|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har fixat 4l dunderolja helsyntet,Castrol. Undrar om det funkar o hälla i det i min E30 318IS den har gått 24000mil. Man har ju hört att man ska inte hälla i helsyntet i gamla bilar för då kan det börja lossna saker där inne... Va tycker ni?Väntar på era svar!!! Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! | |
|
Om bara viskositeten är rätt för bilen är det ingen fara att använda syntetolja i din bil! I princip alla moderna oljor renar ungefär lika bra, så lossnar det "saker" i motorn med syntetoljan, skulle det göra det med annan olja också... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur vet jag om viskositeten är rätt då? Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
|
Tja, vad står det i din instruktionsbok? Troligen anges 10W40 som "godkänd" viskositet och då kan du t ex använda 5W40. Med tanke på åldern på bilen, är det nog nästan omöjligt att hitta en helsyntetisk olja med för låga kvalitetsklassningar (API och ACEA) så där lär det inte vara några problem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag kör Mobil 1 delsyntet, då är man garderad och kan byta till mineral om man nu skulle behöva det. | |
|
Vad är det som skulle kunna göra att man behöver byta till mineralolja? För övrigt är det bara skrönor som hävdar att man inte kan byta typ av olja från mineral till syntet - från syntet till mineral etc. Mobils helsyntetiska produktsortiment heter "1", så är det en Mobil 1-olja är det också en helsyntetisk sådan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B; Om man har en äldre oljeslukande bil (pga dåliga packningar i tråg och i motor) så lämpar sig mineralolja bättre än syntet av den anledningen att den är klart billigare och har högre viskositet/trögflytande vilket gör att motorn läcker mindre. Att mineraloljan sedan dämpar ventilsmatter och annat olud som sliten kamaxel försämrar ju inte saken. Alternativt köra helsyntet + oljetillsatser, men det är som sagt mycket dyrare! Efter renovering kan man sedan köra helsyntet!! |
|
|
FRIFART, om man har stora oljeläckage som gör att man ständigt måste slå på olja är det kanske billigast att använda mineralolja, men den situationen bör man åtgärda så fort det går för rätt vad det är så får man ett jätteläckage... Att mineralolja kategoriskt är mer tjockflytande köper jag inte...däremot brukar de flesta mineraloljorna vara förhållandevis tjockflytande när de är kalla. MEN det är när oljorna är varma och tunna som läckage är den stora problematiken...och en mineralisk 15W40-olja är ungefär lika tjockflytande som en syntetisk 5W40-olja. Bra syntetoljor tystar motorerna mer än mineraloljor när de är driftsvarma är min och många andras erfarenhet. Om man vill ha en olja som tystar mindre oljud - titta efter en syntetolja med hög halt av esterolja (vissa syntetoljor är helt av esteroljor): t ex Valvoline Synpower, Neste City Pro eller Motul. Sliten kamaxel är för övrigt något som också måste åtgärdas ganska snart - att försöka tysta en sliten kamaxel med tjocka oljor eller tillsatser är bara lite kosmetisk konstgjord andning. En bra syntetolja behöver inga extra tillsatser, tvärtom kan extra oljetillsatser orsaka mer skada än de gör nytta i oljan, då det stör additivbalansen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Intressant att du nämner bla Valvoline som en "tystande olja". För ca 20 år sedan (en tid då man testade oljor oftare än man bytte kalsonger ;-)) var min slutsats att Valvoline gav tystast gång. Står sig dessa egenskaper än idag? mvh/ Anders |
|
|
AKN, jag har inte jämfört med alla andra oljor, men de gånger jag har bytt från andra märken (Castrol, Mobil mm.) har motorerna blivit märkbart tystare med just Valvoline Synpower. Småtickande och andra mindre missljud har tystat och i vissa fall helt försvunnit. Givetvis kan det inte dämpa ett haverat lager eller liknande, men mindre mekaniska ljud verkar den dämpa bättre än många andra oljor i alla fall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Mycket intressant det där med Mobil 1 att det skulle vara helsyntet, för då har killen jag känner fel som arbetat med oljor och bilverkstäder i 20år! Självklart är väl mineralolja att föredra om man har en bil som läcker mycket och har sliten kamaxel. Man ska ju ändå kanske byta ut vippor och kamaxel senare, så mineraloljan sämre egenskaper vs helsyntet är ganka ointressant. Är helt säker på att mångas erfarehet är att mineraloljor tystar varma motorer bättre än helsyntet, iallfall min och flertalet andra jag känner, samt de flesta mek-killar som driver en verkstad. Beprövade oljetillsatser av kända märken gör sällan mer skada än nytta, även om det handlar om "sista smörjelsen" och vill kunna åka med lite mer värdighet med en motor som slammrar mindre samt i många fall drar mindre bränsle med hälp av oljetillsatsen, i mitt fall 5-10% mindre. |
|
| Om en olja tystar missljud har väl med viskositeten att göra. Jag tror inte alls att minraloljor tystar missljud. | |
|
Min och andras erfarenhet säger att oljor med höga halter av esterolja (en typ av syntetisk olja) tenderar att få motorer att gå lite tystare när det gäller mekaniskt ljud. Teoretiska förklaringen är att esterolja fäster på metallen på molekylär nivå genom polära krafter (nästan som magnetism) och därmed bildar ett dämpande skikt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, det är egentligen ganska motsägelsefullt anser jag, då syntetoljor i synnerhet helsyntet är mer lättrinnande än mineralolja, vilket gör att då bilen stängs av så rinner oljan av kamaxeln och dess nockar i större utsträckning än vad mineraloljan gör, som därför är klart bättre just vid startögonblicket då man (genrellt) har lite mer skydd mot slitage. Mobil1 är egentligen inte någon äkta syntetolja utan en "manipulerad" mineralolja om man ska vara elak! Idag är ju alla "syntetiska"motoroljor baserade på en kvalitet som kallas VHVI (very high viscosity index) detta är en högraffinerad basolja där man dels har tagit bort alla föroreningar t ex svavel, man har "tryckt" in väte och på så vis ökat mättnadsgraden (färre dubbel- och trippel-bindningar). Denna olja har likvärdiga viskositetsegenskaper och oxidationsstabilitet som polyalfaolefin-oljor, det som förr var det enda som kallades för syntet (iallafall i motoroljor). Därför har oljebranchen tillsammans med fordonstillverkare enats om att det är okej att kalla denna olja för syntetisk. Jag kan inte fly från det faktum att Mobil1 5w-40 fick motorn i 323an med M20 motorn att väsnas mer än Gotoil 15W-40 från ÖB och dessutom läcka betydligt mer olja. Likaså E30in med M40 maskinen, den "fattig" oljan som var i, någon typ av mineralolja fick motorn att gå tystare kontra Mobil 1. Mineraloljan (som är segare i kallt tillstånd kontra syntet) har i flertalet gånger "räddat" oljeläckage i mitt fall. Visst är det när bilen är varm som läckaget sker och rent teoretiskt köper jag fullt ut att 5w-40 syntet har liknande tjockhet som 15w-40 mineral, men det verkar som mineraloljor får gummipackningarna att svälla lite mer. Jag upplever absolut att oljeläckage blir mindre vid användnig av mineralolja och detta för att packningarna sväller mer än vid syntetolja. Rent generellt som koksar mineralolja och syntet renar, i många fall kan kokset rädda slitna komponenter som får dem att hålla ihop och när sedan syntet "blands in i leken" ger den en "tvätteffekt" som tar bort koksen som mineralolja byggt upp under år av användning och kan transportera den till bla oljerör där det kan bli stopp och motorras som följd. På papperat är syntetoljan överlägsen, men man ska också ta hänsyn till vilka problem ens bil har sedan tidigare och här är användandet av syntet långt ifrån självklart. Jag fortsätter dock med Mobil 1 + STP oil treatment i E30in. |
|
|
Det var väldigt många fördelar som mineraloljorna har jämfört med syntetoljorna. Syntetoljorna: - smörjer sämre i startögonblicket - läcker mer än mineraloljorna - gör att motorerna väsnas mer - sätter igen oljekanaler med motorras som följd Märkligt att så många kör på syntetiska oljor. De är ju dessutom mycket dyrare än minraloljorna. Jag fortsätter i alla fall att hälla syntetolja i mina bilar. |
|
|
Frifart, tyvärr är du lite felinformerad om en hel del i din argumentation... 1. Mobil oil har ett väldigt heltäckande smörjmedelssortiment och de har valt att lägga sina syntetiska smörjmedel under namnet "1". Där finns bara produkter med äkta helsyntetiska basoljor (PAO, PIO eller olika estrar). 2. Alla helsyntetiska oljor är INTE EHVI/VHVI-oljor (så kallade klass III-basoljor)! Däremot är det riktigt att vissa mindre nogaräknande oljebolag (bland annat Castrol) har valt att marknadsföra vissa högraffinerade mineraloljor (EHVI/VHVI) som "syntetiska". Men det finns mängder av äkta syntetoljor på marknaden! För övrigt finns det ingen "överenskommelse" mellan oljetillverkare och motorindustrin om vad oljebolagen kallar sina produkter. Det var Castrol som började "fulmärka" EHVI-oljor som syntetiska och efter att Mobil oil förlorat stämningen mot Castrol i USA (för att Mobil oil ansåg att man inte skulle få kalla EHVI-oljor för "syntetiska"), var sedan fältet fritt för andra mindre nogaräknade oljebolag att "fulmärka" mineraloljor som syntetisk....dock brukar de flesta oljebolagen ha så mycket skam i kroppen att det bara är äkta syntetoljor som får beteckningen "helsynteisk" eller "fully synthetic". Motortillverkare anger bara vilka klassningar som oljan skall klara av - med vilka oljor oljetillverkarna sedan uppnår dessa klassningskrav skiter motortillverkarna i.... 3. En oljas "flytbarhet" har INGENTING med om den är mineralisk eller syntetisk att göra - detta avgörs enbart av oljans viskositet. Det finns extremt tjockflytande syntetoljor (t ex Castrol TWS 10W60) likväl som det finns extremt tunnflytande mineraloljor (t ex raka SAE10-oljor). 4. Den "farliga" oljeavrinningen som kan ske från t ex kamaxelnockar sker nästan uteslutande när oljan är varm och tunnflytande. 5. Bra syntetolja med esterförstärkning (eller helt av esterbas) har som jag skrev tidigare polära egenskaper på molekylnivå - detta gör att det alltid stannar kvar en tunn (för ögat osynlig) men stark oljefilm. Den egenskapen har tyvärr inte mineraloljor... 6. Bara för att du inte kan se oljefilmen - betyder det inte att den inte finns! I en normalstor personbilsmotor behöver man bara ca en tiondels tesked för att smörja den samtidigt! Resten av oljan är "onödig" ur rent smörjtekniskt perspektiv...(sedan har "överskottsoljan" givetvis andra funktioner såsom kylning, smutstransport och ersättningsolja i cirkulationen etc.). 7. PAO-olja har tendenser att få vissa (i applikationen undermåliga) gummipackningar att krympa om inte rätt additiv tillsätts. Esteroljor har tendenser att få vissa (i applikationen undermåliga) gummipackningar att svälla om inte rätt additiv tillsätts. Oftast använder man en blanding av just PAO- och esteroljor då de "tar ut varandra". Både PAO- och esteroljor är "helsyntetiska". I en kvalitetsolja är detta inget problem! Mineraloljor orsakar sällan varken svällning eller krympning av gummipackningar. 8. Alla moderna kvalitetsoljor renar bra (även mineraloljor) då man tillsätter detergentadditiv i alla personbilsoljor. Däremot har PAO- och framförallt esteroljor en naturligt rengörande egenskap - i de oljorna behöver man mindre mängder detergentadditiv. En mineralolja som koksar är antingen av väldigt dålig kvalitet eller används i fel förhållanden och blir t ex överhettad. 9. "Koks" eller sotpartiklar ställer till mer skada än eventuell "nytta"! Men det uppstår normalt sett bara i motorer som är misskötta, defekta eller fått dålig olja. Slår du i en "finare" mineralolja i en skitig motor, kommer den oljan att lösa upp i princip lika mycket som en syntetisk olja (återigen detergentadditiven!). 10. Tillsatser som t ex STP, Slick50 etc. förstör tyvärr en kvalitetsoljas naturliga additivbalans (teflonprodukter tillför dessutom teflonpartiklar som kan skada motorns oljeflöde) - dvs. Om du köper en kvalitetskprodukt som Mobil 1 och sedan tillsätter STP, har du fått en sämre slutprodukt som du dessutom betalat dyrt för att "förstöra".... 11. När det gäller "skyddet" vid kallstart beror det på två faktorer - 1. om det finns någon skyddande oljefilm på metallen. 2. hur snabbt oljeflödet kommer igång. Normalt sett är syntetoljor överlägsna mineraliska dito i båda ovanstående två faktorer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På min Mobil 1 står det "Fully Syntehetic Motor Oil" och det kan inte jag heller tolka på annat sätt än att den är "äkta" syntetisk olja. Har man en kamaxel som är eller börjar bli sliten (tex repor och porer) är min erfarenhet att helsyntetisk olja är mycket bra att använda. Min 3.0S hade sliten kam och jag följde slitaget kontinuerligt. Jag bedömde att jag skulle behöva byta kamaxeln efter ytterligare ca 5000 mil. Då körde jag på 20W/50-mineralolja (enl BMW:s rekommendation). Sedan bytte jag till helsyntet 5W/40 eller 5W/50 (BILTEMA) och slitagetökningen blev märkbart mindre. Jag körde 20-25.000 mil med den dåliga kamaxeln och hade kunnat köra ännu mycket längre. Jag skulle tro att det stora slitaget på en kamaxel uppstår vid start. En tjockflytande mineralolja når säkert kamaxel mycket senare än en tunnflytande syntetolja (speciellt på vintern). Jag körde min 3.0S med originalmotorn som gått 73.000 mil på helsyntetolja utan problem. Per L |
|
|
Jörgen.L Detta gäller en gammal sliten motor, de med nyare och mer välmående motorer gynnas alltså inte! Johan.B På papperet är synetoljan ganska överlägsen mineraloljan (definitivt vad det gäller smörjförmåga och skyddande film), det har nog inte kringått någon, efter ditt mycket ingående inlägg. Jag köper naturligtvis vad du säger, men kan fortfarande inte kringgå det faktum att mineraloljan alltid fått mina bilar att gå avsevärt tystare i motorn samt läckagen av olja har märkbart mattats av. Har du någon förklaring till varför min bil blev "tyst" av STPs produkter (och mineralolja) och slammrar en hel del av enbart syntetolja? Borde ju inte vara så eftersom den bildar ett så fint oljeskikt. Det känns inte direkt skonsamt och trevligt att åka runt med en del missljud men veta att, nej men det är en illusion det här...STP oljan förstör additivbalansen och ska inte användas. Även om additivbalansen förstörs och oljeflödet hämmas (iallafall teoretiskt) hämmas så undrar man ju hur pass mycket? Jag känner ingen som känner till några motorras eller andra problem vid användandet av dessa produkter. Det borde fungera vid normalt brukande av ett fordon, kör man hårt så kan jag tänka mig att det finns en betydande risk att använda dessa produkter som inte motorn är optimerad för. Då känns det kanske mer "safe" att köra mineralolja eller en helsyntet med högt viskositetsindex. |
|
| STP ökar väl oljans viskositet, inget annat vad jag vet. | |
|
Men oljan blir tjockare och framförallt segare. Märks speciellt då det är kallt ute eller då inte oljan nått arbetstemperatur att motorn är helt knäpptyst vilket kan avta en del om det är en varm dag och motorn är riktigt driftsvarm. |
|
|
Jag hade hällt i delsyntet alla gånger. Det gick vår 318is 16v bra på. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.