|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag tycker att det är konstigt att alla har så olika siffror bara.. Kommer man upp i litern på en 325:a så är det ju inte roligt... Morsans 320i från år 2000 (6:a) drar ju en liter milen och något måste ju ha hänt med motorerna på 9 år. Klart man inte ska snålköra, men jag älskar excel och kalkyler och vill veta vad vårt bilkörande kommer att kosta! Bäst att provköra 320d också... Växellåda och ratt var det ju extremt stor skillnad på när jag provade 325i, jämfört med min 120d... |
|
|
Att siffrorna skiljer tycker jag är helt naturligt. Bara för man säger blandad körning blir det ju inte en jämförbar körcykel. Vissa tänker 90% landsväg, andra 50% landsväg. Vissa säger 50/50 men det redovisar siffror från en gång då de körde 90/10 och fick sin bästa förbrukningssiffra. Felkällorna är enorma! __________ Mvh Grelle |
|
|
Jo ja jag håller med om att det antagligen skiljer ganska mycket på blandad körning från person till person. Men precis som Kristoffer_L skriver är min poäng att om man ska jämföra diesel och bensin på det här sättet så blir det fel. För att få ner förbrukningen under 0,7 med en bensinare så måste man hela tiden tänka på hur man kör och vara väldigt sparsam med gaspådrag osv. Att få ner en diesel till under 0,7 kräver ingenting och du kan ändå ha kul när du kör. Man behöver inte sitta och planera omkörningar och stirra stint på soppamätaren genom rattnavet. Nu pratar jag om 6 cylindriga dito. För mig så är poängen med bensinare varvvillighet och körglädje och då går jämförelsen bort. Nu är iofs moderna dieslar på många sätt roligare att köra än bensinare eftersom man får typ samma prestanda till mycket lägre förbrukning men ändå. :D “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
|
Den 530d (e39) jag hade tidigare drog lika mycket i motorvägsfart (140) som min Toyota Yaris med 1,0 liters bensinmotor... Det, och urkraften på låga varv gör att det lätt blir diesel för mig nästa gång. Motorljudet var inte så pjåkigt heller tycker jag. Men det var en sexa förstås. |
|
|
Tjena, Har efter ytterligare en "längre" (längre än till jobbet tur och retur iaf..) resa blivit positivt förvånad över hur snålt vår 325 går på längre resor. Den här gången var det E45 Gbg-Karlstad tur och retur med dryga 95 i snittfart och snittförbrukning på ca 0,7. E45 innebär för min del många omkörningar men farthållare så fort det är fritt framför bilen. Ungefär samma förbrukning, dvs ca 0,7 fick vi på en rätt snabb E6-färd mellan Gbg-Oslo, tur och retur. 110 i snitt, en del omkörningar på den sträckan som fortfarande är enfilig men i övrigt mest farthållare på hastighetsbegränsningen + moms. Vår enda riktigt långa resa, 400+ mil förra sommaren slutade på ca 0,8 l/mil. Då var det rätt hetsig autobahn-körning, stadskörning, landsvägskörning och Nürburgring-körning, dvs blandad körning. :) Svårt att säga förhållandena, men tidsmässigt mycket landsväg och stadskörning. Vanliga veckor med resor till jobbet och resor till affärer osv, dvs mest inom stor-Göteborgs gränser ligger runt litern. Det som drar upp är helt klart de många köerna/rödljusen. Så fort man kommer ut på nån av lederna och kan hålla jämn fart sjunker förbrukningen rejält. Det är alltså en 325iA jag raddar upp mina egna siffror för. Vet inte hur mycket siffrorna säger eftersom det är just jag som har kört, med min egen körstil. Men jag är i alla fall positivt överraskad över förbrukningen. Då jämför jag närmast med vår tidigare E46 330CiA, som redan den hade helt ok förbrukning i förhållande till effekt och motor, tyckte jag. Jag hade helt säkert kört betydligt snålare med en 320d med samma körstil som jag har nu. Men för mig lockade 325i mycket mer. /Wiberg |
|
Verdi |
Kör man inte så mycket så handlar det mer om vilken typ av motor man vill ha än om ekonomi och förbrukning. |
|
Det hela blir ju en fråga om kompromisser, och alla har olika preferenser över vad som ska prioriteras högre, alltså får vi olika svar. Det är väl delvis därför BMW tillverkar så många olika motorer, annars hade det ju räckt med en... =) Min ännu så länge oinkörda 320d xdrive har hittills klockat in på 0,62 l/mil och jag har haft en för mig ganska normal körcykel, huvuddelen landsvägskörning 110 km/h, inslag av kortare 50/70/90 sträckor, plus kanske 20-25% ren stadskörning. Håller alltid lite moms och gasar iväg hyfsat snabbt från rödljus men kör i övrigt rätt lugnt. Jag bedömer att min gamla 120d 163 hk hade dragit ungefär detsamma vid samma typ av körning så jag är helnöjd. Nu har jag iofs inte testkört den senaste 325i-motorn ordentligt, men jag tvivlar starkt på att snittförbrukningen vid samma körcykel hade landat under 0,85 med en xdrive-bil. Min förra 325xi drog aldrig mindre än 0,85 ens vid ren landsväg, och snittet totalt låg kring litern. För att komma under litern var jag tvungen att fisköra. Antar man ändå att den nya 325-motorn går att få ner på 0,85 (not: xdrive) landar jag på en skillnad i bränslekostnad på ca 8000 kr/år vid mina 2000 mil. Troligen blir dock verkliga bränslediffen något mer, men å andra sidan äter skatten upp en tusing eller lite drygt (skatten är 3000kr/år för min bil). Så jag gissar att min besparing blir runt 8000 kr/år med 320d:n istället för 325i. Och nöjet att slippa tanka så ofta väger klart över ylandet vid 6000 rpm :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.