AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.971

Jag har tänkt köpa en E39

Sida 2 av 2
Okey, jag är med på hur vanos fungerar och så, men jag tänkte om de äldre motorerna har enkel vanos? Helt klart är det så med rosten, ska leta reda på ett fint exemplar helt enkelt :)
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Jag vet inte vad ni känner. Men jag hade ett J**la problem med att hitta ett fint exemplar. Och även den jag fastade för var inte helt ok, men priset var rätt tyckte jag. 39 000 för en e 39:a som gått 17 000 mil med M paket och bra utrustning. Detta var 2 år sedan.

Dock så var silentblock slut, orginal stereon paj (som iofs bara var en kontakt inne i MID displayen som hade hoppa ur), Lite rost i nederkant av förardörren och lite i bakluckan, pixelfel osv. osv.

Jag hade jätteproblem med överprisatta bilar som såldes som rena lik. Många var sådär extremt uppenbart skruvade att man inte kunde hålla sig för skratt när man provkörde dem och det stod 16 000 mil på mätaren.

Min bil är inte hundra om den är rätt. Men all koll mot serviceställen i tyskland och den efterforskningen och rimligheten man kan ha med sunt förnuft säger så.

Så var på din vakt Floki. Läs imporguiden också, där lär man sig hur man kan skåda en mätarfifflad bil. Tyvärr iaf i stockholmsområdet skulle jag vilja säga att det är mer regel än undantag på e 39:or 96-99 är skruvade. Dessa är relativt enkla att skruva med Tacho som kostar ca 4 000 i inköp. Jag inföskaffade själv en sådan för att få det rätta miltalet när jag bytte kombiinstrument pga pixelfel. Löjligt enkelt.

Kolla även hur många nycklar som är utestående till din modell. Jag fick knussla och tjata på min bilhandlare att han skulle stå för kostnaden att spärra en utestående nyckel och köpa en ny. Jag vill inte åka omkring och veta att någon har en nyckel till min bil.

Du skall få 4 nycklar levererade. Annars skall du ta ett annat objekt.

Kolla serviceboken noga. Kolla om utrustningskoder (som ofta finns fastklistrade i serviceboen) stämmer med det tilltänkta objektet. Ring serviceställena. Tyvärr upplever jag problemet att när man börjar bli besvärlig så får man inte köpa bilen. Det finns många spekulanter där ute som inte är lika insatta i bilköp och går tyvärr på nitarna. Fuskarna vill naturligvis sälja till dem, vilket gör att när man kommer och synar för mycket får man ofta inte chans på objektet. Vilket man kanske inte vill, men jag köper gärna en ärlig E39 i dåligt skick som man kan få fixa till själv. Än en oärlig i bra skick.

Nu börjar jag dock få iordning på min efter ca 2 år. Och då inser man hur mycket bil man har för pengarna. Enligt mig så ligger BMW ca 3 år före många av sina konkurenter. Så jag ser det som att jag kör en 00:a :-)

Som du säger, det är alltid svårt att hitta ett fint ex, speciellt när man är väldigt petig av sig.. Men de e faktiskt kul att titta på bilar!
Bumpar tråden med en fråga, jag satt och kikade lite på blocket idag och sprang på den här: Länk

Och har en fråga, den där skärmen på panelen är den någonting som är användbart, typ GPS eller är den någonting som inte går att bruka? Hörde ett löst rykte om att det var någonting som ändå aldrig fungerade...
uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Hej!.

BMWn (520 Manuell -99) var mycket mer lätt mekad än min Audi A4 1.8T -97 jag hade ialf.

Den gick på vintern precis strax under litern. Körde på semestern, mest landsväg, men även E4/E20 en liten bit, (Mellan kumla och Gränna) fram och tillbax på 0.73.. Annars låg han på 0.85. Och jag har fått för mig att en 520 inte drar mindre än 523 ialf.. Lite onödigt slö. (Dock inte som min nuvarande mullvad. Golf på 74 igelkottar.. Saknar min BMW!!)
Floki det där är en Navigator 4:3 skärmen. Att dom aldrig fungerer hmmm vet inte, men bilen är ju 12 år gammal så den kanske inte är i toppskick.
Tack för svaret Andreas. Man får väl testa om den fungerar eller inte när man är på plats!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.