AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.970

Jag har tänkt köpa en E39

Sida 1 av 2
Hejsan. Helt grön på forumet, har setat och bläddrat och läst på en del ang BMW E39 modellerna, hade tänkt köpa mig en touring, med automat. Letar givetvis efter en "bra" bil med rätt utrustning o.s.v, men känner att jag fortf har funderingar ang motoralternativen.

Är det någon egentlig skillnad i bränsleförbrukningen mellan motorerna, nu syftar jag på de 6 cyl modellerna, och vad är egentligen förbrukningen? Stämmer den väldigt väl den som är i beg-guiden här på sidan? Någon som inte håller med om förbrukningen kanske? Modellerna jag tittat på är ju då 520/523/528.

Är även helt grön på vilken årsmodell man ska köpa, är det viktigt för förbrukning och kvalitet vilken årsmodell man köper? Eller är det bara att titta noga i serviceboken och kolla vad som är bytt och inte (som på de flesta bilar antar ja)?

Annars, intryck, vad finns att säga om dem lite allmänt. Vet att de låter som en dum fråga och så, men jag är bara väldigt nyfiken, vad folk anser om reservdelspriser och sådant, om det finns mycket begagnat?

Bilarna jag tittat på kostar mellan 40 och 60 tusen, där min prisklass är.

Många dumma frågor kanske, men känner att ja vill veta så mycket som möjligt om modellen innan jag ger mig in på det. Dags att sluta åka Mercedes nu ;)

MVH// Ronny
Conan999
Ja Mercan tycker jag du ska åka till skroten med direkt:).

Här finns en del tester Länk 5 serien.

Conan999
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
520i (som jag själv har) är lite för klen för e39:an. Välj hellre 523 eller 528. Bensinförbrukningen skiljer inte mycket.
Bilens värsta fiende tycker jag är rosten, så kolla efter den extra noga.
Du får ovanligt mycket bil för pengarna i en e39:a idag.

BMW CS #5206
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En -99-00 523:a el. 528:a med dubbelvanos M52Tu skulle nästan jag satsa på idag.
På -99:orna är det väl lite krångel med ABS-modulen har jag för mig.
Hehe, äldre Merca funkar väl, men nu när ja funderar på nyare bil så går de bort, orkar verkligen inte med rosten som verkar vara.

Dock känns de rätt mycket om de skulle vara så att man kör en E39 på nästan 1.5l milen, känns nästan lite mycket för en så pass ny bil, men stor motor är det ju,

Tycker inte E39 verkar rosta lika hårt som många andra bilmärken från samma tid, något som stämmer eller är det ara svårare att se rosten?
Ke
38
Ked
523IA -96
Hej Floki (skrivit detta tidigare, men det håller fotfarande)
Tveka inte om du hittar ett bra ex.

523:an är en underbar bil att köra och uppleva, min 96:a går som klockan och detta säger efter en del rep. av slitdelar och annat, vilket är naturligt, vilken bil du än väljer.

Har haft min bil i sju år, gått 23000 mil och vet inte vad jag skulle byta mot, provat det mesta men blir ofta besviken och är därför nöjd. Jämförelsevis är det en bil som är lätt att förstå sig på och harmonin mellan ratt, pedaler, motor överglänser det mesta som jag provat.

Kan bara konstatera att jag gillar att "räjsa" vid "stoppljusen" när någon Volvo eller Saab hetsar, det blir några menande blickar innan det bär iväg. Oftast, som sagt, vinner bummsen. Motorn har glöd i sig, mer än man tror. (Hustrun tjuter som en stycken gris)

Bilen är dessutom extremt tyst. Inte minsta knaster eller knorr, bilen är tyst. Njuter av en ofta en extra tur. Gillar helt enkelt bilens hela koncept. Att glida är extremt njutbart, vilket jag oftast gör, men det är en gasglad bil vilket jag stundtals villigt bidrar till!

Svagheter finns, kolla kylsystemet, minsta tendens till förändring i tempmätaren indikerar problem. Vattenpumpsbyte med pumphus och termostat skall tillsammans bytas vid problem. Skivor och annat är som sagt vanligt slitage.

Själv valde jag en automat och är överraskad hur snål den är. Tankade fullt från Lycksele och tankade fullt i Sundsvall, håll i dig, 0.73 (varvar drygt 1500 vid 90). Vilken bil med en sådan motor och tyngd och automat när upp till det. Stadstrafik är det svårt att få den under litern, men det går, dock ej under vinterhalvåret med vissa undantag.

Till det negativa med min bil har varit en del överraskande fel, men som har löst sig allteftersom.

Välj en bil med automat, du kommer aldrig att ångra dig. Trodde själv att körupplevelsen skulle försämras om jag inte fick "växla" men det det blev tvärtom, njuter på ett helt annat sätt av bilkörning.
Gillar man bilkörning med harmoni kraft och ekonomi välj en 523:a som enligt mitt tyckte har den bästa kombinationen.

MVH Ked
Oj det var en påmanande inlägg må ja säga ;) man blir riktigt sugen. Det är som sagt förbrukningen jag är lite orolig över, samt vilken årsmodell som har minst fel eller vad man ska säga, vad man ska satsa på. Tycker det är väldigt bra med att få höra om förbrukningar, att den drar en liter milen gör inget direkt, det har de flesta av mina bilar gjort (och då får man ju här mycket mer motor på köpet) men man får väl lyssna på många och bilda uppfattning, alla säger ju inte sanningen första gången man frågar om förbrukning.

En annan sak jag undrar är hur det är om mån att skruva med bilarna själv? Är det tvärnit när det är vattenpump eller något lager, eller nivåreglering som vissa har (har jag upptäckt, är det pneumatisk nivåreglering på dessa maskiner?) som säkert kan strula.

Jag arbetar som mekaniker själv, har tillgång till det mesta i verktytgsväg och så, har aldrig hitills behövt lämna in en bil på verkstad, känner att det är rätt viktigt att kunna göra iaf något själv (det finns säkert haynesböcker till dessa bilar oxå)

Stort tack för alla svar hitills, jättesnällt att ni tar er tid att svara :)

MVH// Ronny
Bj
75
Bjornie
BMW 325D e90 LCI -09
Floki 1,5/milen tror jag inte en 523a eller 528 drar... har en 540 som drar 1.5L7milen blandad och jag kör inte miljövänligt om man säger som så...
Ke
38
Ked
523IA -96
Hej Floki
Eftersom du är mekaniker , ojoj, vilken guldsits, du har allt i din hand. Själv är jag en hemmapulare med massor av erfarenhet av mc-mek och bilmek. Alltså inget proffs som du, men massor av nyfikenhet och intresse.

Var inte orolig, Bmw har inga hemligheter när det gäller mek. Allt är väldigt logiskt och följdriktigt utan romanska lösningar. (Läs Cittra o andra ökända mekaniska lösningar) Även om dessa avsevärt bättrat sig.

Men som alla andra märken så kräver även Bmw elektronisk avsökning när något strular, då är det bra att ha tillgång till en bra verkstad som vet vad de gör. Om du inte själv vet vad som är fel.

Själv bytte jag senast, luftbälgen, som spruckit, mellan luftmassamätaren och insprutningnsenheten. Bälgen, pris 130:-.

Överhuvudtaget har jag varit överraskad över de moderata priserna på de delarna som bytts. Vilket inte gäller, som jag hört t.ex. Kian, ceeden som tar 28000:- för katalysatorn, som till skillnad från när jag bytte katten gick loss på drygt 8000:- med montering .

När det gäller förbrukningen, har du en 523:a automat , som vi åker i, så ligger förbrukning under vinterhalvåret med många kortkörningar, mellan 5-10 km, på mellan 1,1-1,2 lit/mil med vinterdäck.
Sommardäck och luft i sinnet, mycket billigare, men som sagt det hänger på högerdojjan.

Men tänk så här:
Du kör 1500 mil per år. Den drar 1lit per mil det blir med pris 13,50:-/lit har du en bränslekostnad på 20250:-
Du kör 1500 mil per år. Den drar 1,1lit per mil det blir med pris 13,50:-/lit har du en bränslekostnad på 22275:-
Skillnaden mellan 20250 och 22275 = 2025/12 = 168,75/mån. 170-200 spänn, eller under. Vad får du för det?

Några öl, lite vin, en snusdosa?

Kör och var glad att du rattar en av världen bästa bilar, hitta ett bra ex. Håll efter bilen, köp dig några öl och lite vin, gosa med gumman och ha kul med ungarna och du på väg att skaffa dig ett bra liv.

MVH Ked
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min 525:a touring går att långköra på mellan 0.70-0.75 i lugnt tempo, men 0.90-0.92 mellan tankningarna i blandad körning brukar det bli.
E39 rostar inte så mycket synligt. Däremot har de problem med att karosserikittet i plåtomvikningar o skarvar är lagt innan betning och galv/ED-lack. D.v.s. det kryper fukt under kittet och rosten börjar där på ogalvade ytor. Man hittar felen i dörrarnas underkant, huvens framkant, skuffluckans nederkant och i botten på tankpåfyllningsholken.
Det låter ju som att det kan vara tacksamt att skruva med dessa bilar, har hört det från vänner som har jobbat med BMW.

Och uträkningen av bränslet var lite komisk med ack så sann, inget att oroa sig över kanske :)

Ang det här karosserikittet, var det på speciella års som det gällde eller är det på samtliga? Ska ge mig ut i vida världen och provköra någon som finns i närheten, så jag får en kävla av bilen :) Tack igen för alla bra svar.

EDIT: Kom på en sak, det här med pixelfel som många skriver om, vad gäller det och vad går att göra åt det?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Rostproblemen finns på alla, men det tenderar faktiskt vara vanligare på senare faceliftade bilar -01-03 (touring -04). Möjligen p.g.a miljövänligare lacker eller något.
Pixelfelen är helt enkelt att pixlar i stora färddatorn slocknar. Finns lite trådar om firmor som lagar. Blar med lilla enkla datorn verkar inte ha detta.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

523/528 med automat är högt växlade och går snålt med tanke på motorernas storlek. Min 530iAT har jag haft i 5 år och den går blandat kring 1,15 l/mil och är den både större och dessutom lägre växlad än 523/528 så några 1,5 l/mil är det absolut inte tal om. Har tidigare också haft en 540iAT -00 och den låg kring 1,3 l/mil blandad körning.

Så läg begagnatguiden, kolla på flera objekt och ha lite tålamod så kommer du att hitta rätt.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min 530 är givetvis inte större än en 523/530 däremot är dess motor större...

___
//Ulf
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Undrar lite varför ni rekommenderar 99-00. Är det inte dem som har störst fel? Med ABS-moduler och för att inte tala om konstruktionen på vevhusventilationen som enligt mig är helt kass på alla e39:0r efter 99.

Själv kör jag en 97:a automat. det är som många säger. Jag har erfarnhet att meka många märken och även MC att BMW faktiskt är bra för hemmamekare. Logiskt och saker och ting sitter inte så illa som till vissa bilar.

precis som många säger. köp dig ett eget diagnosverktyg. Köp ex ett carsof interface och en beggad dator med serial port för några hundralappar så har du desutom en kul stund i garaget att titta och förstå alla fel.

En annan MYCKET viktig sak som vi alla har glömt är att du har support från sverigen (kanske europas) bästa forum. Nämligen Autopower :-). Här har jag fått massor av hjälp, tips, ideér som är helt ovärderlig och som man alsdrig kan får tag på någon annanstans. (om man inte har en bmw mekaniker med typ ca 45 års erfarenhet i släkten).

Alla bilar går sönder, så även BMW, skillnaden som jag tycker är att BMW:s fel är logiska och man förstår dem, samt att man har väldigt bra support att kunna lösa dem för en billig peng själv.

reservdelar har blivit riktigt bra på senare tid dessutom. Mycket tack avre Motor nord och schmiedmann som håller bra priser jämfört med BMW, men även med andra märken. Mercedes är till exempel mycket dyrare i reservdelar.

Följdfråga: Vad är egentligen de stora skillnaderna före 99 och efter 99? Något man ska passa sig för pga det? Jag märker att många före 99 INTE har xenon, vilket jag strävar efter att ha original, har blivit lite bortskämd med xenon (och automat, vilken dummer man är)

Finns det några eftermarknaslyktor eller dyl att köpa? Angeleyes ÄR bmw, så är det bara, känns som att det är det enda ja skulle kunna kosta på för att bilen ska se lite roligare ut :)

Alla bilar går sönder, ja. Men grejen som ja är lite rädd för är väl att jag alltid haft bilar äldre än 95, alltid lätt att meka med då.. Men det finns alltså egna diagnosverktyg att köpa? Kosnad c:a? Har ingen som helst erfarenhet av verkstaden härikring så man kanske skulle kostat på sig något liknande..

Uffe6: Vad drar din bil c:a? Och vad är det som går att göra åt vevhusventilationen?
Och att forum är bra att söka fakta och hjälp på är det inget snack om, det här är ju ett enormt stort forum, har läst mig till en hel del redan genom att bläddra genom en massa gamla trådar! :) Alltid lika roligt, än roligare när det är trevligt folk som husar på forumet :)
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Floki: E 39:an genomgick en "facelift" till årsmodell 99. Det var mycket som ändrades. Motor, utseende, etc. Många reservdelar när man skall köpa finns före/efter 99. I motorn införde man bland annat dubbel vanos etc. Det finns mer att läsa under modellguiden och begagnat guiden, men jag antar att du redan har kolalt på dessa.

Nja på ditt påstående med xenon. Det rullar en hel del bilar med xenon före 99. Men helt klart så är facelift lykterna snyggare efter 99. själv löste jag det genom att köpa ett par eftermarknads glas. Jag bytte endast glasen fram (kostade ca 1300:-) sedan köpte jag mig ett par LED angel eyes för 1000:- Har märk vid minst ett tillfälle att detta skrämmer bort tjuvar som annars gärna snor lyktorna. (hade alla fyra skruvarna bortskruvade en gång, men lyktorna satt kvar) Det blir lika snyggt (om inte snyggare än orginal med lite mer vitt sken i angel eysen) samtidigt som stöldrisken minskar)

Titta in på sidor som styling4u.se och dylikt.

Diagnosverktyg finns ett par olika. de vanligaste är ett som heter carsoft, samt ett som heter EDIABAS. Carsoft är mycket mera användarvänligare om man är ovan, samt täcker en lekmans behov som avläsning och radering av felkoder. det du behöver är en laptop med serial port. (vissa hr fått det att fungera med usb till serial inklusive mig själv, men det är sporadiskt och vissa felkoder tar den inte) Sedan köper du ett carsoft interface, med tillhörande OBD uttag. (beror på vilken årsmodell du nu köper) OBD2 som det heter kom just med 99:an modell. Innan det så är det det hedliga gamla 20 pinns uttaget som gäller i motorrummet.

Själv köpte jag mitt härifrån
Länk

Men jag vet att det finns billigare om man letar runt lite, sedan kan man ta hem programvaran från internet via torrent. (fråga en människa under 20 om du inte vet vad det är) :-)

Kan avra lite trixigt att komma igång, men som sagt det finns mängder med trådar och människor som hjälper dig här, och det är väl värt investeringen med tanke på alla servicekostnader du sparar.

Min bil ligger för att vara exakt på 0,93. Då är det blandad körning, dvs på en tank ca 40 mil motoväg i ca 120-130. Och sedan 40 mils körning kortsträckor till o från affär etc (i stockholm).

Vevhusventilationen är ett konstruktionsfel från BMW enligt mig. Speciellt på bilar efter 99. Den blir inte tillräckligt varm och kondenserar itne bort vattnet som bildas i VV. detta kan frysa sedan på vintern vilket gör att det bildas kläggiga proppar i slangarna och sätter igen VV:n Då blir det övertryck som ofta resulterar att olja trycks ut genom ventilkåpspacknignen. Så får man byta den plus VV:n samt fylla på/Byta olja. kan bli dyrt om man inte gör det själv. gör man det själv (som ajg gjorde i -10 grader i vintras utomhus då jag var så illa tvungen) så kan man komma undan med ca 1000:- (detta vr på en m52 motor dvs en e39 innan 99) efter 99 blir det lite dyrare :-)

Kontentan enligt mig (men jag är ju partisk) Lite bättre kvalité på bilarna innan 99, men de är lite fulare o äldre så klart. Men om man hittar ett bra ex, samr byter ut till facelift lyktor så är man hemma tycker jag. Då kan man få en fin bil för ca 40 000. personligen tycker jag att man skall även ha M-paket, men det är ju en smaksak.

Lycak till med letandet.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bara för att klargöra lite fakta här... Facelift kom från modellår 2001, dvs bilar tillverkade september 2000 och senare. Faceliften innebar som skrives ovan nya exteriöra detaljer som som ny fram- och baklampor, lackerade sidolister och lite annat smått. Vid samma tidpunkt så introducerades också modellerna 525i och 530i medan 523i och 528i försvann. Med andra ord så är en 523/528 alltid pre-facelift medan en 525/530 alltid är facelift. Sen är det ju så att väldigt många med pre-faceliftbilar har bytt ut visa delar till facelift.

Så till skillnaden -99. Det som hände var att motorerna för 523 och 528 fick dubbelvanos. Tidigare M52 blev nu M52TU. Samma effekt men någon procent snålare enligt BMW. I samband med den nya motorn så förlängdes också serviceintervallen från 1500 liter till 2500 liter förbrukat bränsle.

___
//Ulf
Nu fick jag helt klar mer info :) tack för bra inlägg. Mig spelar inte det exteriöra så stor roll faktiskt, det är mer insidan jag är intersserad av, vilka modeller som har vad, och vilka åsmodeller som något ändrats på i inredningen.

Det där med diagnos, låter intressant, har ju bara bärbara datorer hemma så det ska nog fixa sig :) Kul att det finns rätt många eftermarknadsprylar, kollade lite snabbt på ebay och där finns det ju facelift-lyktor i någon annan form, som itne alls var så dyra så. Men man får väl kika!

Det här med dubbel vanos, menas det att motorn före hade enkel vanos eller ingen alls? Är det STOR skillnad i förbrukning och hur motorn beter sig eller är det ingen direkt skillnad?

På E43 modellerna där jag hoppat mellan bilar som har/inte har vanos ar jag faktiskt inte märkt någon större skillnad, men de kan väl bero på att ja bara provat som hastigast..
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Dubbelvanos ska innebära ngt bredare register och lägre förbrukning men det är nog väldigt liten skillnad i praktiken.
Ang rostskydd så är det varken bättre eller sämre på de nyare modellerna men eftersom de äldre vagnarna börjar ha några år på nacken ser man oftast mer rost på dessa bilar. Om bilen har rost eller ej beror på så klart till viss del på miltal men framförallt var bilen gått, vägsalt = rost, snarare än vilken modell det är.
Själv tycker jag e39 är betydligt trevligare att skruva med än e34 - bilen är tänkt att kunna demontera vilket inte e34 verkar vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.