|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 3.0 som går väldigt illa på tomgång, bilen står nästan och hoppar och missar på några cylindrar. bilen går fint några minuter vid kallstart. har läst felkoder fick förut på massemätaren men den är ny nu och felkodar inte men det hjälpte inte. har rengort magnetventilernas lödningar utan resultat. någon som har tipps? | |
| tändspole? | |
Djuro |
Har också samma problem på min M3 3.0 Hade hög CO-halt o HC-halt. Bytte luftmassemätaren och nu är CO-värdena ok men HC är fortfarande runt 250 plus att bilen "bluddrar/missar" vid tomgång..... |
| Alltså det är inte en och samma cyl som den missar på hela tiden. Men visst tändspolarna är sedan 94. | |
| min gick ryckigt som tusan e36 325a, visade sig vara 2 dåliga tändspolar och en knäckt ventil. Slutade med 12 000 fattigare. | |
| Skulle ju kunna vara en felväxling med förhögt varvtal=krokiga ventiler men kompprovet är ok. gick din bra när den var kall? | |
|
jo den gick bra när den var kall, var efter en 10-15 en kvart den börja rycka, vid belastning. Nja ventilen berodde på nått annat som hänt borta i Tyskland. Så no more tyska import bilar. |
|
| Det kan vara givarna till kamaxlarna som inte fungerar som dom skall. | |
|
Du säger ny vanos, är det en ny från bmw eller bättre begagnad eller från Dr.Vanos? Det bästa är att åka till en bra bmw verkstad eller motsvarande typ jarls. där kan dom se om vanosen når sina børvärden. onødigt att leta och byta en massa saker som skulle kunna vara fel om det till slut visar sig att i ditt fall insugskammen står fel. Men se till att fråga om dom har utrustning och kan se dessa värden, tyvärr långt från alla verskstäder som kan det. Det är en bra børjan på felsøkningen och borde inte kosta värst mycket, jarls tar 600kr tror jag. |
|
|
hehe sorry, missade lite, läste i någon annan tråd om en ny vanos. Ditt problem är garanterat tätningen på insugskamens kolvstång i vanosen. Kolla detta genom att se om vanoen når sina börvärden (60° på tomgång om jag inte minns fel). Om du inte vill åka och kolla detta så är de enklaste sättet att øppna och se om vanoskolven ligger längst ut mot luckan. Den till høger om magnetventilerna. Bara att skruva upp och titta. den skall ligga längst ut som sagt. Luckan sitter ganska bra då det är en o-ring som tätar så var lite førsiktig när du bänder upp luckan Detta indikerar om vanosen är tät nog før att den skall hålla tryck så att kolven orkar tillbaka till tomgångsläget. Misstänker att din bil går bra på høgre varv øver 3k rpm? Lycka till |
|
|
Hur vet jag att vanoskolven är ända ute? tvivlar dock att det skulle vara fel på den då den är knäpptyst och att det är gul märkfärg på alla skruvar, borde inte det tyda på att den är renoverad? om det är kolvtätningen kan man byta de själv? |
|
| nu är tempgivaren bytt, tyvär utan resultat | |
| kollat tändspolarna än? kostar inte många kronor att kolla så alla är hela. | |
| Hur ska jag kolla upp dom menar du? | |
|
en bmw verkstad, sätt dom i deras speciella verktyg för att kolla dom. Kollas alla 6 samtidigt. |
|
|
Tändspolarna ska komma upp på en diagnos om det är tändmissar, kan även vara vev- eller kamaxelgivare. Mvh |
|
| Har tagit bort luckan ochn kolven trycker till och med ut luckan ca 1cm när jag tar bort den... är det normalt? Vet att det är bytta kammar, kan det vara nån som sattihop vanosen fel? | |
|
men bmwm3gt rek om otät vanos verkar ju helt logiskt. Blanda inte ihop det med rasslande vanos. Jag har exakt samma problem med min M Roadster och ska kolla detta. Om jag gasar till lite ligger den en stund på fin tomgång men börjar hacka igen efter ca 20 sek. Att felet uppträder endast vid varm motor tyder på läckage. Tändsspolar borde inte bete sig annorlunda vid kall/varm motor. Eller? /Mattias i Sollentuna |
|
|
Hej, Om luckan trycks ut när det locket tas bort så har du en tät och fungerande vanos, iaf med avseende på tärtningarna. Det visar att vanosen tar sig till sitt retarderade läge= tomgång. Dock kan alltid en magnetventil spøka, mkt ovanligt med totalt haveri utan vanligast är en oxiderad lødning eller kabel som byts eller løds om. O-ringar till magnetventilerna førutsätter jag att det har bytts. Lycka till med felsøkningen. |
|
|
Jag är spekulant på en m3 med mkt ojämn(pendlande) tomgång och hc=999 ? någon som har haft nått liknande? rent spontant tror jag lambdan då jag hade samma fel på min 325e36(bytte dock lambda innan bes) . Någon som haft samma fel på sin m3.0? :) Do you know the muffinman? |
|
| Mina magnetventiler är uppkollade, de klickar och är omlödda. Provad på min bil att dra ur lambdorna och kolla om det blev nån skillnad på gången men det blev det ej. tycker den borde gå i limpe home utan dom... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.