|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Förtydligande för Anders-72 :) "Jag hade aldrig betalat om jag var mackägaren" = jag hade inte betalat. "Inte för att jag tycker han gör rätt" = Jag tycker INTE att han gör rätt då han inte betalar, utan istället tycker jag såhär av att han inte betalar: "men för att det är så långsökt att kräva pengar för att..." = JAG TYCKER att det är långsökt att kräva pengar för detta. Menar inte att förolämpa din intelligens men hoppas du förstår vad jag menar nu :) |
|
|
"Jag hade aldrig betalat om jag var mackägaren" = jag hade inte betalat. "Inte för att jag tycker han gör rätt" = Jag tycker INTE att han gör rätt då han inte betalar" .............? Sorry, men endera är det min intelligens, eller ditt sätt att förklara. Jag tycker inte det är långsökt att kräva ersättning för skadorna ändå. En plan heter ju plan av en anledning och då skall inget nå upp till fälgkanterna, i alla fall inte i min värld ;) |
|
|
Så länge allmänheten har tillgång till Mackens mark och den inte har skyltar som säger att där är markarbeten så är han skyldig att betala. Det kommer han aldrig undan hur hade det sett ut om vägen repareras och man inte sätter ut skyltar. Vi bor o Sverige inte i Ryssland som jag skrev innan så fick iaf jag och även en kompis till mig ut pengar för våra fälgar på två olika platser. Så både vägverket och kommunen i Ängelholm vet vad som gäller så det tycker jag även att mack ägare i Hbg skulle veta Ha deT |
|
| Inte alls långsökt att kräva ersättning för detta. Mackägaren har ett ansvar för sin mark. En mark som han använder sig av i sin näringsverksamhet. Jag hade krävt och erhållit ersättning för detta. Samma lagar och regler gäller för övrigt även i Göteborg... | |
|
Hur vet vi att det inte är ett superlitet ICA-kort på bilden?! ;) Jag hade också krävt mackägaren på ersättning... |
|
|
1- Alla lagar och regler är inte samma överallt i Sverige. 2- Är det inte så att om macken inte brutit mot någon lag/regel, så får ni vända er till stämning mm om ni vill ha ersättning (förutsatt att macken vägrar betala från början då)? |
|
|
Fredo: Ajdå, jag visste att nån skulle avslöja mig och mitt specialtillverkade mini-Icakort... ;) Inga skyltar fanns på eller vid uppfarten till macken. Just denna macken är privat äga och har ett sk. franchise-avtal med kedjan. Mackägaren kommmer inte att stå för kostnader om det blir tal om ersättning utan det får kedjan isf. göra tydligen. Deras reklamationsavdelning hörde av sig idag och det verkar positivt om jag fattade samtalet rätt, väldigt trevligt bemötande. De ville ha över de bilder som jag tagit och även kontaktuppgifter till verkstaden (Fälgfixarna), som ska fixa fälgen, för en offert. Har dock inte fått ett 100% beslut än. Återkommer så fort jag får besked. Tack för alla kommentarer och tankar. |
|
|
:D-c-k Jo, samma skadeståndslag gäller i HELA landet... Sverige är ingen federation och Göteborg är ingen delstat. Tror kanske att du blandar ihop Sverige med Amerikas Förenta stater... |
|
| Jag ser gärna att du får ersättning för skadorna, men rent juridiskt, är det inte så att mackägarens mark är privat område, även om allmänheten har tillträde till den? Så är det på min arbetsplats ivf. Om det är privat område så har väl inte markägaren några skyldigheter att hålla en viss standard på underlaget? Tänk på småmackarna i Norrland, och någon som kör in på gårdsplan med en Kungsegg Agera - ersättning? | |
|
Jag kan väll personligen tycka att man själv är ansvarig för de skador som blir på bilen om man rattar in på ett ställe där det är mycket gropar.. Man väljer ju fritt att köra in på detta privatägda område. Hade dessa gropar varit på allmän väg så hade det varit en annan sak. Jag hoppas ju att de ersätter dig om standarden på macken varit orimligt låg, men jag ifrågasätter om det verkligen är HELT deras fel.. Rimligt vore ju att de säger att de tar ett delansvar i skadan, eller vad tycker du själv? Det var ju faktiskt du som rattade bilen, inte en av deras anställda. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Man är ansvarig för sin mark/fastighet oavsett om den är privat eller ägs av ett företag, bostadsrättförening, bensinmack eller vad det nu är. Du har en skyldighet att se till att människor eller egendom som vistas på fastigheten inte skadas. Sedan görs ju alltid en prövning i varje enskilt fall (en F1 bil som slår sönder underredet kan tex inte kräva ersättning). Men rasar tex snö/is ned från taket med skador som följd är det fastighetsägarens ansvar, nedfallande trädgrenar samma sak. Hål och gropar, same shit. Särskilt i detta fall då groparna dessutom är gjorda av mackägaren själv när dom grävde upp några gamla tankar. Att han dessutom visste om att det fanns ett problemet och har underlåtit att göra någonting åt det gör bara saken ännu mer solklar. <i>"Tydligen så har de grävt upp några tankar som va uttjänade och sedan inte fyllt i ordentligt och än mindre asfalterat igen. Butiksbiträdet sa oxå att han påpekat groparna och kanterna för chefen ett antal gånger utan åtgärd. Så marken har sett ut så där ett bra tag!" |
|
|
Tveksamt fall, men lutar definitivt åt noll i ersättning. Det handlar om slitage, fälgen gick inte i sönder, utan det är rent kosmetiskt. Kanske borde inte macken utan markentreprenören vara ansvarig. Dock tror jag att bilägaren kostnadseffektivast fixar fälgen på egen bekostnad. Om macken tar detta är de otroligt generösa. |
|
|
LLoydan: Kommunala regler! inga fler kommentarer till dig... För övrigt sånt som händer... Vadå ska jag kräva ersättning från vv bara för att jag har råkat parkera där en trottoarkant var skadad och på så sätt skadat fälgen? Jag får kolla innan jag parkerar då... Speciellt om jag har en M3... Som jimmyboy sa från början, att han undvek en grop, och sedan råkade falla i en annan grop. Det är olyckshändelse skrivet över hela grejen. Han såg gropen Amullo och Turbo4ever: håller med er... I gbg som sagt får du drömma om sådana ersättningar, aldrig hört nåt liknande. Och här finns det gropar överallt... / Daniel |
|
|
D-c-k Med risk för att låta tjatig, Skadeståndslagen (1972:207) gäller i hela Sverige och reglerar således detta (även för Göteborgare och annat löst folk...;) Av det som trådskaparen berättat så finns det en bra möjlighet att kunna erhålla ersättning från mackägaren på grund av försumlighet då det är han som grävt gropen och sedan inte återställt gatan, jmfr 2 kap 1§ SkL när en sakskada uppkommit. Sedan finns det säkert lokala regler, läs kommunala (även i göteborg) som stipulerar fastighetsägarens åligganden vad gäller själva fastigheten (snöröjning, skottning m.m). Det är allt jag kommer att säga om detta. Ledsen om jag trampat dig på tårna, men ditt subjektiva tyckande är en sak. Vad trådskaparen har för möjlighet till ersättning en helt annan och jag är ledsen, du och turbo4ever är fel ute. |
|
|
För några år sedan körde jag själv ner i en rejäl ouppmärkt "skarv" på en kommunal gata, varpå två av fälgarna blev skeva. Drev detta hårt mot kommunen för att få ersättning. Pratade med chefen på vägkontoret, skickade brev och bildbevis till kommunens försäkringsbolag och gjorde tom en polisanmälan. Kan väl säga som så att jag inte fick ut en krona i ersättning. Ibland har jag lust att köra en stor höjd amerikansk brölande och dieselstinkande mördar-pickup i städerna, som en protest mot de värdelösa vägarna och gatorna. Personligen hade jag som mackägare betalat dessa småpengar utan att blinka, så hade man för hoppningsvis haft en trogen kund sen. Jag tankar och handlar på "min" mack för 25-30000:- om året, hade något sådant här hänt hade jag bytt mack direkt. MVH Christofer |
|
|
HAHAHA.......Skojjar ni eller??? Man får väl för fan se sig för eller. Självklart att man inte ska ha ersättning för en sådan liten grejj. Hålorna syns ju tydligt. Sånt finns ju överallt typ. Och sen så var det ju inga större skador direkt. Hade fälgen blivit skev eller så så kan jag tänka mig. Men inte detta LILLA! Klantigt bara! Och en gnutta otur! |
|
|
Vägverket har blivit lite bättre på senare år att ersätta uppkomna skador på fordon men det är fortfarande otroligt svårt att få ersättning från vägverket i synnerhet om dom satt upp skyltar som varnar för dålig väg. Länk |
|
|
Det Vägverket i huvudsak gör nu för tiden är att sätta upp varningsskyltar för dålig väg och sänka hastighetsgränsen... Craile: Och bara för att vägar och gator är nästan lika dåliga överallt så ursäktar det att så är fallet, eller? Så du är en av dom som skiter i om du får småskador på bilen? MVH Christofer |
|
|
@Jimmyboy och alla Ni andra som vidhåller ersättning från mackägaren... Om Ni kör av vägen skall den markägare som råkar äga marken där Eran pärla parkerat stå för reparationskostnaden med tycker Ni? Jimmyboy,Du måste väl erkänna att om hålen var så stora att Din bils fälg skadades så måste väl Du sett dom innan Du körde ner i hålet,annars är det risk att Din syn är nersatt eller att farten var för hög in på macken? Tycker snacket om ersättning för denna skada är befängd då förarens skicklighet är orsaken till skadan !!! Ni kanske åker efter bilar med som ger Er stenskott ??? |
|
|
Lloydan tycks vara den enda här som vet vad han snackar om! Det finns flera rättsfall där man fått ersättning för liknande fall. Paralleller kan dras till nedfallande istappar, oskottade gångbanor mm, markägare/fastighetsägare är numera väldigt duktiga på att hålla ordning här. Tror ni servicekänslan ökat markant här i landet (även Gbg) eller tror ni de är rädda för konsekvenserna om något händer!? Driv det vidare, du har stor chans att vinna! Förmodligen därför de centralt är intresserade att betala då de har lite bättre kunskap. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.