AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
38.572

Dags att titta på M5 E60.

Sida 1 av 3
Lasse Karlsson
Tjena BMW-freaks!

Hoppas på att sälja M5 E39:an inom de närmaste veckorna. Sen blir det att fixa lite banklån, och efter det är det dags att börja jaga M5 E60 på riktigt!

Tacksam för lite tips angående vad man ska titta lite extra på. Hur kollar jag tex att SMG-lådan är OK? Andra "svaga" länkar att checka upp?

Vad anser ni om utrustning? Vad vill man ha, och vad kan man vara utan?

Vill ha en bil med klart mindre än 10.000 mil, så att motorförsäkringen kommer gälla ett tag till. Så ekonomin tillåter 05:a eller möjligen 06:a med 4-8 tusen mil på mätaren. Ska jag köpa Svensksålt, importerat eller importera själv? och vad bör prisbilden vara för de olika alternativen?

Kanske nått tips om objekt ni kan rekomendera eller tvärtom avråda ifrån. Ska ha svart, brun eller röd, men de sista är ju otroligt sällsynta!

Ja! det var lite funderingar. Hur som helst ska det bli skitkul att börja leta ny kärra, det har jag sett fram emot länge!

Som sagt!, jättetacksam för tips och funderingar kring detta!

HA DET!

modolasse
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Spännvidden på begärda priser är väldigt stor och det finns många optimister där ute... Skulle säga 350-360' för en 05:a och uppåt en 400' för en 06:a. Vet att det såldes en sv-såld Interlagos blå 05:a, ca. 7.000 mil för ca. 360' för några veckor sedan.

I Tyskland är det i alla fall inga problem att hitta bilar för de priser jag anger ovan.

Av de färger du nämner så gillar jag brun bäst men för egen del så hade valet blivit silverstone följt av grå, brun och interlagos blå.

___
//Ulf
Lasse Karlsson: Snubblade över denna annons då jag surfade runt på Blocket! Ett alternativ som skulle locka mig i Dina kläder! Manuell, svensksåld och ganska "billig".. Ingen M5 men prestandan kanske skulle duga, eller??

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ett tips är att försäkra hos Trygg Hansa som har motorförsäkring upp til 15 000 mil. Kan vara bra om den "bästa bilen" råkar ha rullat 8000 mil istället för 4000...
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Även jag har lite funderingar åt samma håll som trådskaparen.

Ingen m5-ägare (e60/e61) som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Tips och råd mottages gärna!

mvh Lloydan
Visa användare
157
mackyfr
Nissan GT-R 2010
Köpte min 2008/03 och sålde 2010/05 men har egentligen inget att dela med mig av för den strulade aldrig. Om du gillar att köra så se till att spara några tusen över varje månad till soppa :)
behrozosogh
Hej!

m5an har inte strulat nått för mig.
den går som en klocka.
kolla upp historiken noga innan ni slår till.
ring bmw o hör vad som är gjort med bilen, ifall det har skett några stora rep på bilen osv.
jag ringde runt på många bilar innan jag köpte min.
ena hade vart inne på 3 rep varav de låg på över 30.000:- per gång.
så att kolla upp historiken VÄLDIGT noga.
betala hellre mer o få en i toppskick än åk o köp en m5a för 360K.
jag kollade på en som hade buckla och den hade VERKLIGEN inte gått de milen som säljaren påstod.. det va en importbil.
lycka till med era köp.

De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn..
Jag tror man ska assa sig för att köpa den billigaste M5 E60. Men en med Europlusgaranti i 24 mån och facelift känns väldit trevligt tror jag.
Har bara gott att säga om min M5a. Drar en del soppa men den går som en dröm!
Har också sett en hel del M5or som haft ett attraktivt pris men inte varit värda ens det. Tror inte mentaliteten som Programmer reperesenterar är så lämplig när man letar M5, men jag är iochförsig anningens jävig....Köp MIN!;-)

Det är en prestandabil och den kan köras hårt, men det kan också slita en del på bilen....speciellt om man går av den fina asfalten;-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vad är det för mentalitet som jag representerar?

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Många 05:or annonseras för 430-455' och dom flesta ligger kvar länge på Blocket. För 450' så kan man i Tyskland hitta faceliftade 07:or som rullat ca. 5000 mil och detta hos seriösa handlare. 10-20' till och du kan hitta Premium Selection bilar hos aukt BMW-åf. Har sett flera 05:or Premium Selection i intervallet 360'-380' och 06:or för dryga 400'.

Jag skulle absolut inte springa iväg och köpa den billigaste bilen på Blocket men det finns garanterat prutmån på en del av de 05:or som ligger ute för dryga 400'. Den sv-sålda jag nämnde ovan som gick för ca. 360' köpte av en bekant till min granne och jag har bara sett den som hastigast men den såg mycket välskött ut. Den såldes på några dagar och till annonserat pris. Han som köpte bilen hade tittat på flera andra både sv-sålda och importer och dom flesta säljarna var beredda att gå ner avsevärt i pris.

Jag hade tidigare en M5 E39 -03. När den var 5 år gammal med 8.000 mil så var säljvärdet ungefär 240'. För en i dag 5 år gammal M5 E60 som rullat lika långt så begärs det 370-400'. Självklart inte helt rättvist att jämföra sista modellåret av en med första av en annan men ändå värt en tanke...

___
//Ulf
Hej,

Längesen jag varit inne på forumet, hittade denna tråd, och trådstartaren har precis likadana tankar som jag.

Tittar lite halvt seriöst på en M5 E60 just nu.

Fel och brister är jag mest intresserad av.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tycker att de billigaste bilarna på blocket direkt ska bli diskvalificerade. Varför ska dom vara sämre än andra dyrare? Mycket beror på hur bråttom säljare har att kränga iväg bilen. Jag köpte häromdagen en 325i -06 7300mil för betydligt lägre pris än vad motsvarande bilar annonseras ut på blocket (typ 170'-190').

Om jag letade efter en M5 e60, skulle jag deffinitivt börja kolla på dom billigaste och jobba mig uppåt i prisskalan.
Mvh
Marin
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Varför lånar folk till leksaker?
bo
44
bockscar
525im -01
mr.ozz! ska det tolkas som att du vill tala om att du är rätt tät eller att du inte har några leksaker ;)

Manche führen, manche folgen

mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Tillräckligt tät för att köpa 4-5 E60 m5:or men tyar inte med ägarkostnaden och kapitalförstöringen på den. Hade gärna blivit vid en M5 el. liknande finbil om man inte var i behov av att köra en del bråte såsom skitiga crosskläder, mc-hjul, m.m. Det hade jag inte haft mage att skabba ner en M-bil med.

Så pass dyr bil att äga i både försäkring,service och framförallt värdeminskning så att låna tycker jag verkar lite väl ansträngt på
lönekontot. Såvida man inte är höginkomsttagare och lyckas bränna hela lönen varje månad och inte lyckas spara ihop 350k... Då skulle ju lån kunna tänkas.
Be
81
Beaf
E46 M3 CP SMGII -05 (såld)
mr.ozz. Köp en till crosskläder och en till mc-hjul så kan du handla med en annan och använda den fjärde som leksak.
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Beaf: Ja det var ju ett smart lösning... Du transporterar väl mest yxskaft och fågelholkar i din epa..he he
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
mr.ozz, Varför åka 330d när man har råd med 5st M5 E60, bara undrar?

//Mathias
Lasse Karlsson
Mr.Ozz! Jag tror faktiskt det är rätt vanligt att folk lånar för att köpa bil! Då även om bilen kostar bra mycket mindre än runt 400.000! Vill du sedan kalla bilen enbart för "leksak" så ¨får det stå för dig, men jag har åtmindstone haft massor med nytta av mina "leksaker" under åren, och det gäller även dessa prestandavagnar, som ju går att använda, till skillnad från ex en Porsche, där man ju har problem att komma in själv!

Men det måste ju vara kul för dig, som "cashar" typ halvmiljonersbilar! Där är man ju avundsjuk!

HA DET!

modolasse
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Skall själv byta till m5e60 nästa sommar...kommer då leta efter en silverstone 07a facelift....05-06 går bort för mig...farsan har en 530IAM-05 o värre plastbil/playmobil på inredningen är svårt att hitta...faceliften ser mkt bättre ut o känns oxå mkt bättre...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.