AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.439

328 E36 hackar vid gas

Sida 1 av 2
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Min 328a E36 började hacka idag när man belastar den på låga varv (accelererar) de uppstår upp till ca 1700rpm sen går den rent. Hacken är enkla snabba ryck, som som något bara slår av ett ögonblick. Sporadiskt, någon sekund lr två emellan varje.

Symtomet uppstog efter att jag kört hårt med bilen.
Både soppapumpen och filtret är bytt för ca 500 mil sedan.

Någon som har en ide vart jag ska börja leta fel?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Under huven skämt åsido, det låter som den misständer sporadiskt.
Kolla på hylsorna mellan spolarna och tändstiften, kan vara en felkälla.
Har själv råkar ut för det.

mvh stefan
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Japmax, har du hittat felet?

min beter sig exakt likadant.

mvh
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
min har också börjat för ett tag sen. speciellt när den är kall. misstänker vanos då den för lite smått oljud precis då den rycker sådär.
känns som jag gått genom i princip allt annat "enkelt"....

BMW ownz
Har ni kollat era insug? Tänker på den i gummi som sitter efter luftmasse mätaren. Brukar spricka i T:et till lilla slangen från vevhus ventilationen. Får den tjuvluft och brukar bli små oroliga hackande.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det är garanterat ingen tjuvluft, förutom när den hackar till under gas så går den perfekt, tomgång som gaspådrag över 1700rpm.

Jag har alltså inte lagat det, utan levt med det hittills :P
Ska väl kolla upp tändstiftsbrunnen nåndag när jag får lust.
Det är möjligt, men min hackade när jag skulle iväg vid start ibland. Inte alltid. Det visade sig att där fanns en liten spricka vid det T:et som jag skrev innan. Lagade det provisoriskt med lim och silicon. Gick som en klocka direkt. Köpte nytt sådant insug och inte haft problem sen dess.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

hos mig uppstår symptomen mest när motorn är ordentligt varm, kan hända när den är kall också, men oftast när den är varm, ibland kan de bli så illa att den dör under körning helt o hållet efter de hära "hacket" när man släppt gasen, ganska äckligt och bissart irriterande.

har fått en hel del tips om att det kan vara, knacksensorn, vev givaren men inga felkoder fanns lagrade, när vi körde diagnos på skitet, borde väl va om dem var kass. :/ , givarna kostar över 1000:- styck, så lite dyrt att köpa endast för att testa och chansa.

är så satans jävla trött på detta problemet, vet inte vad jag ska göra. :/

Japmax, skulle du hitta felet på din bil, så hade jag uppskattat att du skriver här vad det va..

mvh
kotten
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

krika, vad menar du med, "kan vara en felkälla." och kolla på hylsorna från spolarna? vad ska jag kolla efter?

ha de gott.

mvh
kotchak
Kotchak......Han menar nummer 3 på denna bilden

Länk

De kan spricka, så skickar den gnistan åt sidorna.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
spricker nr 3 tar gnistan vägen mot blocket går den illa även på tomgång och över. hade en som va lite dålig och den hackade inte då utan gick dåligt. sen bra igen sen dåligt. de kom sporadiskt hela tiden och de fanns med kall som varm.
men de skadar ju inte att kolla upp.

vet inte hur många gånger jag tappat 1-2 cyl på min bmw nu. men lär väll vara säkert 5-6 gånger och olika fel varje gång.
detta känns mer som att man tappar 4 cyl i 0.1 sec sen drar den bra i 0.2 sec osv medan man accelererar långsamt. gasar man mycket från 1k rpm blir det "bööööööööuuuuuuuurrrrrrVVVVVVVVVOM".....

Clintan66: fruktansvärt viktig fråga som jag behöver ha svar på från dig. har du det "BERÖMDA" pysljudet som låter lite som en dumpventil när du gasar lite på tomgång?
som detta
Länk

BMW ownz
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

tack så mkt Clintan, ska ta en titt på hylsorna.

frrla, "bööööööööuuuuuuuurrrrrrVVVVVVVVVOM"..... ljudet får jag också i min bil efter den hackat till, bilen går som en påse hundskit. men startar jag om bilen går den hur bra som helst igen, tills den hackar till igen och de bulla är att man inte vet när de gör de, det kan komma när som helst. Så de måste vara EL relaterat. eller?

Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

menade, " och de bulla är att man inte vet när den hackar till igen, det kan komma när som helst eller de kan dröja ett tag. man kan inte frammkalla det eller provocera fram hackandet."

dumt att man inte kan editera sina inlägg :/
Frrla..... Ärligt talat lade jag inte märke till mycket konstigt förutom ditt tickande. Det pysljud som jag uppfattade kom från ditt öppna luftfilter och det ljudet hade och har jag. Förutom tickandet (kamkedja/ventiler). Låter den som det brukar tycker jag. Kan tyvärr inte hjälpa dig annars, men skall du behålla bilen hade jag nog bytat kamkedje sträckare på den.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Clintan66: jag har ett insatsfilter K&N. så inte de som låter. pysandet kommer från spjället eller liknande. sträckaren är bytt (6k mil sen) och kedjan är i gott skick. kollades samtidigt som jag bytte sträckare och renoverade toppen. den låter exakt lika nu som när jag köpte den fast det har blivit värre nu. därför misstänker jag vanos som mitt första inlägg i tråden.
kan också misstänka att någon/några kolvbultar för de oljudet, och de är ofarligt isf.

BMW ownz
Okej. Jag vet inte tyvärr. Kan inte riktigt lokalisera det ljudet som du frågar om.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Prövade att lyssna igen, men tickandet överröstar så jag hör bara kn filtert på film snutten.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
asså man hör inte filtret. de låter typ shhh shhhs shh när jag gasar och släpper. de hörs tydligt och de pysandet kommer från spjället eller underifrån insuget. hittar ta mej f**n inte vart de låter från.
från filtret kommer ett "WOOOO" ljud och endast när man gasar på och belastar motorn. annars finns inget ljud från gummibälgen och framåt.

BMW ownz
Är det ljudet som kommer mellan 12 och 13 sekunder på din filmsnutt som du är ute efter, så är det luft filter ljudet.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
de börjar vid 3 sec. men isf varför kommer ljudet från insuget och inte från själva luftburken då?

BMW ownz
N.
114
N.Eklund
E36 325 -94
E36 320 -93
Har du kollat så den inte drar tjyv luft? Tycker det låter som det!? Sitter en vakumslang till höger om spjällhuset under insuget! Kolla så den sitter där och är utan sprickor! vanosen är det nog inte(kan nästan garantera) för den styr ju bara kam vinkeln!? så den pyser inte! Den kan börja få ett knack ljud då den är slut men den pyser inte! Tycker mer det låter som nått vakum!

E36 325 -94
E36 320 -93
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.