|
Sida 11 av 13
|
|
|---|---|
|
Bilen hos Ucars är felprissatt oavsett säsong. 190k för en -03 med 14k mil på mätaren är inte rimligt nånstans. Den borde kosta runt 155. Vilket den också gjorde tidigare. Men bara för att en viss bil hos en viss handlare är felprisatt så kan man inte spy galla över en hel bransch. Snittmarginalen på en begagnad bil enligt BilSweden är 15%. När man ska täcka garantikostnader, personal, lokaler osv så inser man att det inte kan vara så mycket lägre. ------- //Lövet |
|
| Nej Andreas du har fel här, det är inte bara hos en vis bilhandlare det är så, så är det hos de flesta handlare annars går de inte runt, och de flesta bilar de sälje är till kredittagare eller bytes-kunder. | |
| ucars känns som i en klass för sig prismässigt. Denna var billigare...Länk | |
| Frågan är bara vad som är haken... USA import kanske? | |
|
Grodan: Du är alltså upprörd att en bilhandlare har marginal? I så fall förstår jag att du har det traumatiskt. Ett litet tips: Ica säljer inte mjölken med noll marginal heller. Bilen hos City Automobil har ju ett helt klart attraktivt pris, så attraktivt att man måste vara lite uppmärksam. Verkar dock inte vara en US-spec eftersom den inte har milesmätare och har normala skylthållare samt saknar sidolampan bak: Länk ------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren: Jag är inte upprörd, jag tycker till och med att det är befogad annars går de inte runt. Du däremot påstodd i tidigare inlägg att så var inte fallet och att handlare låg i samma prisklass som privatister och du själv hade minsann handlat från handlare med samma prisklass som privatister, sen ändrade du dig till att de tar visst 15% marginal-pris. Hur ska du ha det egentligen, du säger emot dig själv i samma tråd. :) Vinstmarginalen var det som jag drog upp först du nekade och tyckte att det inte var sant sen ändrade du dig till att visst tar de 15% men jag säger att de tar mer än 15%. En inbytes Mercedes ML -07 som jag känner till togs in på Lexus för 220.000:- mot en Lexus RX 09. Mercedesen såldes senare för 300.000:-. Hur många procent blir marginalen där? Jag står fast, har man pengar på kontot då bör man inte handla begagnade bil från handlare. :) Nu lägger vi ner diskussionen och håller oss till ämnet. ;) |
|
|
Min poäng är att nyansera bilden från att "handlare i regel 30 tusen i överpris" till något mera verklighetsnära Ja, naturligtvis finns det sådana exempel men det innebär inte att man automatiskt blir blåst bara för att man köper hos en handlare. Det gäller att hitta rätt bilar. 15% är ett snitt enligt BilSweden. Jag köpte min Z4 för 164 hos en handlare och sålde den 1.5 år senare för 164 privat. Vem blåste vem? Om det hade varit så att det alltid hade varit 30.000 i överpris så borde det drälla av Z4or runt 8000mil hos privatpersoner för 130-140 tusen. Jag hittar dem inte. ------- //Lövet |
|
| Nej givetvis är det inte så att det är alltid 30.000:- men snittet ligger där. Hittar du en Z4 som ovan för 139.000:- räkna med att handlaren köpt in/bytt in den för 110 kanske lite mer annars skulle de aldrig annonserat den för 139.000:- och det ska även prutas lite på priset när spekulanten vill göra affär. :) Och nej jag tror inte att handlare lurar kunder, men de har driftkostnader och allt annat som ska betals och då tycker jag varför ska jag som köpare stå för deras övriga kostnader när jag kan välja en bil från en privat person istället? :) | |
|
Det är dags att komma upp till bevis nu, var är de bilar som man kan köpa 30-40 tusen kronor billigare än hos handlarna? ------- //Lövet |
|
|
Men orka liksom...:) Privat: Länk Handlare: Länk Privat: Länk Handlare: Länk Men ok du har rätt, köp begagnade bil från handlare du. :) |
|
|
Jag köper bilar från handlare i nivå med vad privatpersoner tar. Det bästa av två världar ;) Att bara plocka bilar på måfå från Blocket säger inte så mycket eftersom vi inte vet vad bilarna säljs för. Den privata Porschen har för övrigt gått 5 ggr så långt som den på firman... ------- //Lövet |
|
|
Om vi ska återgå till Z4 så är detta två st som ligger kring vettiga pengar Länk Länk Framförallt den första. Är du lite kall så kan du säkert pruta ner den till 160 jämt. Efter semestrarna kommer han börja få ångest för att bli stående med bilen. ------- //Lövet |
|
| Den första har bra spec, miital samt svensksåld till ett bra pris, får du den för 160 så är det inte mycket att fundera över tycker jag... | |
|
Man kan lätt fixa en sån bil i Italien för runt 110-120k. Tillkommer 10k för frakt och besiktning!! Varför lägga +160k på en motsvarande bil i Sverige? |
|
|
Finns det nån italienare som kan ta ett foto på en bil?! Länk Verkar inte så... Kollade runt i prisklass och under € 14.000 finns det ju inte mycket som ser så lockande ut. ------- //Lövet |
|
|
Hej allihopa! Försöker mig på mitt första inlägg här, så jag ber om ursäkt om det jag nu skriver står att finna i flera andra inlägg i övrigt på forumet. :) Knyter an på inlägg litet längre upp på sidan. Jag blev också intresserad av bilen i den här annonsen från City Automobil [Länk och ringde dem som hastigast för litet mer info. Jag hann tyvärr inte prata med dem så mycket, men tydligen ägnar de sig åt att importera bilar själva och sälja. Det jag fick veta var att den här bilen hade ett elfel, och BMW-verkstaden på orten hade inte tid att felsöka på den förrän till hösten - därav det låga priset. Bilen är dock nybesiktad utan anmärkning, så felet verkar inte vara av säkerhetskaraktär får man förmoda. Felet uttrycker sig så att airbag-lampan lyser, och någon dator signalerar att motorn misständer - dock inget som ska märkas i verkligheten, enligt säljaren, utan bilen fungerar och går fint. Jag är dock inte människa själv att avgöra om dessa fel är billiga eller dyra/svåra att åtgärda, kanske räcker med någon återställning av något slag? Någon annan som kanske kan utveckla det mera? Återigen - om jag postat tokigt så ber jag ödmjukast om ursäkt. :) Ha en trevlig dag där ute! /M |
|
| Sorry, länken blev knasig. :/ Försöker igen... Länk | |
|
Att de inte har tid för en felsökning låter väldigt konstigt, en felsökning tar inte lång tid. Det finns fler städer nära Örebro som skulle kunna göra felsökning, 10 mil längre ner finns Karlstad, de kanske har "tid" där? Om Airbag lampan lyser då är det förmodligen sensoren som har gått. Den sitter under passagerarstolen (vet inte om det gör det även på en Z4?) och vanligtvis tar BMW ca 3000:- för fixa det. Att motorn misständer kanske är det dags för tändstiftsbyte och därefter även tändspole byte på den cylindern som misständer, även det kan de se via felsökning på exakt vilken eller vilka cylindrar är det som misständer. |
|
|
OK, ja då är det kanske inte så farligt elfel trots allt? En felsökning hade dock varit trevlig om de fått utfört, så man litet lättare kunnat göra en beräkning av den troliga kostnaden. Nåja, får ta tag i det ifall det blir så att man ska titta på den. Den ligger litet långt bort från mig, tyvärr. Har hittat en annan bil dock (har inte kunnat se om den länkats till tidigare på sidan) - vad har ni för synpunkter på den annars? Länk Det är väl min litet begränsade budget som gör att jag hamnar i dessa prisnivåer som de jag länkat till, är den mindre motorn något som inte matchar bilen alls eller är den helt OK? Förstår att den större nog är roligare på sitt vis, men jag tror att om den mindre duger bra så skulle jag nog vara nöjd även med den. Ska ev. titta på den i dagarna så då får jag väl en egen uppfattning, har bara provat en Z3 2.8i -99 tidigare och den tyckte jag ju var fullt tillräcklig. Ja, synpunkter någon? :) |
|
| 3.0 är att föredra men har man begränsade budget då är det nog bättre att satsa på en fräsch 2.8 än en 3.0 i mycket sämre skick. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.