AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.541

Halvsyntet eller helsyntet till E30 318IS 24000mil

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför slabba med STP och riskera att förstöra oljan?

Om man vill ha en tjockare olja - välj en olja med högre viskositet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
PGA att STP är billigare än 4liter olja "model tjockare"+nytt oljefilter samt gör jobbet bättre, dvs tystar motorn effektivare.

Det förefaller helt orimligt att oljefilmen och additivbalansen skulle förstöras såpass mycket vid STP att fara för motorn och ett extra stort slitage av bla oljepump kommer att uppstå. Vid en tjockare olja blir ju resultatet detsamma att oljepumpen får jobba lite extra.

Skulle större fara föreligga verkar det helt otroligt att STP får/kan sälja sina produkter som de gör och att man inte läser någonstans om folk med bekymmer pga den. (Det känns rent objektivt som om det ser värre ut på papperet än vad verkligheten visar).

Vad anser du om Omegas motsvarighet, vilken lär vara bland de dyrare tillsatserna på markanden (förutom RVS)?

Ska nog ta och pröva dem också.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Addivbalansen i en olja är noga framtestad och faktiskt känslig för "störning" i form av tillsatser som man slår i själv. Får man ett överskott av vissa additiv får man sämre egenskaper än när det är inbördes balans mellan vissa additiv!

STP höjer viskositeten både i kall- och varmviskositetsklasserna. Exakt hur mycket är svårt att säga då man "blandar själv"! Det du vinner på "karusellen" i form av högre varmviskositet, förlorar du direkt på "gungorna" i form av högre kallviskositet...

Har du en 5W40-olja som du är "missnöjd med", kan du ju lika gärna använda en 5W50-olja i stället, då får du en olja som du vet fungerar optimalt PLUS att du inte behöver få en mer tjockflytande olja när motorn är varm!

Problemet med att en del får för sig att motorn tystnar bara för att de slår i STP i samband med ny olja och nytt filter, är att den gamla oljan troligen är sliten och tunn. Samma "tystnande" effekt sker oftast automatiskt med ny olja i motorn även om du inte slår i STP...

Generellt är jag emot alla typer av oljetillsatser då de nästan alltid medför många negativa effekter i oljan, även om de kan ge någon enstaka "förbättring" som utlovas. Problemet är att man i förväg inte vet vilka egenskaper som försämras i samband med tillsatsen av eftermarknadsadditiv.

Att dylika medel får säljas, är väl inget konstigt - olika produkter av mer eller mindre utpräglad "bluffkaraktär" har sålts i alla tider! (ta t ex Slick 50 som exempel - ett medel som kan proppa igen trånga oljepassager i motorn om man har lite otur!)

Jag säger som en klok man sa: "Om du inte är nöjd med oljan - köp en annan olja i stället för att leka tribolog!"

Mvh
Johan B

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Johan B, Håller med om att en viss placeboeffekt kan ske just också pga förväntningarna då man "vet" innan att just den här "tillsatsen" ska ju ge den här effekten.

Men jag är själv kritisk och misstänksam, men i mitt fall håller Mobil 1 oljan ca 500 mil efter att den är nybytt, sedan kommer tickandet tillbaka. Häller jag i STP då blir det knäpptyst ett antal mil sedan kommer lite tickande tillbaka till viss del men blir klart bättre, kanske ca 50% bättre?
Spelar ingen roll vilken motorolja jag använder, tickandet beter sig på ungefär samma sätt, men blir lägst med Mobil 1 10W-40 oljan.

En intressant iaktagelse är att om det regnar så försvinner tickandet från motorn omedelbart.

Om vi säger att STP inte ger någon motorskada så är det betydligt enklare och fördelaktigare att slå i en sådan flaska än att byta 4l olja+ filter samt till en kostad av 123kr istället för 500-600kr.

Frågan är vad en skapligt mer tjockflytande olja kostar och vilket märke som är att föredra som kan tysta lyftarna lika bra som STP? Det känns rätt trist att chansa när det handlar om ganska mycket pengar, man vill ju inte betala 600kr för en annan olja som sedan visar sig få motorn att slammra mer än någonsin.

Om vi säger att en M40 motor haverarar får man en skaplig begagnad för några 1000lappar och man köper privat och kan byta själv. Ibland kan faktiskt olja bli dyrare än metall!!
Biltema har en helsyntetisk 5W - 50 för 239 kr för 4 liter. Passar säkert i dina motorer - utan STP.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Giganternas strid??

FRIFART: Kom igen! Du kan ju inte mena att du föredrar att hälla i sämre olja så att motorn slits ut fortare, för att det är billigare att byta motor än att köpa kvallitetsolja?!?!? Det var faktiskt något av det dummaste jag har hört på länge!
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Har bilen gått på delsyntet från början, så skulle ivarjefall inte jag köra på något annat!!

Klabbarparn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frifart, det är inte placeboeffekt jag menar, utan det faktum att om man byter ut en sliten olja mot en fräsch, kommer det nästan alltid att innebära att motorn går mycket tystare!

Men om man bortser från små mekaniska naturliga "driftsljud" (det är ändå en hel del rörliga metalldelar som far fram och tillbaka i en motor!) måste man inse att mekaniskt slammer och annat "oljud" beror på något fel i motorn och det kan ingen olja i världen laga....

Däremot finns det vissa oljor som har bättre "ljuddämpande egenskaper" än andra - det är främst oljor som har en hög halt esterolja i sig (t ex Motul esteroljor, Valvoline Synpower, Neste City pro), samt mycket tjocka "racingoljor" (t ex Castrol TWS).

Om man tycker utbytesmotorer är billigt, är det väl ändå bäst att bara köra tills det rasar - oljebyten är ju en "onödig" kostnad då... ;o)

Klabbabarn - Varför då?

Mvh
Johan B

Haha... Dagens bästa, självklart är det bättre att byta motor med jämna mellanrum istället för att byta olja. Kul! Tack för det skrattet FRIFART. :-)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är kul att du har roligt GE och till Frapp kan jag poängtera att det ser lite olika ut från fall till fall och tänker man lite bredare och vidgar sin horisont och kan "titta lite längre än vad näsan räcker" så inser man fördelen med att INTE välja dyr olja för 250kr litern varje gång man servar.

Varför då? jo för att vid varje service med dyr lite mer tjockflytande syntetolja (typ 250kr/l) kommer det att kosta 1100kr för bytet, (dvs filter + 4 liter olja).

Idagsläget betalar jag 100kr/l för Mobil 1 + filter dvs (500kr + STP 123kr för bytet=623kr).

Detta innebär att på 4 servningar som jag gör varje år i dagsläget blir merkostnaden ca 2000kr/år om jag väljer den dyrare oljan, helt onödigt
då man får en beggad skaplig M40 spis för 2000kr och tycker man om att skruva och har kunskapen är valet lätt.

Inte direkt att man kör på dålig olja om man använder Mobil 1, så någon dålig "billig" olja använder jag inte, vilket någon/några verkar tro. Jämförelsen handlade om "vanlig" syntetolja+STP eller dyr tjockare syntetolja.

Det råder ju delade förutsättningar för alla, vissa kanske måste lämna in bilen för att "kolla oljestickan" och då blir det ju inte så ekonomiskt vid en stundande service samt framförallt vid ett stundade motorbyte och man måste bli lite feg.

Metall kan fortfarande bli billigare än olja!!

kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
JohanB. Jo jag har provat att slå i helsyntet i en gammal 320 en gång.Det var en väldigt varm sommar dag som jag stannade på en mack och en tjomme frågade om det ska droppa olja om bilen. Jag var tvungen att säga att det är den modellen! Den var otät lite överallt!Jag bytte tillbaka till delsyntet samma dag och tänkte att nu är det kört,men efterhand så slutade det att läcka!! Jag vet inte men jag skulle aldrig prova igen! Har även hört andra som sagt att man inte ska byta till helsyntet på en gammal motor.Men vad vet jag jag kan ju ha fel!! Har hänt någon gång förut,kanske!!

Klabbarparn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klabbaparn, när var detta?

När syntetoljorna kom ut på marknaden kommersiellt fanns det bilar som började läcka när man slog i syntetoljor, pga att vissa packningar krympte eller svällde (beroende på typ av syntetolja).

Numer har oljorna mycket bättre additivpaket som motverkar både svällning och krympning av packningsmaterial. Så att en motor börjar läcka bara för att man slår i syntetolja är ingen "sanning" längre.

Tycker dock att det låter lite mysko att packningarna självlagade sig, då de normalt sett är "slut" om de en gång börjat läcka pga krympning eller svällning....

Mvh
Johan B

At
105
Atnic
E36 325 Tds Touring 10/95
kopierat från okq8's hemsida

Är det sant att syntetiska oljor är direkt dåliga för gamla bilar?

Detta är en myt som överlevt sedan de första syntetiska oljorna introducerades på marknaden. För många år sedan, innan syntetiska oljor blivit tillgängliga på marknaden, var mineraloljorna ganska dåliga. De hade låg förmåga att fånga upp slam och smuts. Detta innebar att partiklar trängde in i springorna runt packningarna och hjälpte till att täta. När man sedan gjorde det första bytet till syntetisk olja, som renar mycket bättre, blev oljan så ren att läckage kunde uppstå. Detta var ju ett bra bevis på att den syntetiska oljan fungerade utmärkt men att servicen på motorn inte varit lika bra! Idag är dock mineraloljorna bättre på att rena och dagens packningsmaterial är av en helt annan kvalitet vilket innebär att ”syntetoljeläckage” inte finns längre. Skulle du, mot förmodan, få ett läckage så kommer det med största sannolikhet att upphöra efter ett litet tag eller så är det en viktig indikation på att du verkligen behöver se över din motor.

Som parantes kan nämnas att Chevrolets ”small-block”-motorer i början av 1960-talet hade en bit rep som bakre vevaxelpackning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.