AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.164

Besiktning och sprickor i subframe.

Sida 1 av 2
Da
51
Danne35
325i -93 Svart
323ci -00 azurblå
Var på besiktningen i förra veckan och fick en anmärkning om sprickor i infästningen till bakvagnen,ridå:(:(:( Kollade med BMW Malmö och fick besked att jag missade garantitiden med 6mån.Sedan satte jag mig vid datorn och kollade på det underbara forumet som heter Autopower,hittade en del grejor som kan vara till hjälp och fick även ett tips från verkstadschefen på skadeavdelningen på BMW.Han pratade om House of Paint,är det någon som har erfarenhet av den här firman,det är två bröder som har jobbat på BMW skadeavdelningen innan och ska vara duktiga,allt enligt chefen jag pratade med.

MVH
Danne

Har skådat ljuset,BMW frälst...
Da
51
Danne35
325i -93 Svart
323ci -00 azurblå
Finns det verkligen ingen som har hört något om House of paint i Malmö,om det är bra killar eller ej???
Roffa1
Sälj den som GDS innan du blir gråhårig...
Roffa1
Kolla deras referenser, de lär nog ej fuska.

Länk
Roffa1
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Verkar finnas många nöjda: Länk

Mvh
Da
51
Danne35
325i -93 Svart
323ci -00 azurblå
Tack så mycket för svaren,ska åka dit och prata med dom i dagarna.

MVH
Danne

Da
51
Danne35
325i -93 Svart
323ci -00 azurblå
Roffa1,Skulle du sälja en familjemedlem :):) Ska ha den iordning så snabbt som möjligt,som tur är så är det bara sprickor så det blir bra med satsen jag får beställa från usa.

MVH
Danne

Roffa1
För bara något år sedan råkade en bekant ut för samma sak, reparationen skulle enl uppgift kosta omkring 35.000:- per sida att åtgärda. Han valde istället att sälja bilen till ren förlustaffär. Den nya ägaren skrotade den senare.

Det finns mängder med trådar om detta fenomen, det har tidigare förekommit prisuppgifter/reparationskostnad i storleksordningen 110.000:-
Roffa1
Länk
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
såg lyxfällan alldeles nyss, där var en kille med en bmw e46 touring,jag fick aldrig med vilken årsmodell det var på bilen, men dom nya hjälparna i denna serien tog denna bmw med till en verkstad och fick konstaterat sprickor i subframe, och en dyr reparationskostnad.

den såg ut att vara mindre än 10 år gammal, hade dom åkt till bmw så hade dom fått det reparerat gratis isåfall.

men som sagt jag såg bara biten där dom konstaterade sprickor i subframen,min spontana tanke var att varför kontaktade dom inte bmw först
Såg programmet också. Mekarna trodde att sprickorna uppstod genom att killen hoppat med bilen! Det såg ut att vara en diesel, förresten, 8000 kr i skatt.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
nån borde ju informera snubben,om bilen är yngre än 10 år
reparationen skulle ju bli gratis, och således så har ju han loosat 30 papp eller mer kanske.

isåfall får ju tv3 ersätta han för den skada dom gjort

han kör som en biltjuv ???, jag tror att den där hjälparen inte ens har körkort

dessa hjälpare verkar ju vara helt värdelösa
I början visade de bilder från när motorhuven var öppen. Det syntes att det satt en bensin sexa under huven. Plus att tjejen berättade att han fråga om pengar till bensin.
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
ok , men var det någon som såg vilken årsmodell det var,jag missade det,

killen fick bilen utbytt mot något jag vet inte vad det var men det såg ut som en ölburk med 4 hjul på.

så bilhandlaren visste kanske om denna garantin och blåste killen på 30-40 papp eller mer,

jag har haft många bilar, men aldrig haft någon bil där bakaxeln lossnat från.

Detta är något man borde gå till Sverker på plus med.

nu kanske bilen var äldre än 10 år men jag ska kolla på tv3 och se
Det såg ut att det var den "gamla typen av ratt" så jag gissar på att det var en 320d -99.

Tycker om deras räknesätt oxå.
"Reperation av bil ca: 20.000kr och så två nya framdäck då är vi uppe i 30.000kr"

Eller hörde jag så jäkla fel?
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
sicka lirare,ja ja, för husfridens skull skulle man göra mycket, men , tycker synd om killen, när han gick in i den där hund eller hyundai , när han slog igen bildörren , klonk,

från bmw till hyundai som från himmel till helvete.

konstigt att bilen kostade han så mycket i månaden dock
Dubilidu!: men han tankade ju bensin, vilket framgick riktigt tydligt. Samtidigt visades det tydligt att det var en bensin sexa under huven. Se Länk
Busratten (standardratten) fanns även på senare E46:or, men den var inte vanlig bland svensksålda bilar.
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
oavsett om det är en e46 99 eller senare så är det skandal. kollade upp min bil ,en 00 såg inga sprickor i infästningen, ett par dåliga bussningar i upphängningen , men har svårt att tänka mig att dom orsakar dom smällningar jag har i min bakaxel,

troligen så har mina infästningar också brustit,

det tragiska är att som jag har hört,att bmw tog på sig ansvaret för allt detta september 2009,pga usa marknaden och gav utökad garanti i 10 år.

så dom som har en e46 98-99
med bristande information ,från bmw sida, för inte ens bmw här i göteborg visste om detta förrän dom frågade bmw sverige.

jag hade en audi a6 för 10 år sedan, då det var fel på länkarmarna

fick ett brev från audi,dom ville kolla upp detta och eventuellt åtgärda fel

så vi bmw ägare e46 98-01

vi visste ingenting ,jag fick reda på detta genom detta forum för bara några dagar sedan.

jag var på bmw göteborg,och dom sa sorry du är ute några månader för sent.

jag tycker detta borde tas upp i plus,kalla mig enveten och idiot ,men detta är ett seriöst konstruktionsfel, 10 år är inte nog,inte ens 100 år
Med tanke på vilka konsekvenser detta skulle kunna innebära, borde BMW utan vidare frågor åtgärda alla berörda bilar. Tänk er en barnfamilj som åker på semester i en fullastad E46 med detta fel, kör på Autobahn och drar hårt över en skarv... Vill inte spinna vidare på detta!

Vorsprung durch freude am fahren
m2
64
m268
320d E90 -06
rollelarsson> "för inte ens bmw här i göteborg visste om detta förrän dom frågade bmw sverige."

Stackars Bmw göteborg som "inte hade en aaaaning om detta". Skicka dit någon annan, men några månader kvar på garantin, så får du se att dom fortfarande inte har hört talas det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.