AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.083

M5 e39 försäkring chockhöjd!

Sida 1 av 2
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Hej, fick mig en chock idag när jag tänkte ställa på min M5 e39 -00. Bilen har varit avställd sedan oktober 2009, förra året kostade en helförsäkring runt 12k på trygghansa och jag är lite över 30. Idag när jag kolla vad den skulle kosta när jag skulle ställa på skulle en helförsäkring gå på 25k! Detta är ju rena rånet!! Kollade runt på andra bolag och prisbilden är ungefär detsamma. Vad är det som hänt ? Priserna börjar ju likna R-hojarnas hutlösa premier, bilen är ju 10år gammal!

Nån annan M5 ägare som fått sin premie dubblerad?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Kolla Aktsam och Dina dom låg på ca 7k för mig helår helförsäkring.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Jag bytte från If till BMW Originalförsäkring. If hade höjt ca: 20%, nu gav jag drygt 9k med fri Bilextra första året. (hyrbil, ingen självrisk vid djurkollision, reducering självrisk vid skadegörelse)
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
PWtec:
Lite intressant då BMW Orginalförsäkringar är igenom If =)

Jag har oxå Orginalförsäkringar på min Z3 och har varit helt okej pris...

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Fredrik Larsson:
Jo, jag vet. Man fattar ju inte allt:)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
oavsett gamal el ny m5:a så kostar det rejält med reservdelar om du smäller bilen...därav prisbilden på en m-bil...dessutom skiljer sig premierna kraftigt runt om i landet beroende på om du bor på landsort eller i storstad....dessutom styr antal skador på modellen premien....man kan aldrig jämföra sins i mellan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att premierna på M5 E39 stiger är kanske inte så konstigt. När den här typen av bilar blir äldre och börjar bli överkomlig att köpa för dom flesta så brukar också försäkringsbolagens kostnader öka = höjda premier. Man kunde se samma sak på M3 E36 som efter några år plötsligt blev svindyr att försäkra.

Sen kan jag tänka mig att E39 generellt lider av alla stölder av faceliftlysen, M-paket, navigatorer, etc. Är vid varje årsförfallodag förberedd på en rejäl höjning men än så länge har det inte varit så farligt.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är riktigt att IF äger BMW Originalförsäkringar men min erfarenhet är att deras underbyggande statistik för premiesättning skiljer sig åt en hel del.

Jag bodde tidigare i Lund (lägenhet, bilen på gatan) och då var Originalförsäkringar säkert 30% billigare än IF. Flyttade sedan 15-20 km till en mindre ort (villa med garage) och förväntade mig en hyffsad justering nedåt på försäkringspremierna men det blev kanske en sänkning på 10-15%. Kollade då med IF och dom var nästan 50% billigare än när jag bodde i Lund och således plötsligt markant billigare än Originalförsäkringar så det blev ett byte till IF.

En annan underlig sak är att min IF-villa/hemförsäkring blir 400-500kr billigare om jag har Originalförsäkringar på bilen jämfört med om jag har IF.

___
//Ulf
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Jag förstår ju att premierna kan ändras efter varje årsförfallodag men liksom från 12k till 25k är väl att ta i lite väl mycket från Trygg-hansa. Bytte från IF till Trygg-hansa året innan då IF hade höjt från 12k till 18k men nu sitter man i rävsaxen igen. Så jävla tråkigt med dessa hutlösa premier.

Visst kostar det att äga en M bil, vilket jag också kollade upp noga innan inköp och gjorde prioriteringar därefter. Men som läget ser ut just nu är det ju ohållbart för min del, har inte lust att pröjsa över 2k i mån eller bara köra halvförsäkrat.

Har kollat med dem flesta stora bolagen och priserna är ju likvärdiga om inte ännu värre. Tyvärr verkar det som många bolag inte ens vill försäkra M bilar.

Beräknat på 1000mil om året så betalar man 18:75kr per mil för vagnskada/stöld förutsatt att vagnskada/stöld står för 75% av kostnaden på de ursprungliga 25Tkr som TryggHansa begär. Guuuuuuuuud vad billigt.
Visa användare
132
Mr_Beemer
Bmw M535i-85 "Gustav Adolf"
Ingen av er som kollat upp Atava?
Enligt min erfarenhet är dem rätt så svårslagna prismässigt iaf.
Ska väl vara ägt av Trygg Hansa tror jag...

Länk
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Baserad på den uträkningen skulle det kosta mig 93:90kr (18,78x5mil) tur och retur till jobbet plus närmare 100kr i soppa pengar. Tror jag köper ett busskort istället ;)
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Mr_Beemer:

Tack för tipset!
Kollade upp premien lite snabbt och skulle hamna på 13978kr hel/helår med 6000kr självrisk, det kan jag leva med :) .

Måste bara kolla med Trygg-hansa om jag kan säga upp försäkringen. Årsförfallodagen var ju 1 April så den har ju förnyats per automatik nu.

Vad tror ni kan man säga upp försäkringen med den omfattande höjningen som argument eller kommer dem bara vara allmänt jobbiga. Har inte lust att göra ett ägarbyte för att bli av med dem.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Sedan finns ju "lösningen" med att bara ha trafikförsäkring. När jag hade 750 iL så sa damen på föräkringsbolaget " Oj, det är röda siffror på den modellen" dvs det dyraste. Jag valde då endast trafikförsäkring. På de fem år jag hade 750: n "sparade" jag mkt pengar.
Men det förutsätter ju att inget händer....
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Så nu är ordningen återställd :) . Har sagt upp försäkringen från Trygg-hansa, det var inga problem att säga upp försäkringen så länge bilen var avställd.

Ny likvärdig försäkring är tecknad hos Atava slutade på 12984kr hel/helår, 6000kr i självrisk, 500mil om året.

Passar på att ställa på bilen med :) .

För alla M ägare vill jag verkligen rekommendera er att kolla med Atava, deras priser är verkligen konkurrenskraftiga.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Kollade nyss aktsam 19k helår helförsäkring ska kolla vidare.
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Bytte själv från Vesta till bmw-orginalförsäkring idag. Vesta ville ha 21 000kr, medans bmw-org hamnade på runt 18 500kr.
Plus att jag hade ett jädra tjafs med Vesta då jag blev av med lappen förra året, dom räknade om att jag haft körkort i 1 år istället för nästan 9 år! Fick dock tillbaka det till 9 år efter massa tjafs...

Så nu får man ju köra på bmwsc träffar med försäkring!
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Era teorier om att det är verkstadsräkningarna som höjer premierna håller inte riktigt. Kostnaden att laga en bil, även om det nu råkar vara en totalkvaddad m5:a som ska rustas till nyskick är peanuts(!) emot vad en alvarlig personskada med rehabilitering och eventuella men för livet kostar och i vissa fall kan det ju vara mer än en skadad person inblandad. Jag är tyvärr en av dom som fått reda på den hårda vägen hur pass omfattande en helt vanlig trafikförsäkring är och jag kommer aldrig klaga på höga premier igen...

...vilket även känns fel att göra när man klarar sig på 9500:-/år 27år helförsäkring i centrala Uppsala ;)

Og
73
Ogry
Ingen BMW för tillfället
Hade min M5 på Dina försäkringar. 8000 kr helår. Förra året dock !
Man behöver inte göra ägarbyte för att byta försäkringbolag, ställ av bilen byt bolag, ställ på.

Atava må vara billiga men googla på dom! MÅNGA på diverse bilforum som har haft stora problem med atava!
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Jag har haft Atava. absolut inga problem att ha att göra med. Blev påbackad, ringde ett samtal och sen sköttes allt smidigt och mycket bra så har inga problem att rekommendera dom. (att de sen inte ville vara hjälpsamma när jag efter 1 år och nån månad, då försäkringen hade förnyats, upptäckte att jag borde betala 150:-/mån mindre är en annan femma. Men då har de 30 dagars uppsägningstid så bytte till Trygg-Hansa.) :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.