|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hade idag oturen att skava en av mina nyrenoverade 19" M3 fälgar på en rejäl asfaltskant på en bensinmack i södra Helsingborg. Kom rullandes in på macken, mellan pumparna och bort mot "Luft/vatten-skåpet" för att kontrollera mitt däcktryck. När jag rullar där så ser jag en stor håla till höger som jag girar vänster för att undvika den men då är där en ännu större håla på vänster sidan som jag inte hinner styra bort från. Hjulet kommer naturligtvis då precis innanför kanten som är ca 10-12cm hög och skrapar upp fälgkanten ca 30cm. Snacka om att jag blev förbannad. Markens ägs av macken. Har bilder på fälgen och på området. Tog kontakt med personalen i butiken och killen där var mycket trevlig och började direkt ta kort på fälgen och på groparna. Sedan fyllde vi i en skadeanmälan som han hade och han lovade att återkomma. Tydligen så har de grävt upp några tankar som va uttjänade och sedan inte fyllt i ordentligt och än mindre asfalterat igen. Butiksbiträdet sa oxå att han påpekat groparna och kanterna för chefen ett antal gånger utan åtgärd. Så marken har sett ut så där ett bra tag! Efter nån timme ringer butiksbiträdet och meddelar att hans chef ej ansvarar för skadan! Jag bad då att få chefens nummer men det fick jag inte. Har nu tagit kontakt med företagets reklamationsavdelning och väntar på svar från dem. Vad anser ni? Har jag rätt till ersättning? Fälgen kostar ca 1200kr att laga. Någon som varit med om nått liknande på en mack eller dylikt (ej vanlig väg)? Mvh Jimmy | |
| Länka gärna bilderna så man vet ungefär hur det sewr ut. | |
|
Ring ditt försäkringsbolag så får de ta det med Mackägaren brukar vara enklare men sen iofs är 1200:- mindre än din självrisk som Mackägaren i såfall får betala . Men tycker att du skall försöka med Mackägaren en gång till Ha deT Ps Kommunen betalade min fälgrenovering vid hål i gatan så jag skulle tro att det skall även de göra |
|
|
Öhhh....så om jag har en stenkant i anslutning till min tomt och Du råkar köra på den så är jag ansvarig för den skada som Din bils fälg etc får ???????????? Herrejessus det är väl ändå Du som rattar Din bil eller ????? |
|
|
Jimmy: Mycket tråkigt att höra. Hoppas det fixar sig. Visst borde mackägaren ha ett ansvar att se till att det inte finns hålor och sånt som bilar kan köra ner i. Om de då finns så måste han väl iaf sätta upp en skylt eller något som varnar för det tycker man. Alex84: Nu handlade det inte om en stenkant utan ett hål i marken. // Daniel |
|
| Skavde han fälgen mot ett hål !!?? | |
|
"Hjulet kommer naturligtvis då precis innanför kanten som är ca 10-12cm hög och skrapar upp fälgkanten ca 30cm." Tror de flesta av oss tolkar det som att han körde ner i ett hål och och skrapade fälgen mot kanten (av hålet om det inte var tydligt nog) |
|
|
Tack för kommentarerna. Här finner ni lite mer bilder så ni förstår hur det ser ut på macken...Länk Helt otroligt att en så stor bensin-kedja vill att sina kunder ska köra på denna "gårdsplan" med höga asfaltskanter mm. Alex84: Ingen bra liknelse du drog där tycker jag, ta en titt på bilderna för att förstå hur området såg ut. Mvh Jimmy |
|
|
Tycker absolut mackägaren ska betala din reparation. Har han dessutom fått det påpekat tidigare och inte gjort något åt det är det ju bara att slanta upp tycker jag och förhoppningsvis behålla en god kundrelation. Sen kanske juridiken säger nåt annat? |
|
| Jag är ingen jurist och vet inte vad lagen säger om sådana ärenden, men för mig är det solklart bensinmackens fel att din fälg blev skadad. Det är precis som du säger helt otroligt att dom inte har åtgärdat groparna om det har sett ut på det sättet en längre tid. | |
|
Ja där ser för jäkligt ut. Och när det är en affärsrörelse så kan det inte jämföras med en privat garageuppfart! Klart att han skall stå för detta. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Ja omkring pumpar på en bensinmack är det väl inte meningen att man skall behöva hålla uppsikt över mer än den övriga trafik som råder. Då kanske man inte kan koncentrera sig på "krondiken" i gårdsplanen. Väldigt slött att man inte end fyllt upp nivåskillnaden med lite fyll i väntan på asfalt åtminstone. Hoppas de står för good-will" i detta fall, annars förlorar de nog en mackkund. |
|
|
OM bensinmacken har skyltat "arbete pågor" eller liknande så behöver de inte betala ett dugg enligt mig. Då får du vara aktsam helt enkelt. Men om inte, så kanske du kan få lite betalt av de, men tror inte det alltså. Jag hade aldrig betalat om jag var mackägaren. Inte för att jag tycker han gör rätt, men för att det är så långsökt att kräva pengar för att du inte ser dig för eller råkar köra i en grop. Men det går säkert. / Daniel |
|
| Tråkigt! Men varför köra in där? Det är ju inte så att man inte ser dem, det är ju inte små ¨gropar¨ direkt. Tycker faktiskt att det var lite klantigt! | |
|
Passo222, det är svårt att avöra djupet och hur skarpa kanter det är och rör det sig sedan fler bilar på området så håller man nog ögonen på dom i första hand. Nu har jag inga lågprofilsdäck i.o.f.s. men jag sitter inte och tänker på att jag han skrapa fälgarna på urskuren asfalt ändå... D-c-k: Du skulle inte betalt och du tycker att mackägaren gör fel?? Du tycker allltså att man skall göra medvetet fel? Nä, dålig stil och service på det stället. Tacka vet jag "BP-Nisse" Nils Åhl i Vansbro som ända in på 90-talet löpte runt och putsade rutorna och rakade slask på marken med snöskovel när kunderna tankade. Detta stolpskott lyckar inte ens att fylla en grop innan den är flera dm djup. Mer service! |
|
|
Om jag varit mackägaren hade jag betalt Jimmy direkt utan knorr och sedan sett till att få i en skopa grus i hålet i väntan på asfalt. Allt annat är sannolikt dyrare i längden. Antigen tappar du en (trogen?) kund, eller så kanske du skaffat en ny stamkund bara att välja. |
|
|
Kanon att du fått med mackens logga så behöver vi andra inte tanka där Ha deT |
|
| thom525: Helt rätt! | |
|
dock tjänar mackägarna endast 10-30 öre/liter på soppan som säljs. det de tjänar stora pengar på är merförsäljning. dvs resterande varor. |
|
|
Anders-72: Jag vet inte hur du kom fram till det du skrev, men läs texten nästa gång du kommenterar. I göteborg kan vi glömma sådana saker som att få betalt för sånt här. I mindre städer som din Anders-72, kanske man har någon chans med såna här små-saker. |
|
|
"Jag hade aldrig betalat om jag var mackägaren. Inte för att jag tycker han gör rätt, men för att det är så långsökt att kräva pengar för att du inte ser dig för eller råkar köra i en grop." Jag har läst om det minst 5 ggr nu och jag tolkar det fortfarande som om att du inte ersatt om du varit mackägare samt att du inte tycker att han gör rätt. Kontentan blir alltjämt att du medvetet skulle skita i att ersätta fastän du tycker det är fel. Kanske vi tänker annorlunda här ute på landet med ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.