|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var och besikta bilen nyss och fick höga värden. CO 0.7 (0,5) CO 2500 1,1 (0,3) HC 247 (100) LAMBDA 1,05 (0,97-1,03 Jag är o säker på om det sitter några kattar på bilen. Hela avgasystemet är bytt till något sport systen och det ser ut som race kattar som sitter ungefär vid fötterna för bak pasagerarna. Lamdorna går in precis innan dom. Kan det vara så att det bara är några ljudämppar burkar? Läste någon stanns att det bara är Hc värdet som blir högt om kattarna e dåliga och inte alla värden? Vad kan det annars vara? Bilen är ny servad med olja, alla filter, tändstifft för sesongen. Ös på med era tankar. Bilen är en E36 M3 3,0 | |
|
Glömde att tilläga att bilen kan pendla på tomgång precis när man kopplar ur för att sedan lungna sig och hägga sig på tomgångs varv. Bilen kan även dö i bland när man kopplar ur. Detta e endast då bilen är varm. |
|
|
Tjena, min M3a fick oxå höga avgasvärden nu när jag skulle besikta. Min vanos är ny, lambda ny och funkar bra i övrigt. Däremot har jag inte bytt stiften på väldigt länge, så jag tror mitt problem ligger där. Mina värden såg ut såhär: CO 0,6 (0,5) CO 2500 0,6 (0,3) HC 178 (100) LAMBDA 1,03 (0,97-1,03) Min bil missar ibland på någon av cylindrarna, så det kan hända att någon tändspole (eller tändstift) börjar bli dålig. Dock endast vid obelastad motor/stillastående. Men börja med att gå igenom vanos, byta o-ringar och kolla lödningarna (om du inte redan har gjort det). /Jonas |
|
|
Vanosen funkar som den ska. Inget rassel och drar fint hela vägen. Bilen går bra i övrigt klämmer en 3,0 m3a utan problem vid race. Kan det vara att det e insugs lekage som spökar eller kan det vara luftmängds mätaren som har ballat ur?? Hur långt bak sitter kattarna på din Casi?? |
|
|
Jag kör med singel 3" avgassystem, endast 1 racekatt alltså. Den sitter rakt under stödlagret till kardanaxeln. /Jonas |
|
|
Okej. Jo det e där mina sitter med men det e ju långt bak. Började undra om det bara var en ljudämppare. Såg riktigt fin ut din bil. Ska leta lekage med startgas i mån så får vi se om man hittar något. Annars så kanske det e luftmängds mätaren då den kan pendla. Pendlar din på tomgån när du gasar på och tramppar ner kopplingen?? |
|
|
den kan vandra mellan 7-800rpm vid kall motor, annars är det aldrig något krångel. Jo LMM kan det kanske vara, men kanske bäst o kolla felkoder först? /Jonas |
|
|
Var bilen tillräcklig varm då när du besiktade, ju varmare desta lägre värden sa dom till mig. Ibland lär man åka ett varv till runt besiktningshallen. /Jimmy |
|
|
Är det någon som vet om värdena på avgaserna hadde blivit betydligt högre utan katt?? |
|
|
Kör bilen riktigt hårt en sväng innan de mäter avgasvärderna. Har fungerat för mig de senaste gångerna. Senast förra veckan när jag skulle besiktiga va värderna galna, stack iväg på en 5 minuters runda kom tillbaka mätte om och vipps va de grönt :) |
|
|
Alltså ni märker om lmm:en har pajjat. Bilen känns inte alls pigg och går hårt. Kan förvisso gå jämt och fint men finns inget krut då. Testa varm kör bilen och funkar inte det så kör in den till någon som kan felsöka bilen. Då lär felet visa sig. Säkert lambda eller nåt. Är en lambda trasig kan lambda värdet vara bra ändå. / Fredrik |
|
|
testade att dra ur lmm i går när bilen stod och gick. Blir inge skilnad över huvud taget på gången när man drar ut den. När man stoppar in den så blir det en jätte snabb svacka i tomgongen och sen går han som innan. Är den trasig då? Bilen går bra i övrigt förutom precic när man kör och kopplar så hoppar den på tongången för att sedan stabilera sig. Provade även att spruta startgas runt motorn i går men det hände inget då så jag har inte något läckage som jag trodde. TAck för svar. |
|
|
Är det sportluftfilter monterat? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är ett sport insatts filter i original lådan | |
|
Stor risk för att olja och smuts från filtret har dödat LMM.... Prova att göra rent LMM med elektronikspray som inte lämnar någon smörjhinna - det skall vara varianten som gör helt rent (eller använd CRC:s specialspray för LMM-rengöring). Har du tur kan det hjälpa! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hallo. Gjorde nog bort mig då jag testa det dära. Provade när motorn var kall. Gjorde samma prosses i går fast med varm motor och då blev det en jävla skilnad på tomgången. Tog lite kort i går med. Är det någon som vet om det är några sport kattar eller om det är vanliga burkar. Länk Länk Tack för svar. |
|
| Det där är då inga vanliga burkar :) | |
|
Det är kattarna då eller?? |
|
|
rycka ur LMM och få reda på om den fungerar är en MYT. Fråga darkie på gorg om inte annat :) Och de där är inga originalkattar. Testa rengöra LMM som Johan sa, tror knappast det är fel på kattarna /Jonas |
|
|
Finns ju kattersättare som brukar ha små brukar, kolla bara på supersprints system, som finns som kattersättare (dvs små ljuddämpare eller tomma burkar?), racekattar eller "rakarör". Annars kan de ju vara så att du har läcka i avgassystemet, kan tjuva in luft eller göra så att kattarna inte når arbetstemp. När jag besikta sist så fick jag stå och vänta ett tag innan de blev min tid, de resultera i att besiktningsmannen fick stå och varva lite innan HC gick ner. |
|
|
Problem löst. Fick tag på en gammal ägare som ägt bilen. Han sålde den till en bilfirma som sedan sålde den vidare till killen jag köpte den från. Sitter köhler sport system med köhler kattersättare. Han skickade med original systemet när han sålde den till bil firman, destå värre så har inte killen jag köpte bilen från fått med något original system. Får väll bli någon biltema katt lösning så bilen rullar genom besiktningen för att sedan återställas till dagens skick. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.