AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.735

F10 550i kontra 535d elasticitet 80-120km/h

Sida 2 av 3
Tänk så det har blivit. Två sista siffrorna i BMW beteckningar beskriver laddtrycket i stället för cylindervolym. Samma motor varierande trimmningsgrad, i stället för bredband blir det smalband vad gäller effektregister. Ju större kvot tryckluft/volym desto smalare register. Växellådorna blir av nödvändighet allt mer fler/tätstegade.
Det måste växlas mer än nånsin (för att hålla ner varvet), förr var det tvärtom. Lagom är bäst :-)

mvh/ Anders
Ne
19
Neoplasm
Planerar inköp F10 eller F7.
550i är mycket bil för pengen. Jag kanske skiter i hjärnan och satsar på hjärtat. Ser att prisgapet blir mindre om man räknar att 550i har faktiskt ca 90kkr i std utrustning o därför blir prisskillnaden ej lika stickande i ögon.

Har någon räknat på brytpunkten mellan 550i o 535d på e60 (bränslekostnader om man kör friskt)? Jag kommer att leasa den. På nätet skriver de 15-20 mpg?
Ne
19
Neoplasm
Sorry att topic ändrar riktning men jag upplevde ämnet som besvarad.

AKN! Håller med dig att det fanns en tid då man kunde stoltsera över BMWs cylinder-symfoniorchestra utan någon synt däremellan.

Jag gjorde en snabb kalkyl- som kan vara hur fel som helst.

15 miles per gallon = 6.37715561 kilometers per liter (70lit ger ca 445km)
35 miles per gallon = 14.8800298 kilometers per liter (70lit ger ca 1040km)

15MPG: Bensin fastvärde 13kr/lit 15000km kostar ca 30564,3kr

35MPG: Diesel fastvärde 13kr/lit 15000km kostar ca 13104,8kr

För det lilla extra körglädjen betalar du ca 17000kr extra för varje 1500mil. Jag tror iförsig inte att detta är en skälig kostnadspost för att avskriva 550i. BMW köps för att köras och 1500mil för bilen är i det minsta laget. Men om jag börjar räkna på 3000mil årligen annar jag en antydan till klump i svalget.

Skatter inte är inräknade.

Finns det någon annan dold driftavgift? Räknar inte värdeminskningen här eftersom den är ointressant.
Service årligen med reservdelars kostnad om 550i behöver obligatorisk byte ett antal förbrukningsdelar kontra diesel?

In Mortum Veritas.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag är inget stort fan av hur amerikanarna räknar med miles/gallon och antar att förbrukningen för 535d inte finns i SI gör jag ett litet exempel med 7-serien.

740d kontra 750i på 1500mil.

(Bilmodell: Skatt + Drivmedelskostnad*1500mil*Uppgiven förbrukning= Kostnad)

740d: 4961kr i skatt + 12,71*1500*0,69 = 18116kr
750i: 2850kr i skatt + 13,20*1500*1,14 = 25422kr

Brytpunkt: 336 mil

(Bränslepriserna tog jag från min lokala mack, de kan ju skilja lite beroende på tid och plats.)

Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Om ni inte har noterat det tidigare så finns det ju inga överlappande modellnummer mellan bensin och diesel för F10

523i, 528i, 535i, 550i

520d, 525d, 530d

Därför vågar jag sätta en peng på att den stora dieseln kommer att heta 540d. BMW brukar ju ha samma beteckningar på motorn oberoende av vilken bil den sitter i. Så finns det en 740d och samma motor flyttas ner till F10 så blir det en 540d.
Ne
19
Neoplasm
Gorban! Det är väl ett plus om det blir 540d istället för 535d? Jag är skeptisk men hoppas att du har rätt.

Grelle! Jag tycker att din räkning som till synes baseras på fabriksvärden är missvisande. Jag försökte hitta en realistisk kalkyl baserad på folkets erfarenhet och i USA är de mycket mer fanatiker om sina MPG än vad vi är om KMPL. Som du märker så använder jag även en realistisk förväntning av dieseln vid kalkyl.

Därför är brytpunkten för diesel betydligt mer gynsam.

I realitet får en kompis till mig som kör en E39 -01 440i max 550-600km när han kör och ändå är han lättare än jag på pedalen. Dagens moterer är säkert något effektivare.

Finns det en post här i forumet som handlar just om km per lit för motorer? Annars kan det vara roligt att starta ett tråd där folk rapporterar hur mycket tanken räcker till i verkligheten (färddator kan vara missvisande på äldre modeller enligt nätläsning)

In Mortum Veritas.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Neoplasm: att utgå från de siffror BMW anger måste väl ändå vara det mest realisitiska. Även om dom ibland kan ses lite väl optimistiska så är det väl hyffsat lika optmistiskt för olika modeller. Att plocka "random" personers uppgivna förbrukningar kan ju ge dig vilka siffror som helst. Att tro att en 535d snittar 0,63 och en 550i snittar 1,48 vid likvärdig körning är ju knappast realistiskt. Dessutom är ju trafikskatten en väl så viktig del i beräkningen då det skiljer tusenlappar mellan bensin och diesel.

Jag skulle tvärtemot säga att Grelles beräkning är realistiskt och även om båda bilarna skulle dra 5-10% mer än uppgiven förbrukning så påverkar det inte brytpunkten nämnvärt. Förövrigt så är 336 mil en väldigt låg brytpunkt för att det ska börja bli lönsamt med diesel. När jag körde diesel för några år sedan och räknade på 320i -03 vs 320d -03 så låg brytpunkten på ca. 1400 mil.

___
//Ulf
Inte för att det har särskilt stor betydelse, men jag tror den kommer att heta 535d. Ologiskt att döpa den till 540d eftersom motorn går under beteckningen 535d på GT:n precis som Neoplasm skriver. Och om det nu finns någon logik i namnsystemet så kan man kanske anta att den får runda utblås som på 535i och inte den kantiga varianten som hos 740d.
Anledningen till att motorn har fått beteckningen 40d på X5 och 7-serien är antagligen att många som köper så pass dyra bilar antagligen även övervägt Mercedes och Audis motsvarigheter som går att köpa med V8-diesel och heter 420/450 och 4.2.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Neoplasm. Våra åsikter går isär.

Om man går på vad folk skriver om sina bilar på internet finns det fler felkällor.

1) Personer kan ha väldigt olika syn på blandad körning.
2) Kan köra med enormt tunga/lätta däck.
3) Kan ljuga friskt.
4) Kanske inte ens äger bilen, utan spelar Allan.
5) Kanske vill framhäva den egna bilens fördelar.

Ja det finns säkert flera men dessa räcker för att säga att det finns fler felkällor med siffror från internetfolk än tillverkarens uppgifter.

En brytpunkt vid ca 300 mil är väl tillräckligt lågt. Men samtidigt är en extrakostnad på 7000kr per år inte heller mycket att prata om när värdeminskningen är så hög.

Vill man köra V8 tycker jag mitt exempel visar att kostnaden för soppa inte spelar en så avgörande roll.

Neoplasm
Grelle! Kul att läsa vad du skriver:-) Jag håller med dig i samtliga dina punkter. Dock anser kalkylen mer trovärdig om nu inhämtade info på nätet är pålitlig.

Nybilspris har värdeminskning som överstiger alla andra kriterier. Men av egen erfarenhet har jag annat i åtanke.

Här har vi en mental aspekt egentligen. Soppa är på plånboken varje månad men värdeminskning gör ont enbart en gång och detta upplevs vid försäljning. Fånigt men det är inte alltid lätt att rationalisera bort sina känslor:-) Jag kanske bör träna lite Mindfulness här.

Det är hårt att återuppleva driftkostnader 1ggr/mån:-)

Oh, Jag övergav BMW när E60 (ugly ugly och lite till ugly på det) kom till och tog Lexus GS300. Lexusen har betydligt bättre skatt (kostade 1400kr/år) och förbrukning än BMW när jag köpte den 2006. Jag hade ca 700km/tank (1.1-1,3 blandad körning). Jag är tung på gaspedalen och omkörning/sicksack är inte främmande för mig. Snorungar i rostiga sketna bilar med påsvetsade avgasrör retar mig:-)

Min besvikelse på Lexus var främst opraktisk lastutrymme och att jag inte väntade på GS450H. Ljudisoleringen är ju världsledande.

Det är fortfarande så att BMW kan förlora mig en gång till om Lexus släpper info om GS 2011 som förväntas få 10 cylinder i F variant. Förbehållet att man kan fälla ner baksäten, annars i helsike heller.

In Mortum Veritas.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, man ska inte underskatta de psykologiska faktorerna. Själv kör jag mest motorcykel nu och även jag gillar inte de gånger den dragit 10-20% mer än vanligt. Men med tanke på försäkringspriset på en yngre person i Stockholm så skulle det kunna vara ett stort hål i tanken utan att särskilt påverka driftskostnaden för mig.

Men samtidigt är det väl lite motsägelsefullt att argumentera för en 535d och sedan fundera på en Lexus med 10 cylindrar? Har ingen egen erfarenhet av Lexus men mig lockar de inte särskilt. Jag tycker du ska vänta lite och köpa en 535d.

Tror det är svårt att bli besviken på en sån. Men 535d GT är, i mitt tycke, inget vettigt alternativ. Ser inte bra ut för alls och lastutrymmets öppning är ju pinsam. Säljer de några sånna nu när nya 5an kom?

Neoplasm
Självklart är det så. Men det är mycket roligare att ha människor som pendlar mellan hjärtat och hjärnan än de som lätthet kan avskriva den ena. Detta av egen erfarenhet eftersom jag arbetar med sådana människor.

GT är för stort. Utseendemässigt syns den mycket mer än övrig modellpark. Bilen är annorlunda helt enkelt. Vill du synas så är GT en enkel biljett. Skönheten är alltid i åskådarens ögon. Jag har inget emot linjerna men bakändan kunde ha varit mer mjuk som A5.

BMW kommer snart att släppa 3-serien som GT och denna kan vara mer attraktiv, båda storlek och prestandamässigt.

Lexus är det allra bekvämaste lyxigaste åk jag har kunnat köpa för rimliga peng. Men rolig är den inte känd att vara förutom nya F-serien. Där har vi IS F t.ex.

Ju. Lexus tillverkas enbart i Japan. Nu finns det även 5-serie som tillverkas i China. Hur vet man egentligen att bilen inte är kinesisk i sitt arv:-)

In Mortum Veritas.
Os
41
Oskar N
528ia touring -00
Tristar 7,3 "Power Stroke"
Säljaren jag pratade med sa iaf. att den kommer heta 535d och inget annat. Han trodde effekten var satt till 306 hk. Men nu vet ju inte jag hur insatt han var i det, men det kändes som han visste vad han pratade om.
Verkar inte vara ngn större skillnad mellan bilarna i filmerna i acceleration över 100...

Mvh
Ne
19
Neoplasm
Inget som är värd att betala en extra 100kkr uyöver högre drift. Undrar hur mycket det skiljer i försäkring.

Tack falsterbo
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men det där är väl E60/61? Här pratar vi väl F01?

Tror att falsterbo länkade up filmerna i denna tråd för att demonstrera prestanda skillnaden mellan en stor v8 och en stor diesel sexa, om än det var i förra 5-serien. Det finns, vad jag vet, inga bmw 550 F10 prestanda klipp ute på youtube ännu..

Mvh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jämför man tiderna 100-200 så skiljer det ett par (2-3?) sekunder till 550'ns fördel. I F10 lär ju skillnaden vara ännu större. Dock så är ju ingen av bilarna långsamma.

___
//Ulf
Ne
19
Neoplasm
Fast F10s 550i skall jämföras med motorn som F10s 535d kommer att få. Det är väl inte ens tänkbart att man råkar köra om 550i som är insydd i ass-to-nose kö. Om fallet är sådant så lär den chaufför som sitter bakom 550s ratt inte förstå pedalen och därför blir bilen omkörd.

2-3 sekundär i intervallet 100-200? Helt acceptabel. Det är just det intervallet som bilar sviktar i (motorer lägre än 250hk)

Det blir jätte roligt att jämföra de sida vid sida såsom falsterbo gjorde researchen.

Jag tror att en mer accepterad prestandaglapp är uppgradering M5 som vinst kontra 535d.

Är det någon i forumet som har köpt 550i? och kan avbilda accelerationen?

In Mortum Veritas.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst hade jag den nya 35d motorn i åtanke. Jämfört med E60 så får den 20hk mer medan 550i får 40hk mer i F10.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.