|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder har jag fått underkänt på bilprovningen pga att jag har lätt tonade sidorutor fram. Bilprovningsmannen menade att man inte ens kan ha en tunn genomskinlig film på rutan för då släpper den inte igenom tillräckligt med ljus. Det enda som går igenom är färgat glas. 1. Jag har nästan svarta rutor bak, kommer det se dumt ut när jag tagit av filmen fram? 2. Han sa att det finns "metoder" att lösa detta, men han kunde inte stå där och upplysa mig om dessa. Vad menar han??? 3. Det står på protokollet att: ackrediterad verkstad kan utföra arbetet samt prova och intyga att bristerna åtgärdats. Menar han att man ska be t.ex. Förenade Bil att intyga att det är åtgärdat fast filmen sitter kvar? Kan man göra det? 4. Om jag nu ska ta av filmen, hur gör jag det? Kan jag göra det själv och isf vilka verktyg behöver jag, vad ska jag tänka på? 5. Vad kostar det om jag vill ha ny film igen efter besiktningen? Den ska väl inte in igen förräns om några år? Riktigt trist det här, med tanke på att bilen har lika "mörk" toning som BMW levererar med skillnaden att detta är film så trodde jag den skulle gå igenom. | |
|
Ja, det är olagligt med tonade framrutor. Du måste avlägsna filmen, det är det enda "rätta". Vad gäller punkt 2 - metoden är så enkel att det är skrattretande. Veva ner rutorna innan du kör in i hallen. Besiktningsmän kontrollerar inte om rutorna går upp eller ner. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Hej, riktigt trist det där! Visst kommer det att se konstigt ut utan toning fram nu när du vant dig vid detta. Går att pilla loss för att sedan skrapa rent med ett splitternytt rakblad och koncentrerad spolarvätska, isopropanol, t-röd eller liknande. Men har du god kontakt med någon akrediterad verkstad så kan de "nolla" 2an åt dig. Då kan du ju köra ett par år tills det är dax för besiktning igen. Ny film på bara framrutorna brukar landa på en tusing beroende på hur kontakten är med firman som utför arbetet. Visa gärna en bild på hur skönheten ser ut!! /Scnitzermann |
|
|
Metoden att veva ner rutorna hade säkert funkat på första besöket men lär ju i alla fall inte funka om han ska in och ombesiktiga den. Om den är proffstonad så kan det vara en hel del jobb att få bort det. Råkade själv ut för samma sak för några år sedan och lät Ditec ta bort toningen. Dom höll på 2,5 timme (om jag inte minns fel) för att få bort filmen och det var nog mer än dubbelt så mycket som dom räknat med när dom gav mig ett fast pris när bilen lämnades in... ___ //Ulf |
|
|
Som sagt, jag får nog inte igenom den med rutorna nere nu, det är lite sent, men annars var det ett bra förslag. Jag får se om Förenade bil kan hjälpa mig att "nolla" 2an, jag ska in med den nästa vecka och har haft mycket kontakt med dem. Jag trodde att det bara var att pilla upp en flik med nageln och sedan dra av den, men det är inte så enkelt alltså... Här är några bilder på bilen: Länk Länk |
|
|
Länkarna funkade inte för jag använde en sida som man tydligen var tvungen att betala om man ville att andra ska kunna se bilderna. Provar igen.... Kolla bilderna på garaget istället. Länk |
|
|
Tja. Köp plexiglas såga till i rätt size o tryck dit med nervevade rutor, koppla ur elhissarn... då har du en lösning till nästa gång oxå. /magnus |
|
| Alternativt köra lagligt. Blir du stoppad av polisen i en flygande besiktning eller kontroll kan de tvinga dig att ta bort filmen på plats. | |
| Hade också proffstonat runt om tidigare. Var inte godkänt på besiktningen så jag fick dra bort filmen på framrutorna inne i hallen. Ett litet rakblad i kanten och sen var det bara att dra bort. Sedan blev det någon timme i garaget att skrapa bort allt klister på rutorna som blev kvar. Gick utmärkt med lite t-röd... | |
|
Hade tonat på en S40 T4 -03. Det resulterade att den inte gick igenom, som jag trodde. Detta var några år sen så bilen hade inte bes sen ny, så då tre år senare var det dags för första gången. Löste problemet och fick ha kvar filmen :) Monterade loss dörrsidorna och tog bort rutorna. la dem i garaget och åkte åter till bilrpvningen, de muttrade och undrade vart rutorna var. "jag har beställt nya på skroten, men de blev försenade, så nu bes jag bilen utan rutor, annars får den körförbud" De kunde inte mycket säga, det finns ingen lag som kräver sidorutor på bilen. For hem och försiktigt moterade in rutorna igen. Gick ca på 2h allt som allt med av och på montering, fick tyvärr en minirepa i toningen då jag monterade in dem, men syntes knappt. Sparade ca 1500-2000kr på att slippa tona om framrutorna. Hade under de 4 år jag hade den aldrig fått någon tillsägelse gällande rutorna utom på bilprovningen. Funderar på att tona min nya bil. Är ju så snyggt, speciellt om det är "hela vägen" Lycka till! |
|
| vet inte om detta är sant. men har hört att du kan veva ner rutorna och ta bort säkringen. då går det inte att veva upp ^^ | |
|
Det med nervevade rutor funkar inte längre, dem drog upp mina på förra bilen och jag åkte på en 2 för toningen. Jag stod och dividerade en bra stund med besiktningsman eftersom själva "lagen" eller regeln om att inte få ha "färgad film" som dem kallar det för, är missvisande. Jag frågade vad skillnaden blir om jag river ner filmen, får godkännt på ombesiktningen och sen tonar igen, för jag behöver ju inte komma förräns om 2 år. Då hade han inget svar. Men hans svar på varför man inte fick ha toning var, att det var av säkerhetsskäl med medtrafikanterna, att kunna få ögonkontakt. Men när jag sa "om jag söker ögonkontakt med fotgängare eller med bil vid framrutan så är det redan för sent, för då har jag ju passerat personen jag skulle söka ögonkontakt med. Sen frågade jag hur det funkar för Renault bilar eftersom dem har någon behandling på framrutan mot solljus så man ser inte ens in i en Renault om man står rakt framifrån, vad är det då för ögonkontakt man får? Sen är det diskriminerande lag/regel för oss vithudade eftersom folk från t.ex Gambia och vissa andra nationer från Afrika där dem har väldigt svart hudfärg. Hur kan du får ögonkontakt med en Gambian bakom ratten när du inte ens ser personen? Det hade varken han eller hans kollega svar på. Mycket som inte håller i denna lag/regel angående toning. Hur du får bort det? Du hissar ner rutan ett par cm och tar med ett rakblad på kanten, sen drar du bara. Men det blir en del limrester kvar så det gäller att ha lösningsmedel och nytt rakblad. Sen åker du och tonar rutorna efter godkännandet. |
|
| Chris87: Så polisen ska tvinga mig att stå vid sidan av vägen och i 2 timmar med mina naglar pilla bort solfilmen? Vakna! Så går det itne till, du får en flygande besiktning och måste helt enkelt ombesiktiga...Thats it | |
| F***n jag inser nu efter att jag tittat på dina bilder att även jag kommer att åka dit, har en ganska "mild toning" fram på min Touring men det verkar ju inte riktigkt hjälpa! Det ÄR ju så snyggt med heltonat istället för att bara ha det på bakrutorna! Dessutom ska jag då under flera timmars tid stå och svära över detta när jag ska ta bort toningen!! *Svär en väldigt ful och lång ramsa* | |
|
e34briliant så klart att du inte behöver ta bort din toning längst vägen. Men de kan tvinga dig att åka bärgningsbil om bilen inte är laglig iofs skulle jag inte tro att de skulle lösa det på det viset. Att en krediterad verkstad skulle nolla en tvåa från besiktningen för att vara snäll finns nog inte. Deras kreditering är de tokigt rädda om för det är en inkomstkälla för dem Ha deT |
|
|
Jag hade vevat ner och tagit bort säkringen i elhissarna. Alternativet med plexiglas temporärt tycker jag verkar vettigt. Ett annat är att ta bort rutorna. Inget som säger du måste ha sidorutor på bilen. |
|
|
Men ta inte bort toningen, ta bort rutorna vid bes tillfället. Är bra timpening på att lösa det på detta sätt, för mig ca 1000kr/timmen. Är inte så svårt. |
|
|
Men är det verkligen så "enkelt" att plocka bort rutorna på en E9X?? Känns som ett ganska så stort projekt att plocka bort dörrsidor .... osv osv som man nog måste göra för att få väck rutorna!? Sen undrar man ju hur det blir när det gäller missljud i dörrarna när man sedan har plockat ihop dem igen? Knarrande å liknande!? Men om det nu är så enkelt så att det är värt att plocka bort rutorna så kanske nån kan lägga upp ett "Mektips" på detta!? :) |
|
|
Ingen som läser vad man skriver? Besiktningsmän är inte dumma, dem fattar att rutorna fram är tonade om dem ligger nere. Dem har tvingat 4 av mina kompisar att komma tillbaks när rutorna är uppe! Varken veva ner rutor eller dra ner dem och plocka ur säkringen funkar längre! Ymerus. Du får inte ha någon toning överhuvudtaget även om den så skulle vara SUPER-DUPER-MEGA lätt toning. Personligen rev jag ner mina framför besiktningsman och sa att jag efter besiktningen skulle åka och tona dem igen. Han hade inget att säga om det, bilen är godkänd som den var när den stor i garaget. Har du en glasfirma där du tonar rutorna så gör dem om toningen för struntsumma. |
|
|
Nej jag har förstått efter lite efterforskningar på nätet att det är nolltolerans när det gäller toning på framrutan, inte heller plexiglas fungerar som nämndes ovan eftersom finns det en ruta så ska det vara samma typ av ruta som bilen typbesiktades med. Det enda som fungerar är att plocka bort dem HELT, då står besiktningsmännen utan möjlighet att underkänna bilen. Förresten är det nån som har erfarenhet av någon film som är utan klister och man kan ta bort enkelt och återmontera? |
|
| Visst skämtar du? Finns väl bara en lösning? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.