|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skulle inte vilja vara presschef just då ;) Länk | |
| haha så klockrent! | |
| Lustigt att inte hemma vänliga reportrar ,inte har tagit fram det här. | |
|
Japp! Det var pinsamt! BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Hahahah.. Volvo världens säkraste bil... Jodå! Ser lite likheter med JAS 39gripen ;) Natürlich größer Garage als Haus |
|
|
Norrmän... Systemet fungerar endast om datorn inte känner av att föraren kan bromsa, typ inte är beredd på att göra det. Det läste jag för några dagar sen, men det låter ju väldigt lustigt. Alltså systemet fungerar så länge datorn inte känner av att föraren har foten på bromsen, foten på bromsen = det bromsar inte.. Men det är bra mot hysteriska kärringar som har tendens att gasa istället för bromsa. Volvo borde kalla detta för "Crazy Bitch Braking System" |
|
| sjukt dåligt av volvo.. jag hade verkligen höga förväntningar på nya s60.. hoppas dem rättar till det snabbt.. vet ni när bilen komemr till handlarna?? | |
|
Som dom nu säger så är ju själva broms systemet inte nytt utan funnits på marknden ett tag! Därimot skyller dom på att bilen snabbladdats på morgonen och att de skulle orsaka störningar i systemet!? |
|
|
Uhhh, ridå för Volvo. Lastbilen är stabil iaf. mvh/ Anders |
|
|
Självklart pinsamt men knappast nåt att hänga upp sig på. Kan ju snarare få positiva effekter eftersom Volvo garanterat kommer lägga en hel del resurser på att gå igenom systemet. I verkliga livet hade det ju dessutom suttit en förare i bilen som hade bromsat så att olyckan aldrig hade hänt. Självklart så är det bra med allehanda säkerhetssystem men det man vill ha är ju trots allt vakna och uppmärksamma förare och inte förslappade deghjärnor som sitter bakom ratten och väntar på att bilen ska reagera själv vid faror. Jag har iallafall fortsatt förtroende för Volvo som en av dom ledande när det gäller säkerhet. |
|
|
Man kan ju hålla i åtanke att Volvo är först i världen med detta systemet. Självfallet pinsamt, men de hade tydligen gjort 400 exakt likadana tester förrut och ingen hade misslyckats. Det var inte direkt väntat att systemet skulle klicka. Kul att någon driver den aktiva säkerheten framåt. Länk |
|
| Merca gjorde ju samma sak när dom skulle introducera radarfarthållare, fast då satt en person i bilen tror jag. | |
|
Ja det er jo typiskt att det har fungerat 400 ganger i test, men när pressen kommer så fungerar det inte. Murphys kanskje... Festen er inte slut , det er kaka kvar. |
|
| vet någon vad felet med volvos bil var?? | |
| Det verkar väl ha varit batteriet som var slut och snabbladdades inför visningen. Farligt att inte ha fräscha batterier till hands när man ska visa bilar för pressen. :) | |
|
Visst var det dåligt förberett men säg den bil eller flygplan som är klanderfria i början! Se på jas-gripen, dom hade lite bry i början men hör man så mycket nu? NEJ! Ge volvo en chans, dom fixar det! |
|
|
Testet med Mercan var nästan värre, det var enligt uppgift riggat riggat med en bräda så att journalisten skulle bromsa vid en viss punkt osv. Problemet var att komforten i bilen gjorde att han aldrig kände signalen...) Systemet med radarn osv kunde inte fungera med säkerhet inne i tunneln, därför riggades allt inför kamerorna... Volvo vill skylla på att man snabbladdat och/eller hade för dåligt med kräm i batteriet. Luktar bullshit lång väg, och kan ju dessutom hända vem som helst, får givetvis inte "slå ut" säkerhetssystem osv. Dags att avmystifiera laddning av batterier som något som förstör bilelektronik. Hur fasiken skulle man annars någonsin våga starta bilen med en generator på 120A eller dylikt? FP |
|
|
Men bilen varnade för att systemet var ur funktion, i alla fall enligt Volvo själva. En verklig förare hade naturligtvis upptäckt detta men en krockdocka gjorde det inte. Tror nog Volvo löser detta, säg den nya pryl som fungerat felfritt från första stund? //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Säkert löser man detta, och helt riktigt så lyste det en indikering för att systemet var ur funktion. I alla fall efter smällen, hur det var innan vet man nog inte lika säkert, då hade man nog inte startat testen.. Det som är störande är mera att man omgående gick ut med en tämligen dålig bortförklaring, istf "shit happends", nu tar vi nya tag och löser detta. Det kan bara bli bättre.. FP |
|
|
Hej hej, Folke>> Jag har inte stenkoll på hur Volvo PVs elektroniska arkitektur ser ut, men en tanke som är långt ifrån orimlig är att låg batterispänning gör att vissa funktioner nedprioriteras och stängs av för att ge kraft åt funktioner som är nödvändiga för att bilen ska starta. Om, jag säger om, batteriet nu inte är fulladdat utan snabbladdat för att ge lite fart på bilen efter att ha varit dött så kan den mycket väl stänga av systemet som skulle visas för journalisterna och ge en varning till föraren via instrumentpanelen att systemet är avstängt. Jag finner det inte särskilt otroligt. Att bilen/batteriet/mjukvaran skulle ta skada av snabbladdningen har jag inte hört innan och det tror jag inte heller själv på. Men att den inte laddats tillräckligt utan haft för lite kräm i batteriet när uppvisningen skulle ske ser jag som en rimlig förklaring till vad som hände. Jag tror också helt säkert att Volvo fixar till systemet, men skadan är ju redan skedd tyvärr. En sådan "liten" miss kostar mycket pengar i återuppbyggnad av förtroende. /Wiberg |
|
|
Visst, ingen orimlig tanke alls. Grejen är bara att så snart motorn är startad så tar generatorn över jobbet och höjer omgående nätspänningen i bilen till rätt nivå. Generatorer idag ger inte sällan både 100 och 150A vid behov, jag tror inte det var brist på batterispänning, även om man fick kicka in lite kräm innan start. Sen kan det mycket väl ligga olika prioriteringar och startfördröjningar på system i bilen, men just säkerhetssystem som detta bör ju ha högsta prio när bilen väl är startad eller hur? Dålig laddning i batteriet som kanske kräver hjälpstart osv kan hända vem som helst, och att man därefter prioriterar bort lite eleffekt som t.ex värmerutor eller värmestolar en stund omedelbart efter start förekommer t.ex hos BMW. Men aldrig säkerhetssystem som t.ex magnetventilerna i ABS-systemet som också kräver rätt hög effekt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.