AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.732

F10 550i kontra 535d elasticitet 80-120km/h

Sida 1 av 3
Ne
19
Neoplasm
Planerar inköp F10 eller F7.
Hej på er,
Mitt första inlägg i detta forum som jag upptäckte nyss. Jag står mellan att vänta på F10 535d eller inhandla 550i.

I katalogen ser man ingen uppgift om 550i-elasticitet (varför?), och man ser egentligen bara 330d elasticitet som är ju underbar med tanke på vridmomentet som levereras vid lägre varv (jämför med 335i!). Jag läste i ett tyskt forum att 535d kommer till sep och jag tänkte egentligen vänta på den.

Min fråga är om om dessa två motorer är likvärdiga i intervallet 80-120? Dvs omkörningar när man hamnar i 20-30 långa as-to-nose krypgångare?. Jag bryr mig inte mycket om 0-100 km/h egentligen annars. Jag vinner mindre svängar till pumpen om jag väljer d.

In Mortum Veritas.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
550i med stor sannolikhet snabbare än 535d mellan 80-120km/h. Nu vet jag inte vad 535d kommer ha för effekt men den är troligen 100 hk svagare.

Men jag tror 535d kommer bli en riktigt trevlig bil och till billigare pris. Kan vara värt att vänta på den!

Tittar man på gamla modellen (tex touringen) så tar 550i 5,3s på sig mellan 80-120 på 4/5e växeln. Där finns ingen motsvarande siffra för 535d men 530d avverkar intervallet på 5,2s. Jag drar slutsatsen att 535d förmodligen är snabbare än 550i men att det inte skiljer alltför mycket! Gillar du kraft vid låga varv så brukar ju dieseln vara att föredra (vill du dessutom ha mer kraft sen så ordnas ju det relativt billigt). Dock tror jag att 550i är en väldigt trevlig bil, härligt problem!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Gamla 550i var utan turbo, nya är med. Lär skilja massor mellan dieseln och bensinaren till bensinarens fördel.
Ah dåligt påläst! :) Ja då kan man helt bortse från min jämförelse!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Båda bilarna är utrustade med automatlådor som standard. Det var nog det som gjorde att du inte hittade någon siffra för gamla 535d heller.

Så turbo eller inte så är det troligt att den med mest effekt är snabbast, speciellt när det skiljer 100 hk. Jag pratar nu om acceleration genom växlarna.

mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Visst har F10ans 550 den nya dubbelturbo åttan? - Då tror jag att 535d kan få svårt att hänga med i de flesta intervallerna.

/Andreas.
""
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Men jag läste kanske lite galet? För du vill vänta på en F10 535d eller köpa den nuvarande 550n?

/Andreas.
""
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den nuvarande 550i är väl F10? Den finns ju att beställa men 535d gör inte det än.

Neoplasm
Hej allihopen,

Tack för eran input.

Jo, jag kan vänta på F10 535d som kommer troligen någon gång efter sommaren enligt min läsning. Obs att 530d har trots ca 60 hk mindre än 535i en genomgående bättre elasticitet vid 80-120 med nästan 1 sek 5,0 kontra 5,9 sek.

550i har vridmoment 600Nm. 530d har 540Nm. Man spekulterar kring 600-650 Nm per 535d levererad redan vid lägre varvtal. Jag har tydlig tveksamhet när det gäller 550i turbons effekt. Bilen gör till trots 5,0s på 0-100km/h kontra troligen ca 6.0s för 535d. Jag tror att skillnaden mellan 550i och 535d ebbar ut vid 80-120 km/h.

Är det någon som har 550i och kan testa detta i praktiken? Vilken marginal har 550i på den redan uppgivna elasticitet 5s på intervall 80-120km/t för 530d???
Motorn klassar ju ut 530i med god marginal
Med en automatlåda som väljer rätt växel (om man inte kan eller vill växla själv) kommer 550 att vara klart snabbare i samliga hastigheter.

Vridmoment är bara en av två faktorer till att skapa effekt. Effekt = vridmoment * vinkelhastighet (varvtal).
Motorns vridmoment växlas/upp ner i växellådan så egentligen är det drivhjulens moment som är intressant för att bedöma acceleration. 550 kommer att ha högre hjulmoment än 535d tack vare högre effekt.
Mycket bättre att se på effektkurvan då vi kan bortse från utväxlingar och bara koncentrera oss på varvtal.

mvh/ Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är elasticiteten så intressant när det handlar om bilar med automatlåda?

Att 530d går bättre än 535i i ett intervallet mellan 80-120km/h på specifik växel beror på att jämförelsen är mer fördelaktigt vald för 530d.

Vid en rättvis jämförelse där bilarna kör på de växlar som är idealt för motorn, presterar sannolikt 535i bättre,

Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Ju snabbare det går, desto större nytta kommer 550i ha av sitt effektövertag. Den kommer alltså vara klart snabbare vid omkörningssituationer.

Låt dig inte luras av elasticitetssiffrorna - de är bara intressanta om du har manuell låda och inte har förmågan att använda växelspaken.

Mvh
Arese
Grelle: rättvis och rättvis, handlar nog inte om att prestera max av vad bilarna kan utan att karaktären ska passa körsättet. Många gillar att ligga kvar på en (hög) växel och sen trycka till vid tex omkörning, då ska bilen svara snabbt och kraftfullt.

Situationen blir ju en annan om man har automatlåda.
En korrekt jämförelse vore väl att radda upp en 550i, och en 530d samt en 535d bredvid varandra, alla bestyckade med automatlåda, och ge kick-down från 80 - uppåt. Då vet vi vilken som är snabbast.

Hoppas vi får se ett sånt test på m5-board snart eller att ngn bil tidning kunde utföra testet.

Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Keiser, jag ser detta som trådens huvudsakliga fråga "Min fråga är om om dessa två motorer är likvärdiga i intervallet 80-120? Dvs omkörningar när man hamnar i 20-30 långa as-to-nose krypgångare?"

Den frågan behandlar två bilar varav båda är standardutrustade med automatlåda. Frågor om jämförelser på låsta växlar är då inte så intressant då man troligtvis ger så mycket gas att bilen växlar ner.

Sen för att reda ut vissa frågetecken som finns i tråden, som att skillnaden blir mindre med farten osv. Så påpekar jag att det går att få siffror som kan tyda på det men det är genom mindre "rättvisa" jämförelser.

Att flera och däribland jag själv gärna kör om på en högre växel har jag full förståelse för. Men det blir det ju inte fallet i en jämförelse mellan automatväxlade bilar.
"Den frågan behandlar två bilar varav båda är standardutrustade med automatlåda. Frågor om jämförelser på låsta växlar är då inte så intressant då man troligtvis ger så mycket gas att bilen växlar ner."

"Att flera och däribland jag själv gärna kör om på en högre växel har jag full förståelse för. Men det blir det ju inte fallet i en jämförelse mellan automatväxlade bilar."

Instämmer till fullo!

"Att 530d går bättre än 535i i ett intervallet mellan 80-120km/h på specifik växel beror på att jämförelsen är mer fördelaktigt vald för 530d."

Jag tolkade det som att TS var ute efter just detta; vilken bil är mest lämpad om man ligger på hög växel och vill köra om (i intervallet 80-120).

Summa sumarum så tror jag vi är överens! 550i går troligen bättre med automat då den växlar ner automatiskt.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Vad jag vet så kommer ingen 535d till F10 men däremot en 540d med lite drygt 300 hk. Motorn finns väl redan till 7-serien?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gorban, låter väldigt rimligt då 40d som du säger finns till 7-serien och jag tror även X5/6 bilarna fått den motorn.

Neoplasm
535d kommer enligt tyskt forum som jag nämnde tidigare. De uppgifter kan jag varken bekräfta eller avskriva. 535d finns redan som F7 o därför är det rimligt att anta att den kommer som F10. Om ni läser på specs för F7 ser ni redan att 535d levererar redan över 300hk. Om de släpper 540d som F10 lär jag inte titta på annat än de kromade svansen som 550i har med ett suck.

Många hjärtan kom fram här vilket är jätte roligt.

Det blir jätte roligt med jämförelse just för 80-120 för samma växellåda.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

535d eller 540d...det är fortfarande samma motor, dvs 3-liters med dubbelturbo. Troligen så fortsätter man kalla den 535d i 5-serien. Är ju likadant för bensinaren... 535i respektive 740i samma motort även om man i 7-serien trollat fram några hk mer.

Jag drömmer i alla fall om en 550i :)

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.