AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.786

illa Lukt inne i kupen

Sida 1 av 2
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tjena
Efter att jag stängde av ACn då kom det extremt illa lukt typ lukt som en död djur,,,vad kan det bero på?nån filter som kanske behöver bytas?
Roffa1
Har du kollat om det finns möss/råttor i garaget. De kanske har byggt bo i bilen;-) Annars kan det ibland lukta lite unket om ACn, men ej som döda djur.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nej då inga möss 100% säker på det.alltså lukten kommer från fläkten när jag stänger av ACn efter att jag har haft igång den...
Saken e den att jag har haft ACn stängt under vintern nu när det är varmt ute har jag kört en del med AC sen provade jag stänga av den och lät den gå på vanliga fläkten då jävlar kom det en exttremt illa lukt...
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Du menar alltså att du stänger av "snöflingan" Det ha varit en del diskutioner om detta och många som sitter med kunskap om AC anlägningar till bilar påstår att man aldrig ska stänga av snöflingan, inte heller på vintern. Sök på forumet så ska du se att du hittar massa info om detta ämne. Likten kommer av att det bildas bakterier i systemet pga att du inte avfuktar luften när du bara kör med fläkten. Kör du med AC på jämt så slipper du också lukten :)

Less is More
Du har kanske fått mögel, svamp eller bakterier i AC-systemet. Kan även hända att systemet börjat läcka iom att du inte kört det under vintern, vilket dragit in fukt och smuts. Rekommenderar dig att åtgärda det snarast för att slippa eventuella merkostnader. Allt som har med AC att göra, är dyrt.

Alternativt låt snöflingan vara inkopplad konstant.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tackar för alla tips ju jag vet att man ska ha igång snöflingan alltid och det behöver inte betyda att ACn är i gång alla gånger.

Varför jag inte har igång den är att jag stör mig extremt mycket på att motorn jobbar hårdare när snöflingan är igång alltså kostar det energi för motorn vilket jag känner av genom att motorn jobbar mer...om ni förstår vad jag menar...
Men ACn borde ha en filter vilken är de är det vanliga kupe filtret kankse
sen ska det tilläggas att lukten försvinner efter ett tag allstå kommer det inte konstant
Jag brukar stänga av snöflingan några minuter innan bilen parkeras, på det viset torkas evaporatorn så den inte lämnas fuktig vid parkeringstillfället och mögel och annan tillväxt sker.

Evaporatorn blir kall och den fuktiga luften kondenserar på denna, den blir alltså blöt. Om bilen sedan parkers när den är blöt och kall så kan det byggas upp bakterier mm som luktar. Därför stänger jag av den en stund innan bilen parkeras (iaf om den skall stå en längre tid).

Du bör även byta mikrofiltret då det kan ha angripits av mögel/bakterier.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
intressanta tips, jag har samma problem. fick tipset att byta mikrofilter, eller att bmw skulle spruta in ngn gas
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Titta nu lite i inst boken finns faktist inte spec mycket info om snöflingan..
tex om jag ställer in ACn på 18 grader med flingan inkopplat och det är typ 17 grader ute då borde inte ACn va igång eller?
ACn borde komma igång när det blir varmare än 17 grader så att den börjar kyla i kupen inte sant?

Alltså borde inte ACn jobba mer än nödvändigt men känns som att den gör det och det märker jag genom motor gången satt säga
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag skulle tippa på att det är microfiltret. Det sitter närmast rutan i motorrummet. På min bil e90 sitter det en kåpa över med 6 skruvar, sen plockar du enkelt ut filtret, gör rent och byt filter. Jag dammsög mitt för ett tag sedan pga att jag får en del växtdelar ner på bilen där jag parkerar och jag kör inte med den varje dag. Men ibland när den hade stått längre kom det en skarp lukt i ca en minut innan den försvann. Bilen indikerar att filtret ska bytas om 2 månader och eftersom det försvann nästan helt efter att jag rengjorde boxen och filtret så tror jag att ett nytt filter kommer göra susen. Det blir som en svart gegga när växtdelar ruttnar och det luktar riktigt illa.
Märkte ingen direkt skillnad på den 320i -03 vi hade för ett år sedan när man slog på/av snöflingan bortsett från att kylfläkten stannar i av-läget och att det i på-läget blev svalare och mer behaglig luft (avfuktad) i hela bilen.
Det jag tror du hör är AC-kompressorn. Den rullar som sagt alltid med i på-läget, men pumpar enbart internt inuti sig själv när kylning inte behövs.

Var och en får göra som de vill, men jag ser ingen anledning till att slå ifrån snöflingan. Bränslebesparingarna är väldigt små i vårt land iom vårt klimat.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Dessutom skulle jag inte vilja köra utan att luften avfuktas på vintern med tanke på all snö, slask och regn som man drar in. Inte konstigt vissa kör med immiga rutor på vintern...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Spruta in Virkon och se till att dräneringar är öppna så ordnar det sig.

Länk

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Mycket bra trådtackar för all hjälp återkommer med resultat.
mvh
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Funkar den här....Länk
den berömda virkon
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den påsen fungerar utmärkt!
Har själv "sanerat" AC:n med det pulvret.

Väldigt drygt och man behöver bara några deciliter färdig blandning som sprayas in i systemet med fläkten igång. Använd en handpumpad flaska med lång slang med spraymunstycke längst fram.

Kan lukta lite "klorin" direkt efter behandlingen.

Jag rekommenderar att man även sprayar på olja på fläktens axel/lager efter behandlingen för liksom klorin är virkon S lite korrosivt. Min fläkt började gnissla lite efter behandlingen men tystnade efter inoljning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tackar för tipset,det är alltså micro filtret jag skall lossa inte sant?sen kör jag igång fläkten men ACn stängt eller?hur mycket ska man spraya?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan ha AC:n igång, men se till att inte återcirkulationen är aktiverad, då tar bilen luften inne från kupén...

Jag sprayade kanske 2dl. Håll på tills hela systemet är fuktat av virkonlösningen och låt det verka ett tag så alla bassilusker stryker med.

Jag lossade kupéfiltret och "hyllan" under filtret för att komma åt lättare att spraya direkt in i fläktbladen (så drar luften med sig "dimman").
Lossar man "hyllan" är det mycket lättare att smörja fläktaxeln på båda sidorna efter behandlingen.

Mvh
Johan B

Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Härligt, tack så mycket,nu gäller det att hitta en lämplig spray flaska bara.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej igen
Nu har jag gjort som enligt beskrivning,men det blev klorin istället kan säga såhär att frugan vart inte glad alls,,värdesätter den högt märkte jag..
Hur som helst dräneringen verkar funka då det rann ordentlig under bilen det var inte spec lätt att komma åt luft kanalerna,nu luktar det klorin i bilen undrar hur länge det håller i sig?
det lkuktar mest klorin i bilen nu så jag har svårt att avgöra om illa lukten är borta,men antar att det tar sin tid tills det verkar eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klorinlukten försvinner efter ett litet tag (tar max en dag).

Hur mycket spädde du ut klorinet?

Om det var en väldigt "stark" lösning, kan det vara bra att efterskölja med vanligt vatten efter någon timme. Koncentrerad Klorin är tyvärr inte så snäll mot lättmetall och vissa andra metaller.

Om du fått hela systemet fuktat lär klorinlösningen slå ihjäl bassilluskerna ganska snabbt (någon minut eller så), men det kan ju vara bra att låta kapilärkraften suga upp lösningen i allal skrymslen och vråer ett litet tag.

När jag gjort denna manöver (tre gånger) har den sura lukten försvunnit ganska snabbt - när klorinlukten försvunnit har också det unkna varit borta...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.