AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.704

320i E91, rost på dörren.

Sida 2 av 2
Roffa1
Jonas T: Du har helt rätt Glasurit är originalleverantör till bl,a BMW. Stort Tack för värdefull info;-)
Jag har haft två av mina tidigare BMWs inlämnade på lackeringsjobb hos BMW i Lund och ALDRIG fått skriva under något kontrakt på att acceptera eventuella nyanskillnader, eller att verkstaden skulle skriva sig fri ifrån kvaliteten på sitt jobb.

Roffa1: Känns som att du bör vända dig till en annan återförsäljare vid framtida issues, den nuvarande verkar mestadels försöka blåsa dig.

Rost kan dessvärre dyka upp och bli synligt riktigt fort när värmen kommer. Vaxade min bil igår och hittade ett ställe på nedre delen av bakdörren som ser skumt ut men jag skall låta det vara ett tag och se hur det utvecklar sig.
Roffa1
Kristoffer_L: Måste erkänna att jag själv vart helt paff..när jag fick höra talas om att kunden först måste godkänna och underteckna avtalet innan bilen lackeras.

Detta är tydligen ganska nyinförda regler hos bl,a AutoPartner. Är jag den enda i landet som råkat ut för detta med kulör/lackavtal?
vo
39
vonhammock
325 ti -02
bhindas: jäkligt surt förstår jag. Hoppas det blir åtgärdat utan gnäll och att de får till nyansen. Min förra bil lackades om ca 10 gånger innan nyansen stämde ok, sista gången hade de den i fyra månader innan de fick till det. Det var ingen BMW dock (Lexus IS 250).

Så kolla noga (mät?), och ge dig inte innan det är bra.
Roffa1
vonhammoch: Måste bara få fråga vem som utförde lackeringen? samt vilka ursäkter som framfördes p.g.a nyansskillnaderna. Efter 10 misslyckade försök så hade nog jag istället valt att sälja lapptäcket vidare. Fick du lånebil under dessa fyra månader du fick vänta?
Återigen, med tanke på dina erfarneheter skulle jag övervägt annan BMW verkstad om möjligt och se vad de säger.

Vissa lackeringar är svårare än andra att få till, ffa de med silvermetallic är tydligen lite svårare att få till enligt de fåtal lackerare jag snackat med.

Nu var det några år sedan jag hade en BMW på omlack men jag minns att vid ett tillfälle hade de slarvat med underarbetet så att en mörk nyans framträdde under lacken efter ca 4v. Inte så snyggt på en bil med silverblå färg... Men BMW Lund (Theanders) tog in bilen igen och ordnade det utan snack.
vo
39
vonhammock
325 ti -02
Roffa1: Lexus lade ut reparationen och lackeringen på Toyota Center Göteborg (Lexus är ju Toyota under den polerade ytan som ni vet) som i sin tur anlitade en lackerare i Göteborgsområdet, vet ej vad de heter.

Jag hade fri lånebil under det ca året det totalt tog att få ordning på bilen. Jättefin, snikutrustad hyrbils-Toyota fick jag köra istf Lexus. Nä, jag är inte bitter ;)

De ca tio gångerna den lackerades om fick jag själv klaga fyra, fem gånger (minns inte riktigt), sedan fattade Toyota till slut själva att de skulle kolla lacken mer noga och skickade tillbaka den för omlackering gång på gång.

Toyota Center Göteborg skötte det hela sjukt dåligt. De vägrade t.ex. byta lackerare eftersom de då inte kunde kräva att problemen skulle fixas gratis åt dem (på lackerarens bekostnad).

Kan man bli mer förbannad på alla olika garantier som tar ut varandra.
Var inne på BMW i går och fick alla "lackbubblor/rostbubblor" fotade för inspektion av rostskyddsgaranti avdelningen. Nu ringde de och sa att "lackskydds garantin" har gått ut 2009 så den gäller inte. Och rostskydds garantin gäller inte, pga att det inte är igenom rostat. Fy fan...
Finns det ingen "klar vi fixar det" pga dåligt underarbete garanti :)

Men man får väl åka runt i en BMW 2006, med rostbubblor, snart kanske lacken skavs av och rosten blir synlig. Tysk skit..
Roffa1
Låter mysko, vet om flera ägare av äldre E46:or som fått både dörrar, skärmar, huv o baklucka utbytt p.g.a div rost (inkl bubblor)
Låter helt otroligt att de skulle neka dig åtgärd med en fräsch E90-06.

Tycker du ska försöka igen...
Roffe1, tack för ditt svar. Vet dock inte vad jag ska säga till dem. Ska jag testa att åka till en annan BMW åf?

För att beskriva mitt problem utan bilder så har jag två bubblor som är ca 6mm breda och några mindre. Det ser inte ut som några stenskott i, vilket de inte anmärkte något på eller.

För mig känns det helt overkligt att BMW inte skulle åta sig detta. Att man ska åka runt med (inte ännu synlig rost) men en bra bit på vägen. Och sen säger de att de måste vara genomrostat.
Roffa1
De ärenden jag känner till, fick både karosseridelar samt omlack bekostade via Goodwill. Dessa bilar saknade gilltig rostskyddsgaranti.

Försök med en annan återförsäljare eller kontakta BMW kundrelationer.
Nu har jag fått ett nytt besked :) Var på en annan bmw åf och de sa utan tvekan att de byter hela dörre. Tack för den.. Att det ska vara sådan skillnad mellan åf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.