|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Man kan ju hålla i åtanke att alla bilar som idag rullar på våra vägar hade smakat lastbilsbak även dom. Systemet är ett hjälpmedel, inte ett system som gör bilen trafikfarlig utan just ett hjälpmedel för att göra bilen ännu säkrare. Pinsam händelse givetvis, men jag tror inte det påverkar volvos säkerhets image något vidare. Länk |
|
|
Folke: Du får nog skilja på system som krävs för att göra bilen trafiksäker och funktioner som ger ett tillägg iform av aktiv säkerhet. Länk |
|
|
wendtan, håller med dig men samtidigt måste det ställas mycket stora tillförlitlighetskrav på ett sådant system. Trots allt tar biltillverkaren på sig ett visst ansvar då man påstår att bilen ett anti-kollisionssystem. Tänk dig att en familj i USA omkommer i en olycka med en bil utrustad med systemet och advokaten kan visa på en bristfällig konstruktion. Sedan kan man visa på flera liknande olyckor och cirkusen är igång. Tror det finns en anledning till at vi inte redan ser dessa system i var och varannan ny bil. Tekniken har funnits länge. Men jag är övertygad om att Volvo (och de flesta andra bilmärken) kommer få fram fungerande system. |
|
| Man kan ju undra hur mycket olyckor som kommer att orsakas av att folk förlitar sig på alla aktiva säkerhetssystem i framtiden. Dels kommer många att vara mindre uppmärksamma för att "bilen är så säker" och dels så kommer en del olika system att inte fungera korrekt förr eller senare. Tyvärr verkar det som att många tar större risker och kör sämre ju nyare bil de har. | |
|
Björn: Du har en poäng, men familjen hade ju omkommit i vilket fall, eller hur? Systemet är inte ett system som ersätter ditt omdöme som förare, utan just ett system som ingriper i "grevens tid" för att om ditt omdöme inte fungerar som det skall undvika kollision. Jag tror bilfabrikanter har dragit sig för att ta fram ett dylikt sytem just för att det öppnar upp en massa "om" i sin funktion. Hur fungerar det i tjock dimma, vad händer när det snöar ymnigt osv. Länk |
|
|
"men familjen hade ju omkommit i vilket fall, eller hur?" Ja, förmodligen i 99 fall av 100. Om det inte är så att de har förlitat sig på tekniken i alldeles för hög grad och därav brustit i uppmärksamhet. Vilket naturligtvis är fel sätt att använda det på. Ungefär som att en dåligt fungerande PDC kan orsaka mer skavanker på bilen än ingen PDC alls. Men jag håller med dig, visst är det ett bra system om det används rätt. Personligen vilja ha det i min bil om det så bara funkar i 50% av fallen. |
|
| Det är kanske det man borde göra då? Dvs införa ett system som fungerar i 9 fall av 10 - vid slumpmässigt utvalda tillfällen. Då kan folk aldrig slappna av och lita på systemet; men den är nästan alltid aktiv ändå.. ;) | |
|
Folke>> Jo, det finns nog spänning i bilen när motorn är igång men den kan ju fortfarande se att batteriet har dålig laddning och vill undvika att motorn inte går att starta igen om den stängs av, därför stänger den av strömslukare. Jag vet alltså inte om detta görs eller inte, men det är en gissning.. Att systemet som skulle visas skulle vara högprioriterat vid låg batteriladdning ser jag inte som självklart, men det kanske omprioriteras hos Volvo nu. :) /Wiberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.