AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
24.588

Har ngn chiptrimmat sin E39 525 192hk?

Sida 1 av 2
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!
Jag har en E39 525ia Touring -04 på 192hk. Undrar om ngn har chiptrimmat sin motsvarande bil? Hur mycket extra effekt får man?, bränsleförbrukning?, om det är lätt att göra det själv???????? Har automat växellåda.

Mvh

uppskattad effekt hos trimfirmorna 15hk? jag tror max 10 mest troligt 5. bränsleförbrukning knappt märkbart.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Följdfrågan blir naturligtvis om man överhuvudtaget märker ngn effektskillnad alls!!!

Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
även jag har funderat på detta, har en E60 med samma motor som du dvs. m54b25 på 192 slöa åsnor samt att jag sitter på manuell låda.

www.itsfun.nu ger 25% rabatt den 29/5.
ordpris: 3900:- med rabatt : ca 3000:-

motorvolym:2494 ccm
comp: 10.2:1
ORG:
effekt: 141 kW/192 hk vid 6000 rpm
vridmoment: 245 Nm vid 3500 rpm
toppfart: 238 km/h
TRIM
effekt: 153 kW/208 hk vid 6000 rpm
vridmoment: 260 Nm vid 3500 rpm
toppfart: 242 km/h
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Bortkastade pengar säger jag....16hk, 15Nm och toppfartsökning med 4 km/h säger sig självt hur onödigt det är att lägga dessa 3000 kr för du kommer inte ens märka nån skillnad med 16 hk ökning på redan dryga 200hk som du har...för att inte tala om 15 nm som du fiser iväg hårdare.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hur mycket extra effekt tycker du Herr.Bayer är märkbart, >30hk??

Att lägga pengar på att försöka mappa fram hästar från en sugmotor är rätt meningslöst. En överladdad bil (ex turbo) är en helt annan sak då effektvinsten är oerhört mycket större.

aousio, det är helt upp till dig om du finner det värt pengarna. Dvs. att betala för något som du knappast lär märka eller känna av. Vill du har mer effekt är det enda alternativet egentligen att byta ut din 525i mot en 530i eller större.
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
Onödigt att trimma en bensinare (sugmotor) = bortkastade pengar blir ingen skillnad alls...
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Aousio: Pratar vi om 30hk och uppåt så känner du i alla fall av något. Det jag menar är att du har hela 192hk i din bil och ska du höja den med bara 10-15hk så är det såpass lite mot vad du har att du inte känner något. Hade du haft en liten 60hk motor och på något sätt trimmat den och får 15 hk extra i den, då hade du nog känt mer. Du försktår principen? Mindre hästar original, mer kännbart. Men det är inte bara effekten utan vridmomentet som spelar roll. Att få en höjning med ynka 15 nm är att öka vridmomentsdraget med ca 1,5kg...lika mkt som en påse nötter väger. Hade du däremot ökat och fått över 50-100 nm ökning då kan vi prata kraftökning.

Det är tyvärr det goda rådet från både mig och alla andra här, släng inte pengarna på att chippa bllen då du kommer bli riktigt besviken med tanke på att det knappt kommer hända något mer med din bil mot hur den går idag.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej alla!
Jag förstår nu! Det låter vettigt ni säger. Därför lägger jag ner projektet.
Nästa bil får nog bli mer än 250hk :-)

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Ett tungt skäl att inte trimma en 5xxA är väl att växellådan inte är dimensionerad för det. Eller gäller det bara 530DA?

Göran

FWD - Nej tack!
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
gorth: Det gäller 530DA.

Bensinbilarna har långt mindre vrid och vridet ökar inte alls lika mycket som en trimmad turbodiesel.

Karl Birgander, Göteborg
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack för det. När jag läser ditt inlägg kommer minnet tillbaks och jag vet att jag läst det tidigare.

Göran

FWD - Nej tack!
Inte för att verka petig

Men frågan gällde om någon har erfarenhet av att chippa just en 525i E39 192hk

Tror heller inte att man kommer märka någon skillnad i effekt men varje gång någon frågar om att chippa en sugmotor blir det svar i stilen med att lägg pengarna på annat....detta utan att just ha testat på den specifika bilen...eller har jag fel.

De firmor jag tala med när jag funderat på att chippa mina bilar har mer framhållit att körbarheten förbättras och att bilen optimeras för en viss bräsnslekvalitet (98 Oktan)

Har som sagt ingen erfarenhet av att chippa sugmotorer men vore intressant att få höra kommentarer från någon som verkligen gjort det och om det är så meningslöst som många säger.

Min 518i var förvisso chippad när jag köpte den men hade ju inte kört den utan chip innan :)

There goes another one
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har kollat på dedär med chippning osv. låter inte så frestande med vilka priser det är.

man får inte ut så mycket mer hästar och nm. MEN! effektkurvan blir aningen annorlunda! iaf på min bil. de är säkert individuellt beroende på motor. min ska iaf gå från 7.3 sec till 6.9 0-100kmh och bli betydligt starkare "redan" vid 3k rpm vilket säkert kommer kännas trevligare att köra på motorväg mm då det kommer 25 hästar mer vid de varvtalen än förut.

BMW ownz
Frrla: Så du påstår på fullaste allvar att du skulle få ut 25hk om du chippar din 328i? Har du varit och smuttat på sprit?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
läs ordentligt föri**lvette innan du börjar grina

BMW ownz
Ha
13
Hazze81
BMW 5-serie e39 528i 2,8l -99
då har jag en fråga? det kommer kosta mer svar ja!

men om jag lämmnar in styrboxen på optimering och sedan skaffar ett chip till bilen, då borde det ge 30 hk mer? eller tänker jag fel då? kommer det att fungera att göra så eller är det enda alternativet att man skaffar en snuskig turbo och förstör bilen istället?

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Hazze81: Att "chippa" bilen syftar numera oftast på att läsa in en annan programvara till motorelektronikens styrbox. Jag tror inte ens att det finns chip för fastlödning i styrboxens kretskort att tillgå till E39. Självklart är en individuell mappning av bilen att föredra, men det kommer antagligen kosta lika mycket som bilen är värd om det handlar om en 528i. Och oavsett vad du väljer kan du glömma några 30 hk med endast mjukvara.

Med det sagt bör du snegla på ett insug från en 3/525i M50 och komplettera med ett anpassat program för detta. 528i är "strypt" från fabrik för att ge mer vrid på låga varv och ett insug med större kanaler ger en del effekt på högre varv. Vet att fekzen sysslar med detta. Länk

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hade en 328i coupe -98 för ca 12 år sedan som jag chippade och det blev faktiskt stor skillnad i körbarhet. Det är självklart olika på olika motorer, de flesta känner man inte ett dugg som man har optimerat genom åren.

Men 328:an svarade fint. ca 210 hk uppmätt, samt från 280Nm till 305 Nm enl Claus Turbo Center. 17 Hk / 25 Nm -98 oktan

Och hur det är på m54b25 törs man inte svara på, möjligt att det blir halva effekten av vad 328 fick.. m54b25 motorn är ganska lik m54B20 i karaktären med ganska dålig botten och det mesta ligger i mellanregistret och dålig peak på toppvarv.

Så om det skulle gå att få lite mer effekt på toppvarv är nog det enda man skulle känna att den ev. skulle kunna dra ur bättre och en aning bättre segdragning innan den börjar hosta i låg fart på hög växel.

Så om det är värt 3000:-, ja skulle säga att det är möjligt..

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Lite skoj detta. Att mappa eller chippa en insugsmotor handlar oftast om att få ut bättre körbarhet på mellangas och en bättre respons. Jag har fått tre insugsmotorer mappade och de ha alla tjänat väldigt lite på toppeffekt, men desto mer på "körbarhet" och ökningar av effekt och vrid i mellanregistret.

Principen är den samme oavsett motor.

I detta fall en 1.2L motor som med en liten modifikation tjänade 4 hästar och 4 nm på toppen, men tittar man på grafen så ser man att det finns mer effekt tillgänglig genom hela registret. Länk motorn upplevs starkare när du "går på gas" vid mellanvarv. Man ligger ju liksom inte på maxvarv jämnt!

Exemplet ovan är mycket slående för vad mappning "ger". Egentligen ingenting. Modifikationen på luftboxen var det som gav ökningen, själva mappningen har påverkat grafen marginellt, men det är halva sanningen. Mappningen har gett en mycket snabbare och bättre repons på alla varvtal samt en mjukare gång. Skillnaden mellan orginal (Grön) och mappad (Röd) är liten. Skillnaden mot blå är att luftboxen öppnades, vilket ändrade resonansen för insuget.

Sen kan man leka med andra parametrar också. På denna 1l motor Länk så har vi lekt med kamtiming och överlapp samt ändrat luft/bränsleblandning för att passa. Maxeffektökningen är bara 2-3 hästar, men vid något lägre varv gav ändringen 7 häst och nästan 10 nm vid 2500 varv under maxvarv. Påslag där ger ordentligt snabbare acceleration och effektplatån ger möjlighet att vid utgång ur kurva få en väldigt linjär effektökning, nästan som en elmotor. effekt finns, föraren måste bara "beställa" med gasen

För den oinvigde så är ovan grafer från motorcykelvärlden.

//Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.