|
Sida 10 av 13
|
|
|---|---|
|
Där får du ju den automatiska ACn och ett bättre pris i alla fall. Ser inget konstigt med att annonsen varit ute sedan maj. Det tar tid att sälja cabbar En sak att tänka på är att om du verkligen vill pressa priset så ska du köpa i augusti, september. Då börjar många få ångest att behöva ha bilen ståendes hela vintern. Själv körde jag den varianten och sålde därmed bilen helt utan värdeminskning 1,5 år senare eftersom jag sålde på våren. ------- //Lövet |
|
|
Andreas, du är en klippa att bolla tankar med :) Har även tittat på denna Länk Priset är högt, ja, men å andra sidan är det kanske värt det för mej som är oerfaren och trots allt har tittat på bilar ganska länge? Svensksåld med en ägare är ovanligt. Kanske kan man även pruta några tusen? Helsingborg och Malmö ligger ju nära varandra om man skulle vilja kolla bilarna också... |
|
| Oj, nästa 200.000 det låter väldigt mycket med tanke på utrustning och årsmodell. | |
|
Jag håller med ovan. Känns dyrt för icke-facelift. Då skulle jag hellre köpa en lite äldre och spara 50k. Z4or är hållbara bilar och konstruktionsmässigt en E46 så det är inte så mycket dyra saker som går sönder. En sak att kolla upp på bilarna är om cabmotorn är bytt. Det ska den vara på en lite äldre bil eftersom de nästan alltid går sönder. Kostar runt 10k att fixa till. Efter facelift (-05 om jag minns rätt) är cabmotorn av annan typ med bättre hållbarhet. ------- //Lövet |
|
|
Zatom ,maila mig så ska du få göra ett bra klipp. ulf@uhamn.se |
|
|
Facelift kom till MY06 och med den följde kapslad motor. Att cabmotorn _ska_ vara bytt är nog att kräva för mycket, för att det ska vara gjort måste den som bekant haverera först och det har skett i långt ifrån alla bilar ur pre-facelift. 200 lakan känns definitivt i överkant, det känns som en chansning och där bör finnas ganska bra prutmån för att det ska bli intressant på riktigt. Det är tveklöst mer än jag tänkt begära när det nu börjar bli dags att avyttra den ene och då har den ändå rullat 2000 mil mindre. |
|
|
Man vill onekligen ha rätt bra betalt för det faktum att bilen är svensksåld, med en ägare och säljs av vad jag uppfattar som seriös firma. Om vi nu antar att man faktiskt är beredd att betala en del pengar för ovanstående, hur långt tror ni det är rimligt att försöka pressa priset? 180'? 190'? Tycker också det känns som viss diskrepens mellan vad som anses vara ett rimligt pris här på forumet, och vad bilarna sätts ut för. Är förklaringen helt enkelt att prutmånen är större än jag trott? Jag menar nedanstående bilar från bilfirma är ju samma prisklass, och såvitt jag kan bedöma betydligt mindre köpvärda, eller misstar jag mig? (Inte intresserad av någon av nedanstående, bara exempel...) Länk Länk Länk Avslutningsvis värmer det verkligen i hjärtat att det finns vänligt folk på internet som är beredda att hjälpa till och erbjuda klipp även åt oss som beskriver oss som oerfarna och köpsugna. Jag föreslår att du helt enkelt lägger upp ditt affärsförslag här i tråden för diskussion. Då når du dessutom en bredare potentiell kundkrets än om vi skulle kommunicera via mail. Eller är klippet i fråga månne av typen "special price -only for you"? |
|
| Läste mitt nypostade inlägg, och tänkte att jag skulle nyansera min ironi en smula. ULFAXE00: Jag menar på fullt allvar att om du verkligen har en bil till salu får du gärna lägga in en "riktad annons" till mig här i tråden. Vi får ju ett antal opartiska skribenter som är med och diskuterar vad som faktiskt skulle vara ett rimligt pris. Skälet till min ironiska ton i inlägget ovan är det till synes utstuderade i att föreslå ett klipp till någon som tycks beredd att betala ett överpris för en bil, och dessutom beskriver sig själv som oerfaren vad bilköp beträffar. | |
|
Bilen hos Ucars var till salu av privatperson för 155' tidigare i våras. Vet inte om den är inbytt eller liknande. Priset är brutalt högt nu och den lär inte bli såld till det priset. Ucars är dyra på hela sitt lager. Kanske betalar de bra i inbyte. Här är länk2, den funkar inte ovan: Länk ------- //Lövet |
|
| Bilfirmor (de auktoriserade) har i regel 30.000:- överpris på begagnade bilar. Det är för att de lämnar garanti (om den nu är nåt och ha) sen så har de driftkostander som de tar ut det tyvärr av kunderna för varje bil de säljer annars går det inte runt för dem. Har man cash på kontot då handlar man inte begagnade bilar från bilhandlare. Bilhandlare är till för att beställa helt "nya" bilar eller byta in sin bil (om man nu skulle få bra inbytes pris) och att leasa via dem. | |
|
Det där är ju bara inte sant. Det finns ingen standardmarginal i kronor och det går mycket väl att köpa bilar från handlare för samma eller lägre priser än hos, oftast väldigt optimistiska, privatpersoner. Mina 3 senaste bilar har varit köpta hos handlare och jag har gett i nivå med vad privatpersoner tog. Det handlar om att pruta och att passa på när en bil har stått länge. ------- //Lövet |
|
| Det är skillnad på auktoriserd-handlare och ej specifika handlare. Auktoriserade handlare har oftast överpris på sina bilar om de nu inte redan tjänat ordentligt på bilen vid inbyte. Har själv en bekant som jobbar som säljare hos en auktoriserad handlare, där de ibland prissätter bilar till och med 50.000:- mer än vad de bytte in den för. Nu handlar det om nyare bilar. | |
|
30-70' i påslag för en bil i 250-300' klassen är "normalt". På dyrare bilar (>500k) har man generellt 50-100k marginal. |
|
|
Nu under högsäsong skulle säga att 175-180 000:- är rimligt för en fin, välutrustad svensksåld 3.0 2003a som gått ca 8000 mil Köp en nu då zatom, du har ju funderat alldeles för länge nu ;D Du kommer inte ångra dig, z4an är en underbar bil! |
|
| När en handlare har samma pris som privatister beror det på att handlaren bytte in bilen väldigt billigt. Det betyder trots att man betalar lika som privatister så har man ändå betalt överpris på bilen eftersom handlare tog in bilen med minst 30.000:- underpris marginal. | |
|
>>Grodan Vid 30k marginal försvinner nästan hälften på moms och skatt. Det som är kvar (ca 17k) skall täcka alla utgifter(hyra/räkningar/annonsering/försäkringar mm) Han måste mao sälja minst 5 st/månad med 30k marginal, bara för att gå runt och ta ut en skaplig lön. Om du har nått annat förslag om hur man skall försörja sig som bilhandlare, är du välkommen att dela med dig. |
|
| Ja, det är det jag skrev tidigare, handlare måste ha överpris för att det ska gå runt för dem. Inte minst med tanke på att de säljer sina bilar med en vis garanti också. | |
|
Det är inte överpriser om bilarna säljs. Eller har du bestämt att eftersom DU tycker det är dyrt så är det överpris? Det sättet att tänka håller jag inte direkt med om. Tillbaka till sakfrågan så tycker jag att 180k för en Z4 med 8000 mil är i högsta laget även om den är svensksåld. ------- //Lövet |
|
| Ja bilarna säljs, de byts in, köps på kredit etc. Jag skulle dra upp hur många exemplar som helst och bevisa skillnaden handlare vs privatis men det kan du göra själv. :) | |
|
tänk på att det fortfarande är högsäsong för cabbar...skulle det varit i t.ex mars så skulle jag säga runt 165-170 000:- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.