är 71.000!! Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Bilpriser.se värdering av E39 med M paket verkar lite skev , min -00 523 IAM på 20000mil värderas till 31-37000. Känns ju lite sådär :) | |
| Om din bil är i fint skick är ju 31-37 löjligt när man kollar på hur mycket skitbilar (såna som knappt var nåt att ha från början...) eller supertråkiga svenssonbilar man kan köpa för den summan. | |
| 80,000kr låter rimligt. Hoppas den är fin, ska iväg nu i eftermiddag. Då ska vi se. Kolla rost baklucka, motorhuv, dörrar, pixelfel, LMM, titta efter senapsgul olja. Testa alla knappar. Något mer, just E39 specifikt? | |
|
Rost i fågelbadet (tanklocket). Undersida skärmkanter. Missljud vid kallstart (drivremmar). Nivåregleringen xenonljus. ACn på max kyla. Nivåreglering/luftfjädringen bak på touring. Misstänkt mycket över eller undertryck i vevhuset (ta av oljelocket med motorn igång). Iofs inte så E39 specifikt, men kolla upp det med. |
|
|
Jag måst ha haft tur med min e39 .eller så har jag skött den väldigt bra.. Har inte rost någonstans på bilen. |
|
| Har talat med säljaren. Han har bytt pendelstag och krängningshämmaren bak. Nya skivor och belägg bak, fräscha belägg fram. Fel som uppgavs i telefon var. Den drar tjyvluft nånstans, pixelfel i radioenhet och två sommardäck som är slitna. Fågelbadet fixades av förra ägaren och det finns ingen rost förutom lite vid glasrutan i bakluckan (ytligt). Dessutom snart dags för oljeservice. Vad säger ni? | |
|
Ta in bilen till BMW eller motormännen före köp? Hur vet han att den drar tjuvlyft? Tänkte han göra något åt det? Har det varit så i fem år och han har skitit i det?? Tjuvlyft KAN vara så enkelt som den klassiska insugsbälgen för 150kr (finns många trådar). |
|
| Felbeskrivningen var att den kan "bluddra" ibland vid start. Det försvinner efter en stund. Detta hade uppkommit nyligen. Så felet har inte funnits i fem år. Talade nämligen oxå med ägaren före den nuvarande som inte hade något att anmärka på, förutom att han fixat tanklocket och fixat rosten på bakluckan. | |
|
Har planer på o sälja min 525-03 sedan med M-pkt 16700 mil. Bilen är sista utgåvan på E39 och bilen har Sterlinggrå metallic som färg. Har ägt den i över 5 år och bilen gick igenom Bilprovningen ua 5/5. Bilen har det mesta i utrustningsväg soom inkluderar M-pkt, rengsensor, bra v-däck, alcantra sportstolar. Bilen har även avtagbar dragkrok plus mkt mer, men saknar sollucka,¨ gps 16:9 skärm o skinn. Naturligtvis så har ju en sådan här bil lite skavanker som t ex pixelfel lite rost i bakluckan och lite skavda sommarfälgar som gjordes av tidigare ägaren. Har planer på att köpa mig en 120d med M-pkt till hösten, men undrar vad min bil har för värde? |
|
|
Jaha, då är man BMW ägare igen. Härligt! Bilen var i bra skick, över förväntan faktiskt. Fin i lacken och knappt några stenskott. Pixelfelet i radiodisplayen var knappt nått att tala om. Det var lite "dimmat" den sista centimetern längst åt vänster. Lite rost på undersidan av ramen till bakrutan och lite rost under tröskeln mitt under förardörren. Annars ingen rost. Fin invändigt. Allt fungera. Inga kantskrapade fälgar. Ja, jag är nöjd. Slutpriset blev 81,000kr. Bilen ska in på en Noxudol rostskyddsbehandling. Hur gör jag med ramen till bakrutan? Går det att ta loss rutan eller byter man allt? Känns som att det är svårt att komma åt rosten ordentligt där. |
|
|
Tjohoo vad kul! Ramen, menar du den svarta ramen runt rutan som man kan öppna separat? Dvs inte själva bakluckan? Isf funkar väl klassiskt slipa bort rosten och kanske MÅLA med Hammerite slätlack t.ex. Bild på rost under tröskeln? Jag gjorde rostkontroll på Dinitrol men lämnade inte in bilen för behandling då jag bedömde att behandlingen ändå inte hjälper mot det som är problemet på E39: falsrost på huv, dörrar, baklucka. Karossen i sig rostar ju inte egentligen. Undertill går det att göra ganska enkelt själv. Vad kostar Noxudol? Tar de bort innerskärmar o plasten under bilen? |
|
| Vet inte om de tar bort innerskärmar och plast, men tror inte det. Ska kolla upp det. Ja det är i underkant på ramen som håller rutan som går att öppna på bakluckan. Ska försöka ta kort på rosten vid tröskeln. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.