AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
40.890

Skavde fälgen på asfaltskant på besinmack. Ansvar?

Sida 3 av 4
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Alex84: Var det där ett seriöst inlägg eller? Ditt resonemang håller ju inte ihop över huvudtaget.
Att dra en paralell till att man kör av vägen och att markägaren ska betala med det som jag beskrivit i mitt första inlägg är ju minst sagt skrattretande och knappats relevant i samanhanget.
Vidare klandra du sedan ner på min syn, moget... Läs HELA mitt första inlägg igen eller ett par gånger kanske och titta på bilderna så förstår du kanske hur det gick till. Håller däremot fulständigt med dig om att hålen var stora... markant för stora för att överhuvudtaget finnas på en gårdsplan där 99% av besinkedjans kunder ska köra ut efter en tankning eller ett besök i butiken.

Keiser: Håller med dig ang. Lloydans inlägg. Går helt i linje med det som reklamationsavdelning informerat mig om. Läget efter gårdagens samtal ser ljust ut som sagt men jag vill inte ta ut något i förskott. Återkommer när jag fått 100% besked.

Kul att se att ämnet har engagerat, känns som att det är en incident som vi alla kan råka ut för mht. omständigheterna. Och vi som då iaf. tror oss kan skilja rätt från fel och som är rädda om våra bilar tar tag i saken för att få klarhet i man har rätten till ersättning eller inte.

Mvh Jimmy
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
INTE PÅ BILEN!!!
En fälg får märken så lätt så....Måste man kunna leva med. Och är inte speciellt dyrt och fixa till om det skulle bli nåt större.
Men bilen är något HELT annat!
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Cralle. Översätter du dina inlägg med Google Translate från ett annat språk innan du svarar här eller? I så fall inget fel med det, annars måste jag säga att det är väldigt svårt att förstå vad du menar...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om den skadan går att leva med kan ingen annan än Jimmy svara på.

Jag kan ta en sån repa på en äldre bruksbil med en klackspark men inte på min 120i och absolut inte på en pedantiskt skött M3e46 som inte har några liknande repor tidigare.

Vadå "INTE PÅ BILEN"? Var sitter dina fälgar då?
Håller med om att det inte handlar om några större summor men det gör det i så fall inte för mackägaren heller. Desto mindre anledning för honom att tappa en (flera?) kunder pga en struntsumma.

Hur som helst, lycka till Jimmy!
Eftersom Craile anser att skadan är "liten" så utgår jag även från att om någon parkeringsgranne råkar smälla upp dörren i hans bil med en liten buckla/lackskrap som följd att han självklart förklarar för den trevliga grannen att "det där LILLA gör absolut ingenting gör inget om du gör fler...".
@Jimmyboy: Eftersom hålet var så enormt stort som Du själv skriver så undrar jag hur det är ställt med Din syn??
Vidare farten in på macken om Du inte kunde väja eller stanna??

Är detta utifrån Dej själv beskrivet "hål" också feltolkat av mej menar Du ??
Ingen annan än Du själv kunde påverka denna situation då det som orsakade skadan var ett passivt föremål !!

Betänk om alla skulle kräva ersättning för dessa situationer från sitt försäkringsbolag,då skulle premierna rusa i höjden för samtliga försäkringstagare.
Det som kan täckas vid ett liknande tillfälle som detta är en sk "drulle-försäkring".

Detta är en extraförsäkring som om den utnyttjas i princip enbart drabbar den som tecknat den via en redan högre premie från början.

Klart jag lider med Dej ang skadan på fälgen,för dessa saker är varken kul eller billigt !!
Men det frågan handlar om är anvarsdelen och som jag ser det så ligger det på Dej som var den enda som kunde påverka utgången av situationen !!
Ji
2.380
Jimmyboy

Alex84: Haha, kom igen nu. Nu svamlar du igen som om du överhuvudtaget inte läst mitt första inlägg... lite högre kvalité på dina inlägg skulle jag nog föredra.

"Hålet" ska snarare vara hålen då där fanns ett antal stora hål som du som sagt kan se på bilderna och även läsa dig till i första inlägget.

"Ingen annan än Du själv kunde påverka denna situation" - Även här verkar det som om du inte läst mitt första inlägg. Mackägaren har själv orsakat dessa hål genom markarbeten som han sen inte fullföljt och slutfört för att få det återställt lika tidigare = asfaltering.
Vidare tolkar du alltså min text i första inlägget "Kom rullandes in på macken, mellan pumparna..." som att jag körde för fort?

"Betänk om alla skulle kräva ersättning för dessa situationer från sitt försäkringsbolag" - Jag har absolut inte pratat om att jag ska blanda in mitt FB, denna skada är ekonomiskt sett så liten att den inte uppnår självriskbeloppet, 2000kr. Plus att jag som sagt återigen anser att det är mackägaren eller besinkedjan som ska stå för den lilla kostnaden det kostar att laga fälgen.

Som sagt läs HELA inlägget INNAN du väljer att kommentera, efter det så ska jag ta till mig dina synpunkter.

Mvh Jimmy
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jimmyboy, vet du vad det kostar att åtgärda en sån där skada på fälgen? Vem är det som gör det och hur gör dom?

Jimmyboy

Grelle: Framfälgarna är helt nyrenoverade sedan en 1,5 månad tillbaka eftersom det fanns små kantstötningar på dem när jag köpte bilen som jag ville ha bort. Därför är det som inträffat ännu mer störande kan jag tycka. Men men ingen större skada skedd trots allt.

Fälgfixarna i Helsingborg fixar till kantstötningar på en 19" M3 fälg för ca 1200kr. Vet ej exakt hur dem gör men tror att de slipar till, fyller i med alu. och sen slipar och polerar. Efter det lackar dem fälgkanten.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re:Jimmyboy
Du är ju helt ute och cyklar när du påstår att du själv inte skulle vara vållande till detta. Jämför om du skall parkera vid en trottoarkant, du ser den och tror att du ställer dig rätt men kommer för nära med iskrap om följd eller som i detta fall, du ser groparna men väljer att köra in och tar risken med iskrap som följd. Vad är skillnaden? Hsh tråkigt är det!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, inte så farligt dyrt ändå. Jag har bekanta som skulle behöva åtgärda liknande skador på sina fälgar, därför jag frågade.

Lycka till med detta! Jag hoppas det går bra för dig.

Sen Passo222; Helt ute och cyklar är nog tyvärr du. Om du läser i tråden så har företaget gett Jimmy positiva besked. Så även om han inte får ersättning kan man inte säga att han är "helt ute och cyklar"...

Amonsson
320si -06

325i -92
Jadu, vet inte vad jag ska skriva på detta. Trevligt om du får ersättning, men om du har rätt till det har jag svårt att tänka mig. Fattar inte heller hur i helvete du kunde missa det hålet? Skulle inte ens försökt köra där med min bil, skulle backat åt andra hållet jag.

Men bra att alla verkar vara så säkra på att det är mackens fel, om jag repar lacken med pumpmunstycket nästa gång jag tankar så borde jag ju kunna kräva macken på pengar för omlackering då eftersom han inte gjort så pumpmunstycket inte kan repa bilen. Eller om jag någon gång skulle backa in i en bil när jag fickparkerar så ska jag banne mig kräva den bilen på pengar eftersom han parkerat för nära mig så jag kunde backa in i honom.

Nej, ta kostnaden, lär dig en läxa och sluta gnäll. Men får du ersättning så roligt för dig, men tror nog isåfall att kedjan gör det för att visa bra ansikte mer än att du har rätt till det.
@Jimmyboy: Du kanske skulle läsa mina inlägg också innan Du kommenterar dessa ?

Mackägaren har även han en försäkring eller hur?

Efter att tidigare både läst Ditt första inlägg samt tittat på bilderna Du länkat till så har jag kommenterat detta så sakligt jag kan i denna tråd,och om Du tycker att mitt framställande efter detta är osakligt så undrar jag hur man kan missa dessa hål som nästan är lika stora som en bil coh ändå väljer att köra där?

Ungefär som att.."vägen tar slut här men jag fortsätter i alla fall,och om bilen går sönder får markägaren betala" !

Nu har jag "svamlat färdigt"
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vissa paralleller här - pumpmunsycken, vägen tar slut, osv - är ju rent löjliga.
Lycka till Jimmyboy, jag håller på dig!!

Byta upp sig? Till vad då?
Ji
2.380
Jimmyboy

Passo222: Håller inte med dig. Man kan ju knappast jämföra en permanent trottoarkant med ett antal hålor av detta slaget som orsakat av bristande återställning av en normalt sett asfalterad yta. En trottoarkant är permanent och finns där av en funktionell anledning det gör inte dessa hålor. Dessa hålor finns pga. att mackägaren varit lat helt enkelt.

Amonsson: En än sämre jämförelse än den som Passo precis skrev. Kom igen nu killar, ska ni dra liknelser så gör det korrekt. Suck.

Jag säger inte att jag har RÄTT till ersättning, jag kan inte lagen så in i detalj gällande denna typ av händelse, men ser det som självklart att bensinmacken ska ersätta mig pga. deras underlåtenhet att återställa marken efter ett utfört arbete.

Ji
2.380
Jimmyboy

karlhilding: Håller med dig. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta om killarna nu är allvarliga med sina "liknelser". Tack för stödet.
Alex84: Svamlar är ett bra ord för vad du har bidragit med

Passo222: En eller flera gropar i asfalten på en gata eller bensinmack kan inte likställas med en trottoarkant

Amonsson: Ditt argument med pumpmunstycke som repar bilen är ju enbart korkat och löjeväckande.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Absolut tycker jag mackägaren skall ta på sig det ansvaret att din fälg gick åt helvete.
Mackägaren skall nog fort som fan fylla igen hålen innan det blir fler skador, och då pratar jag personskador.
Fint att stuka fötterna där, skulle ju bara tanka!

Det minsta han kunde göra är att betala en full tank till dig!

Jävla fint skick du har på bettan!

jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Jag har fått ersättning av Hydro för ca 5 år sedan, det var en sunkig station på Distansgatan i västra frölunda (den är riven nu).
Frontspoilern gick sönder rejält och det blev ett litet märke på höger framfälg, och detta var pga stora hål på planen och det var inget snack jag fick det fixat.

Det är självklart att dom ska stå för detta, det är bara att stå på sig. Att jämföra detta med att köra i diket på landet och att markägaren skulle vara ersättningsansvarig, den liknelsen är ju bara löljig.
Om du skulle driva detta vidare så kan jag svära på att dom blir ersättningsskyldiga för skadorna på din fälg.

Johan
Ji
2.380
Jimmyboy

Har nu fått besked från Preem och de ersätter lagningen av fälgen som jag önskade! Skönt att de tar sitt ansvar och att de bryr sig om sina kunder.
De får nu behålla en trogen kund som dock kommer att välja en annan Preem-mack här i stan än den som finns på Gåsebäck.

Tack för era kommentarer och tankar, nu återstår det att få min fälg återställd på Fälgfixarna här i Helsingborg.
Synd bara att man inte har ett reservhjul så att man kunnat använda bilen under tiden. Någon som har en 18" eller 19" fälg som passar M3 över så hör gärna av er ;)

Mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.