AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.950

Problem med nya handbromsbackar E39

Sida 1 av 2
Ju
11
Junemo
523iA-99
318is-91
Hej!

Jag har bytt handbromsbackar på min 528, men nu får jag inte på bromskivan igen. Bromskivan är även den ny. Jag har skruvat ihop justerings skruven max men får inte på skivan iaf, vad gör ? Ska man behöva slipa ner backarna för att få på skivan?

Alla tips är välkommna!
Hej,

Har du även släppt på justeringen vid handbromsspaken?

mvh/ Anders
Ju
11
Junemo
523iA-99
318is-91
Japp, den är släppt så det är nån mm mellan justeringsskruven och handbroms fästet.
Hmm, om backarna ligger emot justerskruven (som är ihopskruvad) och backarna är centrerade går det ju inte att komma längre. Hur mycket felar det? Verkar radien på backarna överrensstämma med trumman?

mvh/ Anders
ma
358
majtii
F36 4-serie
Kolla så att backarna verkligen sitter 100% rätt på vajerfästet. Lätt att de hamnar lite fel.
Ju
11
Junemo
523iA-99
318is-91
Det är kanske 1 -2 mm som fattas för att den ska gå på.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Hej! Tänkte låna tråden lite. Måste justera min handbroms innan besiktning. Testade först inne i kupen med justeringsskruven vid handbromsen men den var fullt inskruvad. Måste jag ta bort fälgar och bromsskivor för att justera baktill eller kan man bara hissa upp bilen på en lyft och komma åt det den vägen?

Mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ganska tight med nya delar märkte jag när jag bytte, men det går om allting ligger rätt. Du kan knacka lite lätt med en gummiklubba om det behövs, men ge dig direkt om det inte går.

acer84: Släpp spänningen på wirarna. Hissa bilen bak och ta av hjulen. Leta på justerhjulet inne i trumman genom ett bulthål (lite större radie än bultcirkeln) Vrid med en mejsel tills det låser och du inte för hand kan rubba skivan. Backa till baka 12-snäpp. Upprepa på andra sidan. Slutligen spänn wirarna tills bromsen tar på 3-4 snäpp på spaken. Klart!
Fungerar inte detta behöver du kanske ta ner ok och skivor och göra rent och smörja länkaget som wiren verkar på.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hmmm, tillbaka är väl ett och samma ord ändå?.....;)
"tillbaka"
Länk

"tebaks" ;-)

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Exakt, du lär vriii tebaks! :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Anders-72: Förvirra inte acer nu, du menar väl "Backa tillbaka 1-2 snäpp" och inte "12-snäpp"?
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Anders-72, tack för den eminenta och snabba förklaringen!

Ha de bra allesammans.
Ju
11
Junemo
523iA-99
318is-91
Ok, jag ska kolla så att allt sitter som det ska. Det sitter ju inte direkt stabilt, backarna rör sig ganska lätt om man drar lite i dom. Men det ska nog va så eller?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kane: Nej, jag menar 10-12. Slutgiltiga justeringen görs med skruvarna vid spaken för att länkaget som trycker isär backarna skall jobba med rätt hävarm.

Junemo: Ja det är trumman som håller backarna på plats sedan. De sitter och flyter runt med fjädrarna bara tills du fått på skivan.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Nej, sitter fjäderbelastade snabbskruvar kl 9 och kl 3 som håller backarna på plats.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, men de flyter runt på bromssköldens plan, ända tills trumman håller dom centrerade.

Kolla att justerskruven verkligen är helt i botten ihopskruvad, när du har den löst. Kan vara länkaget som wiren påverkar som kärvar så att det inte går ihop riktigt. Sedan gäller det att länkage och justerskruv lägger sig riktigt i backarnas spår/säten.
pa
54
paha
E39 523i -98
hej,

som anders skriver backarna är lite flytande och centreras av skivan,
gammla skivor får lätt ett kant på insidan, den yta backarna tar på(rost mm)den bör man ta bort med lite lämplig bearbetning skrapa stålborsta. om det är så att det är en kant så kan det ställa till problem som du beskriver.

vad mer ? är dem rätt vridna så att rätt sida av backen är uppåt samt att justerskruven ligger i jacket , ett litet urtag i respektive back för just justerskruven.

/patrik
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
...eller spänn vajern så att det ligger an redan på 1:a/2:a snäppet... Gjorde nämligen själv justering så att det tog på 3-4:e men då fick jag ingen bra bromsfunktion trots att jag lossat 12 snäpp inne i trumman som man ska...

Spänn för mycket inför besiktning, mitt tips!
Ju
11
Junemo
523iA-99
318is-91
Jag trötnade på dom nya backarna som in passade och moterade tillbaks dom gamla ist, puttsade till ytan innan motering och spände och smörjde och nu funkar handbromsen fin fint.
Någon annan som köpt backar från schmiedmann som inte passar?
At
105
Atnic
E36 325 Tds Touring 10/95
Hade samma problem med nya skivor å backar bak på min e36a fick ta bort ca1-1.5mm med smärgelduk.Sen passade dom fint
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.