|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är snart dags för däckbyte runt om på min M3 E46 och har lite funderingar kring detta. Däckfabrikatet blir Michelin Pilot Sport 2 igen eftersom jag är grymt nöjd med egenskaperna på detta däck. Men jag har funderingar på att gå upp lite i dimensioner både fram och bak av egentligen rena kosmetiska skäl. Är väldigt nöjd med bilens köregenskaper idag och vill ABSOLUT inte försämra dem på något sätt. Så min fråga är om jag kommer att uppleva någon skillnad på köregenskaperna om jag byter till dimensioner enligt nedan? IDAG: Fram 225/40-19 Bak 255/35-19 FUNDERAR PÅ: Fram 235/35-19 Bak 275/30-19 Erfarenheter om ev. ändrade vägegenskaper sökes alltså samt synpunkter på dimensionerna? Någon som hunnit testa Pilot Sport 3? Rekommenderas? Mvh Jimmy | |
|
Hej Jimmy. Ska du ha 275 bak rekommenderar jag dig 245 fram. Dimensioner som fungerar ypperligt är: 225/35/19 255/30/19 235/35/19 dessa kör jag med, samma som CSL 265/30/19 dessa kör jag med, samma som CSL 245/35/19 275/30/19 |
|
| Beroende på et naturligtvis, men på et 20 tar 275or i skärmarna ibak iaf.. | |
|
Heinrich: Även bredd på fälg :) Men om det är org 19" har du ET 27 bak på 9.5" , sätter du dit 275or så går det ändå med marginal. Jag har 265or på mina CSL med 9.5" och ET 27, jag har plats för 15mm spacers om jag så vill. |
|
| Ja precis, jag har 10 tum bred fälg, i vissa fall så skiljer det oxå på däckfabrikat | |
|
Sorry killar, glömde ju skriva att jag kör med 19" M3-fälgar och att bilen är lite sänkt. Se bild... Länk Ser ut och känns som att 275 inte ska vara några problem, men det får absolut inte ta i nånstans även om jag väljer att lasta bilen med 5 pers. Man kanske skulle "nöja" sig med CSL-uppsättningen. 235 resp. 265? Men Philly, skrev du inte lite fel på profilen på ditt översta alternativ? Ska det väl vara... 225/40-19 255/35-19 För visst lev. väl M3:orna med denna dim? Eller? Någon mer med erfarenhet? |
|
|
Instämmer med Pohoenix, 235/265 eller 245/275. Kör nu med 235/35 på 8,5 och 275/30 på 10 och rekommenderar INTE om du vill köra på bana eller dylikt, bilens naturliga understyrning framhävs, försök hålla skillnaden i däcken så liten som möjligt. Skall nu byta till 235/265 och drömmen om 265/265 finns kvar. Sen igen om du endast kör på normal väg så spelar ju det inte så stor roll då du inte pushar bilen i kurvorna på samma sätt som på bana. Vinterdäcken (friktion) har jag 235/255 och bilen är betydligt mer balanserad än med 235/275 setuppet. |
|
|
Pratade med min lokala däckhandlare igår och han rekomenderade INTE att byta dim. på en M3:a. Han sa att den är så känslig och att det troligtvis endast kommer att resultera i att man delvis förstör M3:an fina vägegenskaper. Med det uttalandet överväger nu jag starkt att behålla den dim. som bilen lev. med alltså 225/40 fram och 255/35 bak. |
|
|
Jaa, frågan är väl hurdana vägenskaper man uppskattar, uppskattar man precis sådana som M3 har när den kommer från fabriken så är original bäst. (fabriksinställningarna är dock en bunt kompromissar för att göra alla glada) Men uppskattar man andra så kan man trixa runt, men mitt råd är att inte åtminstone öka skillnaden i bredd mellan fram och bakdäcken, då bilen är inbyggd med en viss understyrnings karaktär och detta skulle bara göra det värre. Sen kan du ju fråga däckhandlarn på vad han baserar sin åsikt på, har han kört en M3 med olika setups? |
|
|
Jag undrar också lite vad en däckhandlare har för erfarenheter av M3ans konstruktion. __________ Mvh Grelle |
|
|
235 35 19, 265 30 19 kan man väll ha iaf Det är väll csl setup? |
|
|
henrich: Ja det är Csl-dimension.. Jag kör själv på den dimensionen och det funkar bra.. Dock är ju bakdäcken 2 cm lägre än original 255/35/19... Vilket gör att bilen ser lite hög ut bak..... NÄSTA byte blir det original! Mvh Peter |
|
|
Har precis beställt framdäck 235/35-19 (Michelin Pilot Sport 2) från Däckonline som lev. direkt till Jarls Bilservice som ska montera däcken. Visste inte att de samarbetade med varandra. Beställning av bakdäck kommer så småningom och jag funderar då på om man inte ska beställa 265/35-19 istället för CSL storleken 265/30-19. Mycket pga. det som "peddan" skriver. Är ju faktiskt mer rätt med 35 profil än 30 profil om man tittar på rullomkrets mm. Vad tror ni om det? |
|
| Rullomkretsen är inte mer rätt med 35 profil, isf lär du ha 40 profil på dina 235or | |
|
Jo bak är den mer rätt med 35 än 30 om man tittar på diameter eller omkrets mot orig. dimension. Fram är det som du skriver ovan, mer rätt med 40 än med 35. |
|
| Vilken ET bör jag ha fram på 20" 9J framfälg med 245/30/20? Har fel offset på mina nuvarande fälgar. Funkar ET 38? | |
|
Jimmyboy: Vet du att däckonline däcken ofta är såkallade budget-däck tillverkade i asien? Jag köpte själv Good Year F1 där och de var (made in Taiwan). Min lokale Kjellmesdäck handlare påstod att det inte alls gick att jämföra dem däcken med tex TYSK-tillverkade Good Year. Deras gummiblandning är gjord för nordiskt klimat mm Kanske därför de är hälften så billiga....Man får vad man betalar för:-) Mvh Peter |
|
|
peddan: Har hört/läst detta bla. här inne på AP. Vet inte varför jag inte kollade upp det nogare innan jag beställde. Skäms på mig. :) Kollade upp det nu iaf. med Däckonline (dubbelkollade med två personer) och när de sökte på min order så fick båda fram att de däck som jag beställt är tillverkade i Frankrike. De sa oxå att Michelins premiumdäck som PS2 mfl. tillverkas i Frankrike. Fick det även skriftligt via mailen Mvh Jimmy |
|
| Jo mina gamla PS2 var Made in France inget konstigt. | |
| Någon som vet var Hankookdäck tillverkas? | |
|
Jag kollade upp detta med GoodYear då jag köpte F1 däck från däckonline. Däcken var märkta med Made In China. Goddyears representant intygade att det var däck avsedda för Europeiska marknaden. En av deras största produktionsanläggningar ligger i nämligen i Kina, mins inte var nu, och där tillverkar man däck för alla marknader i Världen , men främst för Europa. (pga att det är lägre lönekostnader osv i Kina) Så de däcken jag köpte via Däckonline var helt ok för den Europeiska marknaden och till ett pris av ca 30-40% mindre än hos gummihandlaren. "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.