AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
39.538

Motor och körglädje 320dT vs 325iT(E91)

Sida 1 av 3
Hej!
Väljer mellan att köpa ovanstående motoralternativ, skulle vilja höra lite erfarenheter av er upplevelse av de olika motoralternativen och körglädjen. Har läst mycket possitivt om både motorerna.
Är inte detta typ tredje tråden du skapar med samma fråga?
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Köp 325d, en sexa diesel är bra mycket skönare att köra. Ska du köra många mil och snåla så kör på en 320d. Med 325d har du mer körglädje
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Å ena sidan håller jag med Herr.Bayer. Men å andra sidan, om man inte ska snåla så köper man ju en 330i eller 335i... ;)

I mitt fall så prioriterade jag snålheten, och dessutom finns ju tyvärr inte 325d med xdrive. Så det blev en 320xd. Men skillnaden är inte dramatisk mellan 320d och 325d med nya motorerna. Accet både 0-100 och genom växlarna skiljer bara någon tiondel, och 320d är dessutom 85 kg lättare (varav säkert det mesta i fronten), så kör man på bana undrar jag om de inte är lika snabba? Sexan har bättre gångkultur, det är väl egentligen det man märker av mest. Vilket ju kan vara trevligt.
Fast jag väljer mellan 320d (diesel) och 325i(besin).
Bilarna jag funderar mellan så är 320d manuel och 325i automat.
Tycker man läser många som klagar över 325:ans höga bensinförbrukning....
16.559
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vad gäller ren körglädje så har 320d ingenting att hämta. Bilen har ett smalt effektregister jämfört med 325 och framförallt ett mycket fult burkigt motorljud. Är det körglädje du är ute efter så är det 325 du ska ha.

Däremot känns växellådorna helt omvända. 320d passar utmärkt med automat pga sitt smala register. 325i behöver inte alls automat utan kommer snarare att hämmas på grund av den.

-------
//Lövet
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Ber om ursäkt, läste helt galet :))

Jag sålde min 325i Automat till fördel för 320d och jag ångrar mig inte en sekund. Men det är två helt olika bilar då dem går på olika bränsletyper.
Turbokicken är något jag saknat och det sköna vridmomentet från dieseln är ju för underbar. Samtidigt var en rak sexa riktigt smidig och underbar att köra.

Min 325i drog 10,2-10,7 och det tyckte jag var ganska mycket. Motorväg drog den runt 8,5l/100km. Den här 320d drar inte mer än 5,5 blandad och motorväg ligger den och nosar på runt 4,6-5,0. Dessutom skiljer skatten 600-700 kr och jag kan köra dubbelt så mycket med 320d. Det talade mest för mig då jag sitter bakom ratten ganska ofta och älskar att köra.
Vill man sedan ha extra kul så mappar man dieseln och då går den sjukt bra
Verdi
Automaten ska nog vara på dieseln som sagt...

Däremot håller jag inte med om att 320d har ett särskilt smalt register. Inte jämfört med 330d iaf.

320d: Länk
330d: Länk
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag är inte särskilt förtjust i små bensinsexor. De går mjukt men saknar kick. Även om den nya 3-litersmotorn i 325 är bra mycket bättre än de äldre så är den fortfarande lite klen. Dieselvridet är oslagbart vid landsvägskörning, med en 325i får man växla sig trött vid omkörningar. 320d är mycket vassare i de lägena.

Mest körglädje, ja det beror ju på situationen. Köra track day meetings på bana, då tar jag hellre 325i (fast egentligen är den förstås rätt meningslös som banbil), men som landsvägslok tar jag 320d alla dar i veckan. Och kör du mest i stan, köp en Mini Cooper...

Falsterbos slutsats håller jag helt med om.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Körde en 320d -10 med automatlåda t.o.r till Göteborg i helgen. I jämn fart hör man inte mycket av motorn och den går fantastiskt bra vill jag påstå, men bilen känns fruktansvärt trött vid omkörningar, det finns ingen kraft från låga varv och kraften lägger av straxt efter 3500 rpm så mycket till omkörningsresurser finns inte om man jämför med 335orna vilket man kanske inte ska. Men det går trots allt att leva med bilen.

Det positiva var ändå förbrukningen som stannade vid 0,62 då låg jag ändå på 140-150 km/h.
Har svårt att tro på att man kan nå 0,46l milen.

Jag skulle nog ändå välja en 320d med massor av härlig utrustning framför 325an. Man kan ju alltid ladda på med mer effekt om man nu skulle behöva detta.

//Stefan

Mina bilar:Länk
325i med 3000cc liten och klen? Ta inte illa upp, men vilken värld lever du i?

Vorsprung durch freude am fahren
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jasko76: Jag kör Porsche 911 (3,6l) sommartid, och Jeep Grand Cherokee (5,2l V8) på vintern. Så jag kanske är lite vridmomentskadad... ;)

StefanL: "fruktansvärt trött vid omkörningar"? Jag upplevde min f.d. 120d som i princip lika snabb vid normal landsvägskörning som 911:an, om man gör omkörningar på 5:an/6:an. Sällan något behov av att växla ner. Och Porschen är allt annat än trött... Kanske automaten påverkade?
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Enligt min mening är det just vid landsvägskörning som 325i är mycket kvickare än en 320d. Det är i höga hastigheter man har nytta av effekten på höga varv.

Jag valde tidigare 325i trots att jag kör ca 6000 mil om året. Mina två bilar (med gamla 2,5l) låg på ca 0,85 i snitt och då var det ingen frökenkörning. Kostar såklart 2-3 kr mer per mil än 320d men det är det värt för att få en bensinsexa med sitt sköna ljud, mjuka gång och breda register med yl på toppen och trots allt 40 extra hästar.

Som nån klok person skrev i en annan tråd i samma ämne "vill du ha kul på macken -köp en diesel, vill du ha kul på vägen - köp en bensinare".

Mvh
Arese
Jag brukar ofta hålla med "Lövet" men i detta fall undrar jag om han valt att citera vad någon trött motorjournalist på Teknikens Värld slängt ur sig ;-)

Visst är motorljudet i en fyra inte detsamma som en sexa men det är lite som att jämföra äpplen och päron. Jämför istället 320d med en MB 220 CDI, Passat TDI, V50 2.0D/D5, då blir diskussionen något helt annat. Eller varför inte bensindrivna 320i...

Och att 320d skulle må bra av automat och ha ett smalt register håller jag inte med om, tvärtom upplever jag att automaten stjäl ganska mycket moment på 320d, den manuella upplevs i alla fall som betydligt kvickare. Hade först automat som krav men efter ett par provkörningar var jag frälst på den manuella och jag ångrar mig inte en sekund.

Jag brukar ofta hålla med "Lövet" men i detta fall undrar jag om han valt att citera vad någon trött motorjournalist på Teknikens Värld slängt ur sig ;-)

Visst är motorljudet i en fyra inte detsamma som en sexa men det är lite som att jämföra äpplen och päron. Jämför istället 320d med en MB 220 CDI, Passat TDI, V50 2.0D/D5, då blir diskussionen något helt annat. Eller varför inte bensindrivna 320i...

Och att 320d skulle må bra av automat och ha ett smalt register håller jag inte med om, tvärtom upplever jag att automaten stjäl ganska mycket moment på 320d, den manuella upplevs i alla fall som betydligt kvickare. Hade först automat som krav men efter ett par provkörningar var jag frälst på den manuella och jag ångrar mig inte en sekund.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jonas T:
Uttrycket mig kanske lite klantigt.

Jag har kört bilen i kväll och då utan all packning samt familj och att jag använde sportläget på automaten. Vi kan konstatera att bilen var en helt annan. Bilen drog bra ända till 4500 rpm, riktigt imponerande.
Men en 120d med manuell låda känns snabbare.

Jag kommer ha 320 dieseln under veckan så man får passa på att åka lite billigt, 335an fick åka bärgare hem till Linköping. Är lite besviken:(

//Stefan

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
JonasT:
Min referens på dieselområdet de senaste åren är bara min gamla AC Schnitzer 335d 340 hk och 720nm.
Då känns många bilar trötta i intervallet 80-160.

//Stefan

16.559
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jadu, Kristoffer_L, normalt brukar vi dela uppfattning i mycket men här verkar det som vi skiljer oss helt enkelt. Att andra dieselfyror låter lika hemskt vet jag inte om det är så förmildrande ;-)

Vad gäller ren körglädje så kan jag inte under några som helst omständigheter se att en 320d har något att sätta emot 325. Sedan att dieseln är en fantastisk bruksmotor det är en helt annan sak.

-------
//Lövet
StefanL, har du redan bränt ut 335:an? Vad är det som krånglar?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Chris87:
Bilen har gått som en klocka, bästa 335an hittills gällande motorkaraktär och kraft.
Men helt plötsligt började motorn rycka vid gaspådrag och tappa kraft, kändes helt overkligt. Detta var första gången jag fått problem på en BMW.

Bilen har bara rullat 1000 lugna mil så slutkörd kan den knappast vara:)

Har faktiskt ingen aning om vad det kan vara, men på tidigare bilar har jag hört att högtrycksbränsle-pumpen krånglat. Bilen är anländer till Autopartner under morgondagen så vi får väl se vad dom säger.

//Stefan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.