|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, (320i,2006,10000mil) Upptäckte rostbubblor under lacken på förardörren idag, längst ned. Det var ganska stora, 4 stycken. Är detta Tysk kvalitet? 4år gammal bil. Kan man åka in till BMW och kräva att de lackar om dörren? Tack. | |
| Åk in till din närmäste BMW åf och visa upp rosten. Det borde inte vara några problem att få det åtgärdat via garantin. | |
Roffa1 |
Det beror ju på om rosten uppkommit genom ett stenskott eller p.g.a dåligt underarbete. (Stenskott går ej på garantin.) |
|
Som jag skriver så är det rostbubbol under lacken, inget stenskott alltså. |
|
| Är det på insidan av dörren, nere vid falsen? | |
Roffa1 |
bhindas: Jag såg att du skrev "under lacken" men ett litet stenskott kan ibland vara svårt att upptäcka. Tycker det låter illavarslande att bubblorna var ganska så stora? normalt så tar det flera månader innan det ens blivit småbubblor. Hur ofta tvättar du bilen.. |
|
Det är på nederkanten av dörren. På utsidan, ca 1dm från nederkant. Jag tvättar bilen ca gång i veckan. Upptäckte det igår när jag vaxade bilen. Och jag kan med 99% säga att det inte är stenskott. |
|
Roffa1 |
Fanns ej rosten förra veckan när du tvättade bilen? i så fall har det gått undan. |
| Har inte sett det innan. Har inte tittat så noga som jag gjortde när jag vaxa den. Men kan tänka mig att den varit där ett tag. Har bara ägt bilen ca 4mån. | |
| Som sagt, åk in till BMW så får du svar på om det täcks av garantin eller inte. Ingen här på forumet kan ge dig ett ja/nej svar på din fråga, då vi bl a varken vet hur rosten ser ut eller exakt vad den sitter. | |
Roffa1 |
Om dörren måste lackeras om så blir det tyvärr en viss nyans-skillnad. och för att kunden ej ska klaga över detta så överlåter återförsäljaren ansvaret för rätt vald kulör till kunden? kunden får sedan skriva under ett avtal om att det är rätt kulör. (Vilket uruselt sätt att slinka undan ansvaret) Det kan ju dessvärre ALDRIG bli rätt kulör så länge det fattas 3-4 olika kulörer i färgreceptet. (ej originallack) Därför blir det ett s.k lapptäcke. Detta gäller främst metallic lacker. |
| bhindas, du kan bortse lite från vad Roffa1 skriver i sitt sista inlägg. Jag har själv fått delar omlackerade och aldrig sett någon nyansskillnad. Delar skickas inte fabrikslackade från Tyskland, utan återförsäljaren/verkstaden ser till att delen blir lackerad i efterhand för att matcha kundens bil. Detta är anledningen till att de vill ha bilen under ett par dagar, eller en vecka. | |
Roffa1 |
Vad det gäller den utbredda kritiken ang nyansskillnaden så är den anledningen till att bl,a min återförsäljare numera kräver ett undertecknat avtal om att kunden accepterat kulören. Sedan går det ej längre att klaga. Chris: Visst går det utmärkt att få vissa delar färdiglackade från Tyskland. |
| Beställde färdiglackade karossdelar till min bil och allt var i samma nyans som originallacken, inga problem alls. | |
|
Roffa1: Vad har du för belägg för att det skulle saknas kulörer i ett eftermarknads färgrecept? Le Mansblå Metallic t.ex. innehåller 10 olika kulörer, varav den minsta bara upptar en promille (!) av den totala mängden. Jag ser ingen anledning till att man skulle utelämna några få ytterligare... Nyansskillnader uppkommer snarast antingen för att lackverkstaden slarvar vid uppmätningen, för att man använt en annan grund, att man sprutat för dåligt, eller helt enkelt för att den gamla färgen mattats eller blekts. Det sistnämnda går ju inte att komma ifrån men de övriga klarar en bra hantverkare av. |
|
Roffa1 |
Jonas T: Jag kan ta min förra entusiastbil som ett varnande exempel. Den vänstra bakdörren lackades om i Diamantswartzmetallic (hos Rejmes) ordning o reda färgen mättes upp efter konstens alla regler. Efter utförd lackering så belystes lacken och då såg man tydligt att flertalet nyanser saknades. Det såg ut som att dörrens lack var "SLÄCKT" det fanns endast några få melerade nyanser kvar. Vi kom fram till att ungefär fyra kulörer saknades. Lackaren ursäktade sig med att de ej har originalreceptet till BMW:s lacker. Detta gäller nog rent generellt hos samtliga lackfirmor i landet. |
| Det kan ju kanske bero på vilken leverantör som används, d.v.s. om BMW använt färg från en tillverkare och din lackerare använt en annan. Jag märkte när jag lackade om min f.d. Porsche 911 att PPG's färg inte alls såg ut som den från Glasurit. Glasurit var en av originalleverantörerna (Porsche hade 2 st till den årsmodellen) och dessutom den som var mest lik originalet. | |
| Le Mansblå exemplet ovan var f.ö. Glasurit. Jag snabbkollade nu även Sikkens, och de använder bara 8 kulörer för samma färgkod, i en grövre blandning desssutom. | |
Roffa1 |
Undrar vem som tillverkar/tillhandahåller BMW:s originallacker? Jag har rådfrågat min lokala återförsäljare/reservdelar, men de kan ej få fram något artikelnummer på lacken i lös vikt? däremot får de träffar på original sprayfärg på burk? låter onekligen lite märkligt. Nog bör det väl finnas originallack att beställa i lös vikt, så det räcker till en baklucka. |
Roffa1 |
Jonas T: Har du kanske möjlighet att kolla hur många kulörer min nuvarande lack innehåller: "Bluewater" har ej färgens kod framför mig, tänkte ifall du kan få fram hur många olika kulören den innehåller samt vilken tillverkare som ligger närmast i antal kulörer. Jag ber om ursäkt till TS att jag utnyttjar din tråd. |
|
Roffa1: SVårt att säga eftersom det finns två färgkoder för bluewater och dessutom en mängd blandningsformler för att det ska kunna matcha exakt på en beg-bil. Glasurit kör dock med 8 nyanser mot 7 för Sikkens i sitt "standardrecept" för Bluewater kod 896. Andra lev kollade jag inte men det går att hitta online om man hackar runt lite på deras hemsidor. Eftersom Glasurit = BASF, Tyskland högst sannolikt är originalleverantör även till BMW så borde det vara det mest säkra kortet oavsett vad man än letar för färg. Hamnar jag i det läget att jag behöver absolut perfektion så kommer jag att kräva Glasurit på min bil, de har dessutom ett bra rykte även i allmänhet. Tyvärr lackar min favoritlackare numera med Standox, så jag får nog tjata lite... ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.